2026-02-09, 06:47
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/skonhetsdrottningen-ihjalkrossad-blev-21/
Citat:
Skönhetsdrottningen ihjälkrossad – blev 21

Eleisha Skinner, som kröntes till Miss Faversham 2022, var student vid Buckinghamshire New University. Den 5 januari höll den brittiska skönhetsdrottningen på att lasta in saker i sin bil vid studentbostaden. Då började bilen rulla bakåt och tryckte Eleisha mot en vägg.

Hon blev mycket allvarligt skadad och dog på sjukhus tre dagar senare. Eleisha blev 21 år.

En obduktion visade att dödsorsaken var anoxisk hjärnskada (en skada på hjärnan som uppstår när hjärnan helt saknar syretillförsel under en period) till följd av kompressionskvävning (när bröstkorgen eller buken utsätts för så stort yttre tryck att det blir omöjligt att andas), enligt den rättsliga undersökningen som nu presenterats.
Hade hon missat att lägga i handbromsen?
Citera
2026-02-09, 07:29
Medlem
Enligt Youtube (och dess "roliga" videos), så verkar detta hända tämligen ofta. Framför allt för paketbud och hemma-mekaniker. (Och fruntimmer som tar P-biljett framför en bom.)
Runaway-bilar eller falla ner för verandan, verkar vara ett stort problem i Amerikatt.

För ämnet, så vill jag komplettera "handbromsen" med att bilen kan ha varit en automatare, lägger man inte i handbromsen, utan använder sig blott av P-läget så är det en ynklig liten plastbit som är P-spärren i en sådan växellåda... Lite misshandel av låda, så är nog den plastbiten redo att ge upp ganska snart.
Citera
2026-02-09, 07:51
Medlem
Konstigt att det inte finns nån automatik
E bromsen går i när man är i neutral och öppnar dörren?

Fler än en kändis har dött liknande, en filmskådis för något år sen
Så ett hundratal civila per år?
Citera
2026-02-09, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Konstigt att det inte finns nån automatik
E bromsen går i när man är i neutral och öppnar dörren?

Fler än en kändis har dött liknande, en filmskådis för något år sen
Så ett hundratal civila per år?

e-bromsen?
jag har 2 automatare, ingen av dem har elektrisk handbroms...
Den enda bil i min (tidigare) ägo med en sådan, var en manuell bil.
Å andra sidan, på tal om mina bilar, så är det helt ok att ta ur bilnyckeln utan att lägga ur driv (eller back). Och det är väl kanske inte det bästa upplägget. Så mina bilar är kanske av sämre märke...

Men visst, om det fanns elektrisk handbroms, så finns det väl inte många vettiga anledningar till att INTE aktivera den när förardörren öppnas. Ev i kombination med att förarstolen blir tom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in