2026-02-07, 00:22
Medlem
I korthet: att relatera till sin ändlighet och leva utan bitterhet när livet är slut.

Tjena, jag har dragit på mig en ovanlig progrierande neurodegenerativ sjukdom som kommer sluta med, troligast, att jag slutar andas i sömnen. Vägen dit är tyvärr inte bara på/av, delar av mitt autonoma nervsystem lägger successivt av. Det medför svårigheter med ALLT som ska funka automatiskt. Jag är i dagsläget nära på inkontinent samtidigt som det är svårt att skita, problem med att sätta i halsen, koordinationssvåriheter med medföljande balansproblem, svårt att tala m.m. MSA-C, beskrivs som Parkinsons elaka kusin. Förväntad livslängd efter ställd diagnos är i snitt 5-10 år.
Jag har att se fram emot en kropp som helt slutar funka, med allt vad det innebär. Osugen på det kikade jag på att förbereda nu medan jag fortfarande kan så jag kan avsluta s.a.s, om jag skulle känna för det i framtiden. Har dock tänkt om på den punkten, det finns ju folk vars hela liv består av att vara helt grönsak. Jag jobbar med folk som har kraftiga handikapp, så jag har sett att det är bara att köra på. Lyckligtvis är jag kognitivt intakt och lider inte (mår bra), det är mest bara opraktiskt. Har även svårt med tangentbord så något stavfel kanske jag missar att räta.

Det känns såklart svårt att förhålla sig till, men min situation är i stort samma som alla kommer ställas inför, man dör av att leva liksom.
Vad jag är oändligt tacksam för att jag redan har levt (är mellan 45-50 år). När livet var gött visste jag att allt är ändligt och var noga med att pränta trevliga stunder i minnet. Det tror jag är konsten i att leva framgångsrikt, skapa minnen som är värda att ha, en vacker dag är minnen allt vi har kvar. Det är också tvåfald vinst, när man skapar ett bra minne är man troligast engagerad i något som även är trevligt i nuet. Men man kan inte bara leva i nuet, statistiskt sett är det troligt att man lever imorgon också, så det behöver hittas en balans mellan att leva i nuet och leva för framtiden.
Hittils har jag hittat en formula som går ut på att vara mentalt närvarande i nuet och rent praktiskt bädda för en trivsam framtid.

Jag vet inte helt säkert varför jag skriver, gissar att det är en undermedveten grej för att navigera de nya vattnen. Frågor, tankar och/eller synpunkter välkomnas.

Mod får gjärna flytta tråden till bättre forumdel om det finns. Tyckte inte psykologi riktigt passade, inte heller psykisk ohälsa för det är ju inte vad inlägget handlar om.
Citera
2026-02-07, 23:01
Medlem
Hade en familjemedlem som över 30 år led av demens, så självklart kan man leva många år utan stora delar av sin hjärna. Jag hade ändå ganska många år med den personen o var verkligen tacksam för alla dagar, även fast slutet var väldigt jobbigt pga talsvårigheter o liknande. Men man kunde ändå till slutet känna av att personen var där

Till den lite jobbiga delen. Du kommer med den info du fått ungefär 5-10 år, gå mycket snabbare än dom 30 år.
Även fast man är väldigt glad över att den personen levt så länge så är det inte jättekul att största delen av ens minnen med den personen är demensen, o ingen riktig förmåga o prata o knappt kunna äta själv.

Det med planering av livet o liknande, jag skulle defenitivt sätta några mål för dig själv, mycket daglig rörelse o liknande. Dock är det viktigaste som du säger att leva i nuet o inte tänka på att det kommer ta slut snart.

Jag har insett mer o mer hur man blir lurad på att käka skit "medicin" som bara gör mer skada än bra.

Käka mycket vitamin D och k2 med C vitamin för att absorbera det så bra som möjligt. Det är väldigt svårt o överdosa på jämfört med andra vitaminer. Ta prov o kolla värde sen köra på med typ 6 000-10 000 sen ta ett till en månad senare så borde du fått ganska höga siffror. Dock forsätt med nån tusen hela tiden för att behålla värdet uppe. Det bidrar till normal muskel funktion och immunförsvar.
Det kan bota cancer.

