Citat:
Det kallas på engelska ”hindsight is always 20/20” och är ett anakronistiskt sätt att tänka. Visst är det självklart för oss som vet om allting, i efterhand, men inte för de som ännu inte hade upplevt det. Chamberlain kom stolt tillbaka från München och deklarerade ”Fred i vår tid!” efter att ha trott sig ha fått fredsförsäkringar av Hitler. Tror du han förstod att förintelsen skulle komma? Eller USA som inte ens ville gå med i kriget och inte heller gjorde det förrän Pearl Harbor? Eftertidskrigstidens flyktingkonventioner är ett massivt försök att döva ett dåligt samvete; att man inte förstod stundens allvar.
Jag håller med och har försökt tänka mig in i hur det borde varit för deltagarna på Eviankonferensen. I alla länder finns och fanns det folkelement som är/uppfattas som en börda eller ett hot. De hanterades ganska brutalt då (tvångssteriliseringar, omskolning mm) men det var väl i princip bara Stahlin som utrotade på hemmaplan. (Och de folken, Ingermanlänningarna t.ex. beklagade man kanske i bästa fall om man ens brydde sig om att se). Så på Eviankonferensen blev det klart att Tyskland ville bli av med sin "judebörda" men att de andra länderna tyckte att Tyskland gott kunde bära den själv. Att varje land tar ansvar för sina egna medborgare. Vi kan tänka oss att USA idag skulle ordna en konferens för att få andra västländer att ta emot hela deras befolkning med somaliskt ursprung. Trump har verkligen uttryck ovilja mot dem, men att han skulle mörda dem en masse, kan vi inte tro eller räkna med.
Jag har funderat på hur mycket av problemet som låg i gränsändringarna österut för Tyskland efter Versaillefreden.