2026-02-13, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Även om du har recept på att du kan jobba med droger i kroppen så finns det inte många arbetsgivare som kommer att acceptera detta.

Jo det finns det. Jag har själv ätit narkotikaklassade substanser på recept och det finns många som gör det. Inom byggbranschen är det absolut vanligt. Folk pajar ju axlar och rygg och allt möjligt.

Citat:

Det måste du väl ändå förstå. Man kan ju inte sätta en människa i en truck lastbil eller en bil och skylla på att man har ett recept.
Det fungerar ju inte på detta sättet I dagens samhälle. Det finns ju kriterier för sådana saker. Det känns som att du lever i en dröm och tror att detta funkar bara för att du kan visa upp ett recept.
Sverige fungerar inte på detta sättet.

Citat:
Rattfylleri och ringa narkotikabrott

Den som kör bil efter att intagit narkotikaklassat ämne så att det ger utslag i blodprovet, döms för rattfylleri till böter eller fängelse högst sex månader (4§ andra stycket trafikbrottslagen). Först kan konstateras att tramadol räknas som ett narkotikaklassat medel, och har man brukat detta gör man sig skyldig till ringa narkotikabrott (1§ narkotikastrafflagen).

Har man dock intagit narkotikaklassat medel i enlighet med läkares ordination, undkommer man ansvar för rattfylleri och ringa narkotikabrott.

https://lawline.se/answers/narkotikaklassat-lakemedel-pa-recept-vad-hander-med-korkort-och-rattfylleri
Citera
2026-02-13, 11:48
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
För att det är helt lagligt att göra det?

Nej, det är inte "helt lagligt". Är du påverkad, till exempel trött och/eller har nedsatt omdöme pga intag av narkotikaklassade mediciner som du har på recept, och den påverkan är bidragande om du exempelvis vållar en olycka eller kör trafikfarligt med ett fordon så är det rattfylleri.

Du är fortfarande ansvarig för vad du gör efter att du stoppat i dig narkotikan, lagligt eller ej.
Citera
2026-02-13, 11:49
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Även om du har recept på att du kan jobba med droger i kroppen så finns det inte många arbetsgivare som kommer att acceptera detta.
Det måste du väl ändå förstå. Man kan ju inte sätta en människa i en truck lastbil eller en bil och skylla på att man har ett recept.
Det fungerar ju inte på detta sättet I dagens samhälle. Det finns ju kriterier för sådana saker. Det känns som att du lever i en dröm och tror att detta funkar bara för att du kan visa upp ett recept.

Arbetsgivaren har inget att säga till om där.
Citera
2026-02-13, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Nej, det är inte "helt lagligt". Är du påverkad, till exempel trött och/eller har nedsatt omdöme pga intag av narkotikaklassade mediciner som du har på recept, och den påverkan är bidragande om du exempelvis vållar en olycka med ett fordon så är det rattfylleri.

Du är fortfarande ansvarig för vad du gör efter att du stoppat i dig narkotikan, lagligt eller ej.

Vi pratar inte om en olycka nu. Vi pratar om att köra truck på jobbet. Förövrigt döms du inte alls hårdare om du har på recept. Vid olycka så döms man inte, det är vad ordet olycka betyder. Döms man så är det inte en olycka. Jag fattar inte varför du envisas med att snacka skit när du inte har någon koll alls
Citera
2026-02-13, 12:02
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Vi pratar inte om en olycka nu. Vi pratar om att köra truck på jobbet. Förövrigt döms du inte alls hårdare om du har på recept. Vid olycka så döms man inte, det är vad ordet olycka betyder. Döms man så är det inte en olycka. Jag fattar inte varför du envisas med att snacka skit när du inte har någon koll alls

Det är du som "inte har någon koll". Jag kollade lite på din posthistorik. Vilken skräll att du visar dig ha missbrukat i hela ditt liv, och som tror att pundare som du har någon sort frikort bara för de lyckats få sitt knark utskrivet av läkare för en gångs skull.
Citera
2026-02-13, 12:04
Medlem
Benny98s avatar
Citat:

