2026-02-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diemydarling
Kan nån ge mig ett rimligt svar på varför det är viktigt att leva?

Är det verkligen inte mest bara ett ”nödvändigt ont”?

Jag må vara lycklig mestadels av tiden, jag är också otroligt nöjd med hur mitt liv ser ut på alla fronter egentligen. Men jag hade nog hellre bara inte.
Vad är man inte less på just nu?
Jaja lång vinter, mycket mörker, snuskig kyla, ett kasst samhälle, barnsoldater, väckarklocka 04:30, det regelbundna gymmandet, kontakt med familj, kollektivtrafik eller soppapriser, att man måste handla och laga mat varje jävla dag, kvinnorna med utvecklingsstörning ala ”matlådeick”, männen som bokstavligt talat bara har kuk att erbjuda, styckmördare och folk som inte torkar maskinerna efter sig på gymmet.. dåliga poliser och fittkriminella.
Snart kommer sommaren också……. att regna bort.

Kan fan fortsätta i all oändlighet.
Jag tycker allt det här bara känns jävligt onödigt, även om man har mycket kul på vägen också….. om man har tur.

Är livet så jävla roligt oavsett?
Leva känns oviktigt - att känna sig vid liv däremot…..

Jag har helt ärligt bara ett enda mål med livet och det är att jag ska vara så bra som möjligt på att vara vid liv. På att ta hand om mig själv. Jag ska ha en lösning på varje jobbig känsla, t.ex. Jag tävlar mot mig själv konstant och jobbar extremt mycket med självförbättring.
Jag bryr mig inte om att bli en bättre medmänniska. Jag bryr mig bara om att jag ska må bra.
Senast redigerad av Jubeli 2026-02-07 kl. 19:24.
Citera
2026-02-07, 19:20
Medlem
Citat:
Men om man skiter i alla och bara vill leva? Måste man visa medkänsla?

Visa medkänsla till dig själv, och skit i alla andra.

Väldigt få människor behöver du stå ut med, imponera på eller begravas ihop med.
Varför förtjänar andra människor din energi?
Och gör din medkänsla så jävla stor skillnad för….. mig, till exempel? ”Åh vad fint” - egentligen kan ju inte heller jag bry mig mindre om att du gullar med mig.
Citera
2026-02-07, 19:23
Avslutad
Viktigt för en själv bör det vara, men jag kan tycka att det räcker med fortplantning nu. Kan vi inte alla bara vara barnfria och låta det få ett slut någon gång?

Sen borde man ju egentligen åtminstone göra någon nytta, om inte för någon annan så för en själv, men vissa av oss saknar den förmågan och då får man ägna sig åt annat.
Citera
2026-02-07, 21:37
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Handlar det om att göra ett avtryck som Björn Borg?

Nej det är ganska meningslöst. Borg kommer ha noll glädje av sitt kändisskap när hans livskraft lämnar kroppen.

Citat:
Går livet ut på att bli ihågkommen?

Nej.

Citat:

Det är vare sig viktigt eller oviktigt. Livet tros ha skapats av några omständigheter för ca 4.54 miljarder år sedan och det följde aldrig med någon värdering om att det skulle vara viktigt eller oviktigt.

Om du känner att det är viktigt att gå på muggen så är det viktigt. På samma sätt fungerar det med livet i övrigt.
Citera
2026-02-08, 18:20
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Om 30år har hans gärningar tynat bort till en gubbe som gjort nada. Tror V-gurras tennisklipp kommer överleva Borgs. tyvärr…

Varför är "om 30år" viktigt öht?

Är du till någon nytta idag? Viktigare imho.
Citera
2026-02-08, 23:07
Medlem
Citat:

Om 30år har hans gärningar tynat bort till en gubbe som gjort nada. Tror V-gurras tennisklipp kommer överleva Borgs. tyvärr…

Du existerar för att dela i Herrens gudomliga liv. Du är skapad i Hans avbild och likhet av det enda skälet.

Meningen med livet är livet självt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in