2026-02-08, 07:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Vem som har inbillat dig det här? Långsiktigt bruk av cannabis innebär ökad en risk för nedsatt kognitiv förmåga och försämrad motorik.

Nej, bara om du använt cannabis innan hjärnan utvecklats färdigt eller vid kroniskt bruk, d.v.s att du hela tiden är påverkad och det sistnämnda har inte med drogen att göra utan att du alltid är påverkad vilket alltid orsakar kognitiva problem oavsett vilken drog det rör.
Citera
2026-02-08, 09:13
Medlem
Har bl.a. RLS och neuropatisk smärta i rygg och ben. Min läkare kan bara skriva ut mer eller mindre värkningslösa mediciner med, i mitt fall, besvärliga biverkningar, bl.a. opioater. Har rest till Thailand 20+gånger och flygresorna har varit en ren tortyr. Citodon, som jag fått utskrivet, hjälper lite men är bökigt att ta med på resan, kräver tillstånd av thailändska ambassaden för att få ta in till Thailand, för att ha till hemresan. Men nu är Cannsbis legalt i Thailand sedan några år och jag har provat att äta gelegodis med THC under de tre senaste hemresorna. Magiskt! Inga som helst känningar av RLS och de neuropatiska smärtorna hamnar på en helt tolerabel nivå. Sover som en stock under mer än halva tiden av flygningarna. Nu till ett problem, THC finns spårbart kvar i blodet några dagar upp till en vecka och "tack vare" de svenska reglerna om drograttfylla med nollgräns, så gör risken med minsta spår i blodet att jag får avhålla mig från att köra bil en bra tid vid hemkomsten. Besvärligt om man bor på landet. Flera länder har satt ett rimligt gränsvärde för THC i blodet men i Sverige är det noll. Det finns en teoretisk chans att få THC-preparat på recept, men för mina åkommor är det just teoretiskt. De är inte indikerat för det och det är bara vissa läkare som har den möjligheten och det är omgivet av rent groteska regelverk, det är betydligt liberalare i många andra länder. Vad gäller ev. legalisering och lättnader för förskrivning syns det fanatiska, och i mina ögon omotiverade, Cannabismotståndet tydligt. I resten av världen, utanför Sundbyberg, går det mot lättnader och olika grader av legalisering. I Thailand vet man som vanligt inte vad som gäller imorgon, det är föremål för det tyvärr vanliga politiska käbblet.
Senast redigerad av Palolem 2026-02-08 kl. 09:16. Anledning: Typon
Citera
2026-02-08, 09:26
Medlem
Du tycks fundera mycket kring det här med vad som "är ett gift" och vad som "inte är ett gift". Termen "gift" är lite luddig och det rör sig snarare om mängder av ett ämne, inte ämnet i sig.
Alla ämnen är "giftiga" i för hög dos/koncentration. Måttet LD50 (Lethal Dose 50) anger hur mycket av ett ämne som krävs för att 50% av alla som får i sig så mycket av det ämnet ska dö. "Hur giftigt" ett ämne är beror på det måttet, och ju lägre LD50 desto "mer giftigt" är det.

Du har också missförstått hur svamptrippar fungerar. Psilycybin (eller psilocin, beroende på petighetsnivå) har en molekylär struktur som är mycket lik den av Serotonin, och fäster till receptorn med det eminenta namnet 5HTT2-A som sitter i det serotonerga systemet. När den fäster i receptorn sitter den kvar längre än en serotoninmolekyl hade gjort, och tvingar neurala nätverk att skapa nya synapsbanor eftersom de inlärda (eller "potentierade") är upptagna med annat. Det är denna "omstrukturering" av neurala nätverk som alltså skapar ruset, inte tillförandet av en främmande substans.

Giftighet har inget med saken att göra och du kan äta hur mycket svamp som helst (en överdrift, LD50 är 1200g för psilocybin - ungefär 500 standarddoser på en gång) utan risk för skador (i hårdvaran "kroppen", mjukvaran "sinnet" kan förstås påverkas negativt).
Citera
2026-02-08, 10:02
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Vet inte vilka narkotika kunskaper du besitter och hur gammal eller snarare ung du är!
Men nu ligger det till så här att när man köpte röka = Cannabis/ hasch för i tiden, fram till 1995 ungefär
Så fanns det olika sorter!
Inte som nu där allt kommer ifrån Marocko,
För fanns det röka som hette Marock, lib, Afghan, osv alla möjliga sorter ifrån alla möjliga platser i dom regionerna.
Är det inte cannabis dom odlar så är det opium!
Tomater och andra grönsaker odlar dom för eget bruk. Läs på lite historia eller prata med någon äldre gammal missbrukare så du får lite verklighets infor.
Frågan i TS är varför det är förbjudet att uppleva effekterna av cannabisbruk. Du glider över i att prata om invandring och tomatodiling.