Allting är farligt i höga doser. Skulle man borsta tänderna med rent fluor skulle det sannolikt vara det sista man gjorde.
Citera
2026-02-13, 12:05
Medlem
Citat:
Det är du som "inte har någon koll". Jag kollade lite på din posthistorik. Vilken skräll att du visar dig ha missbrukat i hela ditt liv, och som tror att pundare som du har någon sort frikort bara för de lyckats få sitt knark utskrivet av läkare för en gångs skull.

Om det nu är jag som har "noll koll", hur förklarar du då att jag förhåller mig till juridiken och kommer med källor medans du bara spyr ur dig massa skit?

Citat:
Rattfylleri och ringa narkotikabrott

Den som kör bil efter att intagit narkotikaklassat ämne så att det ger utslag i blodprovet, döms för rattfylleri till böter eller fängelse högst sex månader (4§ andra stycket trafikbrottslagen). Först kan konstateras att tramadol räknas som ett narkotikaklassat medel, och har man brukat detta gör man sig skyldig till ringa narkotikabrott (1§ narkotikastrafflagen).

Har man dock intagit narkotikaklassat medel i enlighet med läkares ordination, undkommer man ansvar för rattfylleri och ringa narkotikabrott.

Citat:
Det är förbjudet att köra med ett narkotikaklassat ämne i blodet enligt trafikbrottslagen. Förbudet gäller inte om du använder narkotikaklassade läkemedel av medicinska skäl i enlighet med läkarens ordination.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/har-korkort/villkor-och-medicinska-krav/trafikfarliga-lakemedel/

Eller din åsikt står över transportstyrelsens bestämmelser?
Citera
2026-02-13, 12:14
Medlem
Sverige är ett sånt bajsnödigt land gällande allt. Alla ska vara undergivna, känslo- glädjelösa skatteslavsrobotar för staten. Fyfan vad skönt att blattarna blir Sveriges undergång
Citera
2026-02-13, 12:24
Medlem
Citat:
Nej, det är inte "helt lagligt". Är du påverkad, till exempel trött och/eller har nedsatt omdöme pga intag av narkotikaklassade mediciner som du har på recept, och den påverkan är bidragande om du exempelvis vållar en olycka eller kör trafikfarligt med ett fordon så är det rattfylleri.

Så är det, men det är extremt sällsynt att det lagrummet används. I praktiken används det inte. Jag känner inte till ett enda fall.

Bevisläget är väldigt svårt jämfört med vanligt rattfylleri. Det ska bevisas att du inte kan framföra fordonet på ett betryggande sätt, OCH du ska bevisa att det beror på drogerna.
Citera
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Många arbetsplatser har slumpmässiga drogtest. Jag vet 4 personer som blivit sparkade efter att ha dragit kokain på helgen trots att dom var lediga och på skidsemester.

Tycker man först ska få en varning innan man blir sparkad.
Är det ens lagligt i Sverige?
Citera
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohorn23
Tycker att det är jättebra, jag vill inte ha pundare som kollegor. Det borde drogtestas på alla arbetsplatser, så vill man ha ett arbete och slippa bo under en bro får man lov att vara nykter, det är inte så svårt. Och är det svårt att hålla sig nykter borde man vara på ett behandlingshem, inte på en arbetsplats.
Vilket dravvel. Folk får väl göra vad dom vill med sin egen kropp.
Citera
2026-02-13, 12:26
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Vem fan tror på att han har fått i sig amfetamin av misstag?
Oskyldig tills motsatsen bevisats. Jag tycker inte dom kan bevisa att han medvetet stoppat i sig amfetamin. Jag minns ett fall där en snubbe "förgiftade" hela arbetsplatsen genom att bjuda på kladdkaka med hasch, ska dom också sparkas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in