2026-02-08, 08:58
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Skattepengar? Det är partiets egna pengar han säger att han ska använda.
Du kände kanske inte till det statliga partistödet?

Åkesson väljer alltså aktivt att hellre sponsra kriminalitet, än att engagera sig politiskt i frågan.

Jag påminner än en gång om att högern var den som skärpte straffen för just grovt förtal.
Senast redigerad av Abdul.Alhazred 2026-02-08 kl. 09:00.
Citera
2026-02-08, 08:58
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
SD får omkring 30 000 000 kr per år i statligt partistöd. Så ja SD betalar grova kriminellas böter med skattepengar. De stödjer en regeringen som existerar på grund av SD och höjer straffen för förtalsbrott. Men så visar det sig att det är av svensk som begått brottet och då ska skattebetalarna betala böterna för den kriminella. Det är befängt.
Citera
2026-02-08, 08:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Jo exakt! Att upplysa samhället om farliga människor tycker inte jag ska vara straffbart enligt mig .

Du ser inte någon risk med att kreti och pleti helt på eget bevåg får avgöra vilka individer som är ”farliga”? Tänk om du har ett galet ex som hänger ut dig som pedofil? Ska hon kunna göra det helt utan konsekvenser menar du?
Citera
2026-02-08, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nu vill SD se över hela förtal lagstiftningen så du kan slappna av. Dom vill att det som är sant inte ska vara förtal vilket jag kan hålla med om. Vi har ett bra exempel på detta när en förälder kände igen styck mördaren och barnkidnapparen och varnade för detta i en Facebookgrupp han blev dömd för detta. Några år senare mördade barnkidnapparen en annan och styckade henne

Så det ska vara ok att sprida ut att någon är homo?
Din dotters pojkvän ska kunna sätta upp lappar på stan om att din dotter gillar kuk i röven.... om det är sant så är det ju ok?
Citera
2026-02-08, 09:03
Medlem
Graavargs avatar
Citat:

SD får statligt partistöd, precis som alla andra partier i riksdagen.
Citera
2026-02-08, 09:05
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
SD får omkring 30 000 000 kr per år i statligt partistöd. Så ja SD betalar grova kriminellas böter med skattepengar. De stödjer en regeringen som existerar på grund av SD och höjer straffen för förtalsbrott. Men så visar det sig att det är av svensk som begått brottet och då ska skattebetalarna betala böterna för den kriminella. Det är befängt.

30 miljoner?! Verkligen? Källa på det?
Citera
2026-02-08, 09:07
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Och de pengarna kommer till största del från skattepengar som INTE ska gå till att betala böterna för kriminella pundare

Att det finns statligt partistöd vet jag, men kommer verkligen den största delen av partikassan från det stödet?
Citera
Medlem
Mullrets avatar
Åkesson kan betala själv. Partiet bör stå utanför dylika aktioner.
Citera
Medlem
X3m4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du ser inte någon risk med att kreti och pleti helt på eget bevåg får avgöra vilka individer som är ”farliga”? Tänk om du har ett galet ex som hänger ut dig som pedofil? Ska hon kunna göra det helt utan konsekvenser menar du?

Ja. Om det är sant och det finns belägg för de.
I sverige blir du dömd för HMS genom att dela SANNINGEN om en person i en sluten Facebookgrupp.

Tycker du det är rimligt?
Citera
2026-02-08, 09:08
Medlem
SD har rätt i en del frågor och jag förstår hur Jimmie tänker.

Men här gör han bort sig kapitalt, bokstavligt talat, när han stöttar någon ekonomiskt för att ha blivit dömd i domstol.

Det Sara gjort är juridiskt fel, hur god tanken än är och hur bristande juridiken och polisen än är när det gäller att skydda barn. Och även om det Sara gör innebär samhällsnytta totalt.

Det mer rätta hade varit att göra aktuellt problem till valfråga, och om folket håller med ändras lagar och domstolar enligt folkets vilja.

Ett alternativ hade också varit att göra vad de gör nu, men utan offentlig skampåle. Och lämnat över till polis eller bevakat pedofilerna tills de begår ett riktigt brott.

Det hade varit mycket mindre effektivt ja, men helt inom lagen. Och bevisligen ändrar skampålen inte pedofilernas sexuella läggning eller agerande eftersom flera av dem återkommer efter uthängning, vilket de inte gör om de är inlåsta.

Att det är juridiskt "förtal" att tala sanning, det är riktigt sjukt och vill något parti ändra på den lagen eller tolkningen så har de mitt fulla stöd.

Men jag betalar aldrig pengar till dömda oavsett, eftersom det principiellt ger en destruktiv regim möjligheten att avsiktligt skada oppositionen ekonomiskt och till egen ekonomisk vinning, vilket är vad Jimmie i detta fall göder.
Citera
2026-02-08, 09:09
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Citat:
30 miljoner?! Verkligen? Källa på det?
Här står det lite grann om partistöd:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Partist%C3%B6d

Och här är lite färskare siffror:
https://www.tn.se/ekonomi/32504/sa-mycket-far-partierna-i-bidrag/
Senast redigerad av Abdul.Alhazred 2026-02-08 kl. 09:12.
Citera
2026-02-08, 09:11
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdul.Alhazred
Du kände kanske inte till det statliga partistödet?

Åkesson väljer alltså aktivt att hellre sponsra kriminalitet, än att engagera sig politiskt i frågan.

Jag påminner än en gång om att högern var den som skärpte straffen för just grovt förtal.

Jag vet att partierna får partistöd, jodå. Men alla partier har ju andra inkomstkällor, bl.a medlemsavgifter. Och frågan är om SD:s medlemmar vill att deras avgifter indirekt ska gå till att betala skadestånd till en pedofil!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in