Ska jag tolka dina svar till mig som att du tror att TS:s fråga ska besvaras med att förbudet är en del av ett gammalt politiskt projekt för att minska invandringen från Afganistan, Libanon/Liberia/Libyen och Marocko?
Citera
2026-02-08, 11:06
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubeli
Ja du vet säkert bäst

För att vi mår bra av sertralin.
Okej jag nappar; Varför har ni fått SSRI utskrivet om ni inte har fått en depressionsdiagnos?

Rätt imponerande att inte bara du, utan 'cirka fyra' av dina vänner är statistiska anomalier.
Senast redigerad av Fanten 2026-02-08 kl. 12:00.
Citera
2026-02-08, 11:50
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubeli
Jag får inget rus.
Jag tar det som man ska ta det.
Jag menar bara på att jag behöver inte ta medicinerna varje dag, utan gör det ändå för att jag gillar hur man mår.

Jag har ca fyra polare som går på sertralin utan att ha en depression
Ok kul historia men varför pratar du med mig om det? Har ingenting att göra med det jag skrivit i tråden.
Citera
2026-02-08, 11:50
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

Rätt imponerande att inte bara du, utan 'cirka fyra' av dina vänner är statistiska anomalier.
"Cirka fyra" precis, han/hon vet inte riktigt. Det är rätt många att hålla reda på.
Citera
2026-02-08, 12:01
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
"Cirka fyra" precis, han/hon vet inte riktigt. Det är rätt många att hålla reda på.
Tycker att det var ett fascinerande sätt att uttrycka sig på.
Citera
2026-02-08, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Frågan i TS är varför det är förbjudet att uppleva effekterna av cannabisbruk. Du glider över i att prata om invandring och tomatodiling.

Ska jag tolka dina svar till mig som att du tror att TS:s fråga ska besvaras med att förbudet är en del av ett gammalt politiskt projekt för att minska invandringen från Afganistan, Libanon/Liberia/Libyen och Marocko?

Nej!
Men du skrev
(Islam är dessutom från öknen, där odling är svårt.)
Speciellt (där odling är svårt.)

Nu trivs cannabis i den miljön och det är där det odlas, sen att dom länderna ligger där dom ligger är inget jag kan göra något åt.
Citera
2026-02-08, 15:35
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Nej!
Men du skrev
(Islam är dessutom från öknen, där odling är svårt.)
Speciellt (där odling är svårt.)

Nu trivs cannabis i den miljön och det är där det odlas, sen att dom länderna ligger där dom ligger är inget jag kan göra något åt.
Då utgår jag från att du bara hatar.

Du hatar invandrare ("muslimer") och du hatar cannabisbrukare. Du hatar människor och du tror att du kan utsäkta ditt människohat genom att hänvisa till invandrare och narkotika.

Att gå runt med hat dag ut och dag in är ett irrationellt beteende.
Citera
2026-02-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Då utgår jag från att du bara hatar.

Du hatar invandrare ("muslimer") och du hatar cannabisbrukare. Du hatar människor och du tror att du kan utsäkta ditt människohat genom att hänvisa till invandrare och narkotika.

Att gå runt med hat dag ut och dag in är ett irrationellt beteende.

Vad har du för någon diagnos!
Din slutledningsförmåga är ju helt horribel.
Citera
2026-02-08, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Tycker att det var ett fascinerande sätt att uttrycka sig på.

För jag vet inte om alla fortfarande står på sertralin.
Och vi har fått det utskrivet för att det krävs att man säger ”jag är lite ledsen ibland” och så får man praktiskt taget vad man vill utskrivet.

Det kan nämligen fungera så ibland i ett vänskapsgäng att man tar efter varandra. Det är såklart helt okänt för dig, men när en person i ett kompisgäng får för sig någonting och det fungerar väldigt bra så snackar man om det med sina polare som kan bli inspirerade. (även med cannabis, jag rökte inte innan min bästa vän berättade hur lycklig man blir men jag hakade på)

Nu har jag också thc på recept, för att det fungerade för någon annan så jag hakade på.
Alla älskar ett bra life hack.
Senast redigerad av Jubeli 2026-02-08 kl. 18:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in