2026-02-12, 21:23
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vi röstar inte fram hur marknaden beter sig.

De som säger att det finns massa fristående kliniker, nej det gör ju inte det och de som finns har oftast fullt. Det blir mindre och mindre val. Evidensia och Anicura köper ju upp allt och höjer sedan priserna. Det är så det går till.

Så du menar att hade vi haft mindre skatt att betala så gör det inget att man blir skinnad? Det är OK med den ohederligheten de kör med?

Visst kan det löna sig att öppna en gammaldags djurklinik. Men det är brist på veterinärer och de kanske vill ha en stadig fet lön från Evidensia och slippa bry sig om att sköta företag?

Detta ÄR ett typiskt oligopolbeteende.
Vi röstar fram politiker. Politikerna slösar bort våra pengar, för det är det folk har efterfrågat. Folk hatade SD och älskade invandrare, t.ex. Nu har de fått vad de önskade sig. Grattis. Skjut hunden om den är för dyr att vårda då. Invandrarna behöver sin läkarvård och akutbesök. Någonstans måste resurserna tas ifrån. Vi har mer akut och sjukvård till invandrare, och färre veterinärer till våra hundar. Folk ville ha det så.

Mindre kliniker blir uppköpta för stordriftsfördelar. Det är svårt och dyrt att öppna en ny klinik. Enklare att ingå i en större koncern. P.g.a. regleringar och overhead. För en stor spelare så är det inga problem att en stor avdelning för HR, jurister, regleringar, dataskydd, arbetsmiljö, blablabla. Men för en liten spelare blir det en väsentlig kostnad.
Citera
2026-02-12, 21:35
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Mindre kliniker blir uppköpta för stordriftsfördelar. Det är svårt och dyrt att öppna en ny klinik. Enklare att ingå i en större koncern. P.g.a. regleringar och overhead. För en stor spelare så är det inga problem att en stor avdelning för HR, jurister, regleringar, dataskydd, arbetsmiljö, blablabla. Men för en liten spelare blir det en väsentlig kostnad.

Ja. Men du tyckte väl detta var bra? Och att det ska kosta?

Eller menar du att om invandrare inte får läkarvård får min hund gratis sjukvård?
Citera
2026-02-12, 21:44
Medlem
Citat:
Vi röstar fram politiker. Politikerna slösar bort våra pengar, för det är det folk har efterfrågat. Folk hatade SD och älskade invandrare, t.ex. Nu har de fått vad de önskade sig. Grattis. Skjut hunden om den är för dyr att vårda då. Invandrarna behöver sin läkarvård och akutbesök. Någonstans måste resurserna tas ifrån. Vi har mer akut och sjukvård till invandrare, och färre veterinärer till våra hundar. Folk ville ha det så.

Invandrare och läkarvård går inte in i samma mening ens.
Har du husdjur så betalar du det själv. Sluta svamla ffs.
Citera
2026-02-12, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Vad kostar en spruta för att låta hunden få dö? Idioter som betalar enorma summor för att tvinga husdjur att lida i onödan. Sinnessjukt.

Avlivade min hund på en mindre klinik och bokad tid så gick det på 3000kr. Avlivning är inte särskilt dyrt.

Ett urinprov och 15min undersökning med klämma och känna för något år sedan kostade däremot 2500kr! Det känns som avlivning med tanke på mängden narkos och bedövning och hantering av kvarlevorna är väldigt prisvärt i jämförelse med 15min klämma och känna och kolla urin som jag själv fångade upp i en gammal matlåda på morgonen. Lite skevt är det fan.
Citera
Igår, 00:43
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Skaffa en katt?
Ja det kan väl folk göra 👍🏻
Citera
Igår, 02:27
Medlem
Citat:

Om du vill ha ett husdjur så får du väl för fan ta hand om den, det är inget jag ska göra.
Citera
Igår, 04:47
Medlem
Media har regelbundet reportage om stackars skuldsatta som:
- jagas av kronofogden
- vräks från sina hem trots att de har barn
- riskerar att bli uteliggare
- har svårt att betala elräkningarna
- ansöker om skuldsanering
- etc, etc

Påfallande ofta upptäcker jag i dessa reportage att vederbörande har ett eller flera husdjur (t.ex. hund, katt).

Något som jag aldrig skulle ha råd med.

Utgifter för försäkring, mat, tandvård, vaccination, resor, veterinärbesök (självrisk), hunddagis, allsköns tillbehör, schampo - you name it - är en lyx som jag, som sagt, aldrig skulle ha råd med.

Så jag kan inte tycka synd om dessa djurägare. Husdjur medför oftast bevisligen mycket stora kostnader. Väljer man att skaffa hund/katt så får man stå sitt kast.

Och mina skattepengar ska definitivt inte gå till några som helst subventioner till veterinärkostnader för husdjur som hundar och katter!
Citera
Igår, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Ska man ha husdjur så får man tyvärr räkna med att dom kan bli sjuka, inte fan skulle jag lagt 70 lök på en hund eller katt då hade den fått somna in

Samma här.

Det tråkiga i sammanhanget är att folk har försäkringar men det kostar 70 ' ändå.

Sen finns det många som i princip bara har hunden eller katten som sällskap. Inte alla uppskattar sällskap med andra människor. Oftast inga rika personer.
Senast redigerad av Tissetiss Igår kl. 06:33.
Citera
Igår, 06:51
Medlem
LucioFontanas avatar
Det är ju för helvete en hund. Ingen snackar om hur idiotiskt det är att en hund är likställd med en person inom familjen? Avliva köp en ny. Hur svårt ska det vara. Ni som deltar med husdjur är sjuka i huvet.
Citera
Igår, 06:53
Medlem
LucioFontanas avatar
Jag tycker absolut att försäkringsbolag och veterinärer har all rätt i världen att exploatera er dumhet.
Citera
Igår, 07:12
Medlem
Det är därför jag håller mig till vandrade pinnar
Citera
Igår, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Frågan borde väl snarare vara varför politikerna inte tagit tag i dessa riskkapitalbolag och infört maxgräns för deras ocker. Det är inte rimligt att veterinärvård ska kosta sådana fantasipriser
Lev i verkligheten, avlivning är billigare.
Det är ju husdjursägarna själva som skapat denna buisness. Mest griniga kärringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in