2026-02-11, 21:14
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Det måste vara fruktansvärt tragiskt att vara skuldsatt och inte få skuldsanering beviljad. Under resten av deras liv kommer dom bli tvingade att leva på existensminimum, hur mycket dom än arbetar. Eftersom kronofogden kommer göra löneutmätning och håva in all den lön som dom tjänar, ned till existensminimumbeloppet. Ofta är folk högt skuldsatta och då gör det ingen skillnad att dom betalar av 10 eller 20k i månaden när räntan äter upp det mesta, dvs dom tvingas leva på existensminimum för alltid

Jag tycker det är förfärligt att något sånt här ens existerar. Alla människor har rätt till att arbeta och tjäna lön utan att någon annan ska ta lönen ifrån dom. Det är bokstavligt talat slaveri!

Detta med tanke på att många har varit med om yttre omständigheter i livet som gjort att dom fått dessa skulder, dvs det har inte berott på bristande omdöme. Folk kan ha blivit tvingade av andra att ta lån, ekonomiskt misshandlade, ha psykisk ohälsa som gör att dom inte kan agera rationellt osv. Och så ska dom behöva leva som slavar tills dom dör pga detta.

Missnöjda olyckliga människor som måste leva som slavar är helt värdelöst för ett samhälle. Det leder till negativa konsekvenser för alla.

Håller till stora delar med dig, men inte fullt ut. Pratar vi att skulderna beror på ren konsumtion som inte kunnat förhindras (alltså inte typ en ensamstående mamma som lånat till nödvändiga utgifter), då tycker jag gott ändå att folk kan betala åtminstone 10 år innan skuldsanering kan bli aktuellt. Däremot sådana som "inte kunnat hjälpa det", typ vid skilsmässor som slutat i husförsäljningar med stora förluster och liknande, borde skulderna skrivas ned eller skrivas av tämligen fort. Likaså vid vissa former av företagskonkurser och liknande där styrelsen blivit personligt ansvariga. Visst, där kanske det inte bör skrivas av riktigt lika fort som i husexemplet, med hänsyn till fodringsägare, men definitivt inte ge evig skuldsättning iaf.

Och gällande ditt exempel på evig skuldsättning vill jag i viss mån vända mig emot resonemanget också. Säg att du betalar 10k/månaden i 10 år. Det är 1,2 miljoner. 20k/månaden blir 2,4 miljoner. Även om mycket kan vara ränta, har du ändå betalat en hyfsad andel av själva skulden också. Särskilt på senare år när de värsta kredit-ockrarna med 50%iga räntor stoppats också. Och min erfarenhet är att "evig löneutmätning" knappast tillämpas i praktiken. Har du så stora skulder att en löneutmätning på 10-20k/månad i 10-15 år inte ens är i närheten av att räcka, då får du skuldsanering, och har i princip alltid fått. Även om det var kraftiga åtstramningar i reglerna ett tag på 10-talet, fick du i praktiken det om skulden gällde stora mångmiljonbelopp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in