2026-02-11, 11:36
Medlem
attack-titans avatar
Hej,
sitter med en Lenovo Yoga C740 som har några år på nacken. Nyligen har området kring fläkten börjat surra och ge ifrån sig väldigt märkliga ljud. Jag har, enligt lekmannaomdöme men med kirurgisk precision, öppnat hårdvaran, rengjort fläkten, och sedan skruvat tillbaka allting. Trots det fortsätter det konstiga & knarriga ljudet från min laptop.
Kan jag be er om råd kring hur detta problem skall åtgärdas?
Mvh
Citera
2026-02-11, 11:42
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attack-titan
Hej,
sitter med en Lenovo Yoga C740 som har några år på nacken. Nyligen har området kring fläkten börjat surra och ge ifrån sig väldigt märkliga ljud. Jag har, enligt lekmannaomdöme men med kirurgisk precision, öppnat hårdvaran, rengjort fläkten, och sedan skruvat tillbaka allting. Trots det fortsätter det konstiga & knarriga ljudet från min laptop.
Kan jag be er om råd kring hur detta problem skall åtgärdas?
Mvh

Om allting sittar fast i och runt omkring området i fråga så är det nog ett mekaniskt hårdvaruproblem. M.a.o, något behöver bytas/repareras.
Citera
2026-02-11, 18:54
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attack-titan
Hej,
sitter med en Lenovo Yoga C740 som har några år på nacken. Nyligen har området kring fläkten börjat surra och ge ifrån sig väldigt märkliga ljud.
Det är väl helt enkelt fläkten som är utsliten. Kostar typ en hundralapp eller två att beställa en ny.
Citera
2026-02-18, 05:26
Medlem
Låter som att fläkten helt enkelt börjar ge upp. Om den surrar/knarrar trots rengöring är det ofta lagret i fläkten som är slitet – och då hjälper inte mer dammborttagning.

Bästa lösningen brukar vara att byta fläkten. De är oftast inte så dyra och finns som reservdel till Lenovo Yoga C740. Alternativt lämna in den om du inte vill meka igen.

Kör du vidare som den är finns risk att den till slut stannar helt och då kan den bli överhettad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in