Typ nåt sånt.
Citera
2026-02-07, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beeblebrox12345
I korthet: att relatera till sin ändlighet och leva utan bitterhet när livet är slut.

Tjena, jag har dragit på mig en ovanlig progrierande neurodegenerativ sjukdom som kommer sluta med, troligast, att jag slutar andas i sömnen. Vägen dit är tyvärr inte bara på/av, delar av mitt autonoma nervsystem lägger successivt av. Det medför svårigheter med ALLT som ska funka automatiskt. Jag är i dagsläget nära på inkontinent samtidigt som det är svårt att skita, problem med att sätta i halsen, koordinationssvåriheter med medföljande balansproblem, svårt att tala m.m. MSA-C, beskrivs som Parkinsons elaka kusin. Förväntad livslängd efter ställd diagnos är i snitt 5-10 år.
Jag har att se fram emot en kropp som helt slutar funka, med allt vad det innebär. Osugen på det kikade jag på att förbereda nu medan jag fortfarande kan så jag kan avsluta s.a.s, om jag skulle känna för det i framtiden. Har dock tänkt om på den punkten, det finns ju folk vars hela liv består av att vara helt grönsak. Jag jobbar med folk som har kraftiga handikapp, så jag har sett att det är bara att köra på. Lyckligtvis är jag kognitivt intakt och lider inte (mår bra), det är mest bara opraktiskt. Har även svårt med tangentbord så något stavfel kanske jag missar att räta.

Det känns såklart svårt att förhålla sig till, men min situation är i stort samma som alla kommer ställas inför, man dör av att leva liksom.
Vad jag är oändligt tacksam för att jag redan har levt (är mellan 45-50 år). När livet var gött visste jag att allt är ändligt och var noga med att pränta trevliga stunder i minnet. Det tror jag är konsten i att leva framgångsrikt, skapa minnen som är värda att ha, en vacker dag är minnen allt vi har kvar. Det är också tvåfald vinst, när man skapar ett bra minne är man troligast engagerad i något som även är trevligt i nuet. Men man kan inte bara leva i nuet, statistiskt sett är det troligt att man lever imorgon också, så det behöver hittas en balans mellan att leva i nuet och leva för framtiden.
Hittils har jag hittat en formula som går ut på att vara mentalt närvarande i nuet och rent praktiskt bädda för en trivsam framtid.

Jag vet inte helt säkert varför jag skriver, gissar att det är en undermedveten grej för att navigera de nya vattnen. Frågor, tankar och/eller synpunkter välkomnas.

Mod får gjärna flytta tråden till bättre forumdel om det finns. Tyckte inte psykologi riktigt passade, inte heller psykisk ohälsa för det är ju inte vad inlägget handlar om.

Eloge till dig TS att du trots sjukdomen mår så bra och att du fortfarande arbetar, det är stort!
Positivt tänkande är nog den bästa bromsmedicinen.
Citera
2026-02-08, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Eloge till dig TS att du trots sjukdomen mår så bra och att du fortfarande arbetar, det är stort!
Positivt tänkande är nog den bästa bromsmedicinen.
Tja, nu har jag iofs i stort sett slutat jobba. Det funkar liksom inte så bra om man har svårt att prata.
Vissa grejer lunde kollegor göra åt mig, typ skriva för hand och ta promenader med brukare. Men det blir inte så mycket kvar för mig att göra om jag inte kan prata..hehehe typ vingla runt i köket och fixa fika och ta disken

Men tack!

Det stämmer nog att positivt tänkande är just positivt. Som tur är har jag en hund som manar mig att komma ut några ggr om dagen. Så vi går och jag får krångla med krycka och bajspåsar haha

Och kom ihåg att leva medan du kan! (om jag tar mig friheten att lämna råd som ingen frågat efter)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in