2026-02-10, 23:15
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Han vill kanske hålla ut i åtta år till så att han suttit i 60. Brittiska drottningen grejade 70, men så länge håller nog inte Kalle Sexton ihop.
Citera
2026-02-11, 23:53
Medlem
det är en pliktkänsla. de följer den gamla modellen.

kungahusets hela grej är ju att följa tradition.
Citera
2026-04-25, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kungen verkar ju inte gilla att vara kung, har kanske aldrig gjort det.
Viktoria är en mycket bättre representant för kungahuset och landet. Det var begripligt när hon hade småbarn men det har hon inte längre.
Kungen säger fel hela tiden.
Kungen förtjänar att ta det lugnt på ålderns höst som vi andra.

Kungen kommer inte att abdikera innan prinsessan Estelle har fyllt 18 år. Därefter är det tänkbart, även om han inte säger det nu. Innan dess skulle Victoria inte ha en myndig tronarvinge som kan träda i hennes ställe när hon är bortrest osv.

Tycker det var uppenbart att detta var exakt vad som hände i Danmark. Drottning Margrethe abdikerade strax efter att prins Christian, nu kronprins Christian, blivit myndig. Det var knappast en slump. Hon är några år äldre än vår kung och har hälsoproblem, svårt att gå med mera vilket säkert också bidrog. Men när Estelle blir myndig är vår kung 85. I stort har de en liknande situation, båda varit monark i över 50 år. Att Danmarks drottning abdikerade skapar också ett slags prejudikat, det blir lättare att följa efter.
Citera
2026-04-30, 20:30
Medlem
Rätt osvenskt att gå i pension, kungen vill kanske göra "rätt" för sig. If you know what I mean

Om man inte vet att de flesta hyreslägenheter INTE har 2 badrum, så har man inte mycket till verklighetsförankring, Just Sayin.
Citera
Igår, 01:06
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Om kungen ska abdikera eller inte är väl en svår fråga att svara på. CG har väl rätt i att Victoras barn bör växa upp och barnen bör väl åtminstone fylla 18 år innan CG lämnar över statschefsjobbet till Victoria. Men jag kan tänka mig att skulle Silvia bli alvarligt sjuk, vilket jag självklart inte hoppas att hon blir närmaste åren, så kan jag nog tänka mig att CG lämnar över ämbetet till Victoria på direkten.

Har just sett maratonsändningen på SVT dvs direktsändningen av kungens födelsedagsfest. Gratulerar honom både som pigg 80-åring på hans födelsedag samt till det underbara vädret familjen och gästerna fick.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in