2026-08-13, 21:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Spänningen med utomhusodling i Sverige är hur länge man ska vänta, klippa tidigt och missa lite vikt och få "uppåt" gräs, eller vänta och riskera det möglar bort.
Döda bladen kastar jag men dom klibbiga bladen som trimmas bort innehåller godsaker som är värt att spara.
Själv gör jag olja på trim och skräp usa.

Dom döda bladen du menar dem gula och bruna? För jag sparade alla stora gröna blad i en påse jag vet inte vad de kallas typ fläktblad, kan man inte göra ngt med dom?
Citera
2026-08-14, 00:23
Medlem
kan man inte göra ngt med dom?

Inget som gör dig hög.
Citera
2026-08-14, 15:49
Avstängd
Citat:
kan man inte göra ngt med dom?

Inget som gör dig hög.

Men gott te kan man göra med det, eller?
Citera
2026-08-15, 20:27
Medlem
Elikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Okej, men när jag kollar med luppen på budsen längst upp på toppen så har inte en enda trikom blivit bärnstensfärgad. Borde jag inte vänta helt då i typ en vecka till? Och isf, borde jag trimma plantorna på lite blad, dom gula t.ex?
Sen en fråga till. Jag sparar alla blad i en påse i frysen och sen dom bladen som är nära budsen, tror de kallas sockerblad eller något, dom sparar jag i en annan separat påse. Jag vill prova göra hasch men de vanliga bladen använder man väl inte isf, eller kan man det? Finns de THC i dom med?

Du använder endast de bladen med trikomer på, man får inget hasch på växtmaterial. Bruna blad kan man avlägsna direkt då det tar (onödig)energi från plantan att göra sig av med det naturlig väg.

Glömde, om du har möjlighet borde du absolut vänta tills en del blir bärnsten. Men det är ju en smaksak, vissa gillar molnfärgade trikomer, andra vill ha helt bärnsten. Men personligen tycker jag nog att 20-30% åtminstonde borde fått en bärnstensfärg.
Senast redigerad av Eliko 2026-08-15 kl. 20:33.
Citera
2026-08-24, 19:28
Medlem
Krackhauss avatar
Det var inte mycket liv i utomhustråden i år..

Här kommer iaf ett bidrag bilder från mig

https://imgur.com/a/gWpIsQW

2st Diesel (till vänster i bild) och 5st WW från Norden seeds. Autos och de är typ 56-57 dagar gamla.

Happy growing frens!
Citera
2026-08-27, 17:14
Avslutad
Ok gott folk, klippt ner alla mina autos, har en photo kvar sen är säsongen klar.

fick väl ut runt 500 gram, tog inget klipp eller något sånt heller. hade för mycket is i magen så blev mycket mögel, fick slänga runt 200 gram. Slängde 2 plantor helt och hållet.
var roligt och spännande men blir nog aldrig i denna skalan igen.
Senast redigerad av Duvetdom1 2026-08-27 kl. 17:16.
Citera
2026-08-28, 12:23
Avstängd
Även jag har skördat, på 101a dagen from grodd skördade jag mina 5 plantor. Jag torkade dom i garderoben hängandes i snören med en fläkt på botten riktad mot väggen och inte direkt på budsen. Ibland la jag en blöt liten handduk på fläkten för att öka luftfuktigheten då de först låg på runt 40% men med den blöta handduken så kom jag upp i runt 55%.

Tog runt 8-10 dagar att torka dom, kunde inte få ner temperaturen från i genomsnitt runt 24 grader till det ideala runt 18-20 läste jag. Innan jag stoppa in dom i glasburkarna så vägde jag det och jag fick det till 108g. Men det lär sjunka med några gram nu när dom kureras i glasburkarna för dom var rätt torra redan så jag tror inte så många gram förloras under kureringen. Har hygrometer i glasburkarna och luftfuktighet är på 55%.

Jag läste någon som skrev ”burpar folk ens fortfarande?”. Ska man inte göra det? Jag öppnar burkarna varje dag i typ 3 minuter sen stänger igen.

Idag har gräset legat i burkarna kanske en vecka och provade att röka. Man blir bäng, men smaken är inte som de ska smaka men det kommer med tiden.

Gud som det luktade inomhus under torkningen. Sån tur att min kusin bor i hus så vi har det där.
Citera
2026-08-28, 13:29
Medlem
Krackhauss avatar
Verkar som det ska regna ganska intensivt en hel vecka här.. blir att skörda i förtid Hade hoppats att de skulle få gå klart men better safe than sorry. Förra gången loosade jag nästan halva skörden till mögel så det ska inte hända igen.
Citera
2026-08-28, 14:55
Medlem
"Jag läste någon som skrev ”burpar folk ens fortfarande?”. Ska man inte göra det? Jag öppnar burkarna varje dag i typ 3 minuter sen stänger igen. "

Det finns påsar i plast som sköter den biten idag vilket jag tror dom flesta använder istället för glasburkar.
Citera
2026-08-29, 14:52
Avstängd
Citat:
"Jag läste någon som skrev ”burpar folk ens fortfarande?”. Ska man inte göra det? Jag öppnar burkarna varje dag i typ 3 minuter sen stänger igen. "

Det finns påsar i plast som sköter den biten idag vilket jag tror dom flesta använder istället för glasburkar.

Aha han menade så. Okej, jag kör med glasburkar iaf jag visste inte om att de fanns speciella påsar. Men man ska öppna burkarna några minuter per dag va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in