2026-02-08, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Du har förmodligen helt rätt, inget kommer att hända om inte skithögen i vita huset bestämmer sig för att jävlas med EU.
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det EU borde göra är att kraftigt stödja öppen-källkod-programvara. Utan stora IT-bolag som förlorar på det finns det ingen stark lobbykraft emot. Och på längre sikt skulle det bara gynnsamt både för Europa och för individerna om IT-tjänster blev mer transparenta, mer redundanta och dessutom billigare. Nu menar jag inte att EU ska slänga pengar på open-source-projekt (även om det också kan vara ett alternativ i vissa fall) utan jag tänker framförallt på fiffigt uttänkta lagar och regleringar som kräver öpnna standarder och APIer och till exempel att det ska enkelt gå att exportera sin data från IT-tjänster. Det är oklart om EU-byråkratin har kompetensen (eller viljan) att utveckla ett sådant regelverk, men uppsidan är rätt stor så jag hoppas det.

Mycket av de USA-kontrollerade datatjänsterna är fruktansvärt primitiva och dyra, till exempel SWIFT.
Det påminner om någon skulle sälja 3 1/2" datadisketter för 10 tusen kronor styck.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskett
Citera
2026-02-08, 08:38
Medlem
Citat:
Det EU borde göra är att kraftigt stödja öppen-källkod-programvara. Utan stora IT-bolag som förlorar på det finns det ingen stark lobbykraft emot. Och på längre sikt skulle det bara gynnsamt både för Europa och för individerna om IT-tjänster blev mer transparenta, mer redundanta och dessutom billigare. Nu menar jag inte att EU ska slänga pengar på open-source-projekt (även om det också kan vara ett alternativ i vissa fall) utan jag tänker framförallt på fiffigt uttänkta lagar och regleringar som kräver öpnna standarder och APIer och till exempel att det ska enkelt gå att exportera sin data från IT-tjänster. Det är oklart om EU-byråkratin har kompetensen (eller viljan) att utveckla ett sådant regelverk, men uppsidan är rätt stor så jag hoppas det.
Det som saknas är krav på second-source. IT är idag så pass samhällskritiskt att det behövs krav på redundans och single-point-of-failure behövs hanteras i stort och i smått på en helt annan nivå än vad som görs idag.
Citera
2026-02-08, 13:23
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Mycket av de USA-kontrollerade datatjänsterna är fruktansvärt primitiva och dyra, till exempel SWIFT.
Det påminner om någon skulle sälja 3 1/2" datadisketter för 10 tusen kronor styck.
EU har blivit helt beroende av USA för energi (Tyskland till 96% beroende av Amerikansk gas) som dessutom är mycket dyrare än från andra källor.
Om EU börjar bråka om digitala tjänster och exempelvis betalsystem/SWIFT etc. så finns det stor risk för en utpressningssituation uppstår där EU tvingas på knä eller stängs av från energin.
Rent konkret så har EU-ledarna/förrädarna målat in oss i hörnet med en politik som gjort oss alltmer beroende av USA.
Nationella betalkort/Europeiska betalkort som inte har kontakt med Amerikanska system utan är rent Europeiska för ett totalt ekonomiskt oberoende och självbestämmande skulle kunna vara framtiden.
Citera
2026-02-08, 15:30
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon

Ditt exempel är dåligt eftersom Swift är europeiskt och ett exempel på att Europa har en del utpressningsmöjligheter mot omvärlden också. Bank for International Settlements är för övrigt också europeiskt eller snarare europeisktdominerat. Rent generellt har Europa inget egentligt underläge på det finansiella området. Att de stora kortbolagen är amerikanska är mindre viktigt i sammanhanget, den underliggande infrastrukturen är viktigare. Handikappet är betydligt större inom IT.

Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det som saknas är krav på second-source. IT är idag så pass samhällskritiskt att det behövs krav på redundans och single-point-of-failure behövs hanteras i stort och i smått på en helt annan nivå än vad som görs idag.

Redundans är förstås bra. Men är det något särskilt område du tycker att det saknas redundans på? Jag kommer inte på något så där på rak arm. Det som är värre är ju alla inlåsningseffekter som de stora IT-företagen medvetet bygger för att behålla sina kunder. Sådant hade varit bra att lagstifta bort.
Citera
2026-02-08, 17:57
Medlem
Citat:
Redundans är förstås bra. Men är det något särskilt område du tycker att det saknas redundans på? Jag kommer inte på något så där på rak arm. Det som är värre är ju alla inlåsningseffekter som de stora IT-företagen medvetet bygger för att behålla sina kunder. Sådant hade varit bra att lagstifta bort.
Prova att plugga ur MS-windows på godtycklig myndighet eller kommun. Jag tror inte att det finns någon svensk myndighet som kan säga att de klarar sig utan Microsoft. Man kan tycka vad man vill om Microsoft, men det är en fet SPOF.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in