2026-02-07, 10:41
Medlem
Kleiners avatar
Då är man en förtryckare som förtrycker och är orättvis. Att hämnas är inte samma som att få rättvisa.

När man hämnas då är man inte rättvis, men vill straffa en mer än vad den förtjäna.

Förstår du?

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kan så vara men de som gjorde ens liv till ett helvete när man växte upp glömmer man sällan. Inte så man direkt "mobbar" dem, men deras ansökningar hamnar lätt i arkiv x. Arkiv x är papperskorgen.
Citera
2026-02-07, 10:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Då är man en förtryckare som förtrycker och är orättvis. Att hämnas är inte samma som att få rättvisa.

När man hämnas då är man inte rättvis, men vill straffa en mer än vad den förtjäna.

Förstår du?
Förstår vad du skriver men håller inte med.
Vad vet du om vad någon förtjänar? Du kan se mig som en liten människa om/när jag ger igen för oförrätter, men det skiter jag högaktningsfullt i. Man kan säga att de bäddade själva för det 10+ år sedan.
Citera
2026-02-07, 10:47
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Nackdelen kan vara om du träffar på de du mobbat vid ett senare tillfälle i livet. Kanske du söker jobb, behöver vård, blir tagen av polisen osv. .. Inget är liksom glömt efter 10, 20 år

Upptäckte att narkosläkaren när jag skulle operera mig var ett ex brorsa. Jag hade redan ställt in mig på att få typ halva dosen så jag kunde känna allt. Blev dock inte så.

Var väl inte alltid så snäll mot andra när jag växte upp och ångrat mycket jag gjort, dock har väl det medfört att jag senare i livet blev en som stod upp och försvarade de som blev trackade.
Citera
2026-02-07, 10:49
Medlem
Kleiners avatar
Jag vet mycket om det. Det är därför som jag kan skriva om det och vet vad jag pratar om.

Man har rätt till att ge igen (eller förlåta) för oförrätter, men man ska vara rättvis.

Citat:
Förstår vad du skriver men håller inte med.
Vad vet du om vad någon förtjänar? Du kan se mig som en liten människa om/när jag ger igen för oförrätter, men det skiter jag högaktningsfullt i. Man kan säga att de bäddade själva för det 10+ år sedan.
Senast redigerad av Kleiner 2026-02-07 kl. 10:52.
Citera
2026-02-07, 10:57
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Jag vet mycket om det. Det är därför som jag kan skriva om det och vet vad jag pratar om.

Man har rätt till att ge igen (eller förlåta) för oförrätter, men man ska vara rättvis.
Nackdelen med att mobba någon är att det mycket väl kan komma bita dig i röven vid ett senare tillfälle. Världen är liten.
Citera
2026-02-07, 11:41
Medlem
Citat:
Nackdelen med att mobba någon är att det mycket väl kan komma bita dig i röven vid ett senare tillfälle. Världen är liten.

Helt rätt, börjar man jobba i en bransch är ankdammen liten. Alla känner Alla. Behandla folk rättvist som du själv vill bli behandlad är bra råd.

TS- jag råkade ut för att bli mobbad på högstadiet. Min sk bästis blev verkligen inte snäll utan väldigt elak.

Jag var ett perfekt mobboffer, jag var skör, inte så tuff och framåt. Vilket berodde på kass självkänsla. Vilket i sin tur berodde på att jag tudigare regelbundet blivit slagen hemma av en av mina föräldrar.

Grejjen är att vi människor avskyr sårbarhet, veka människor och jobbiga känslor. Därför vill folk bara ta bort det, slå bort sånt - och därför blir vissa mobbade eller utstötta. Folk vill inte ha svagheten hängande på.sig. vi människor pallar helt enkelt inte med att bära denna svaga individ. Mobbaren ger sig på ett lätt offer som de kan ställa sig på.

Nu gick det bra för mig ändå, jag hade andra vänner också. .Men jag hade varit mer framåt i livet och trott mer på mig själv som yngre - om jag inte råkat ut för detta. Det blir ju följdverkningar i karriären eftersom man skapar sin plattform som ung.

Ja, tror på att slänga innehållet i sin ryggsäck så snart man kan och inte gegga runt i det.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-02-07 kl. 11:59.
Citera
2026-02-07, 11:54
Medlem
För offren finns väl inga fördelar, tänker att de offer som senare lyckas bra i livet klarade sig lindrigt undan och att de även utan att genomgå livet som mobbingoffer hade lyckats bra i livet. Alltså inte blivit bättre pga mobbning utan klarat sig lindrigt undan.

Annars är det mycket vanligare att offren helt enkelt får sina liv mer eller mindre förstörda.

För mobbaren kan det bli mer skiftande med fördelar eller nackdelar tänker jag. Fördelar eftersom många mobbare aldrig behöver ta konsekvenserna av sitt mobbande och därför åtnjuter fördelarna, vad de nu kan vara. En mobbare har alltid en anledning att mobba, även om de kanske inte har kontroll över den anledningen. Det kan vara allt från att få ut sin egen inre frustration och ilska genom att slå på andra människor (de skulle isåfall lika gärna kunna slå på en boxingboll).

Andra är mer manipulerande och skaffar sig fördelar genom att göra sig av med konkurrenter och därmed behålla en position de lyckats att uppnå.

Förlorare är de väl om de mobbade för att de faktiskt håller på att förlora något. Konkurrens innebär inte att mobbing alltid är ett vinnande verktyg, det kan slå tillbaka mot en och konsekvenserna blir att man själv blir utfrysen.

Begår man våld och brott medan man mobbar (mycket sannolikt) då är det ett brott som kan ge konsekvenser. Många klarar sig undan brottskonsekvensen för de anses vara barn, även om de allvarligt skadar andra barn så undslipper de straff. I värsta fall blir det saft och bulle hos socialtanten. Många sådana mobbare är destruktiva i sina egna liv så det är sällan man ser en framgångsrik i livet - mobbare som hållit på och fysiskt skadat andra människor.

Kan nämna tiotusen olika vinklar på det här med mobbing och deras offer, men i slutändan så landar man i att alla har rätt att leva ett tryggt liv, även när man är barn. Ett av de stora problemen är att man inte vågar ta itu med mobbare och då har det ofta blivit så att det är offren som får flytta på sig.

Den här fegheten som sitter i ryggraden på folk som ser och även delvis deltar i mobbingen är ett stort mänskligt problem, som gör att alltför många människor skadas redan som barn och det påverkar sedan hela deras liv och samhället i stort. Mycket av våldet även i vuxen ålder går att spåra tillbaka till att man redan som barn utövade eller utsattes för våld i olika former.

Jag vill att man tar bort mobbaren så tidigt som möjligt. En enda mobbare i en klass kan förstöra och skada hela klassen. I skolorna bör man begränsa detta och identifiera mobbaren så tidigt som det går och skapa speciella klasser där mobbarna tillsammans bildar en klass. Den klassen kommer att vara väldigt destruktiv, men då har man iallafall i stor utsträckning begränsat antalet skadade människor till de få mobbare som går i skolan tillsammans.

Problemet blir väl att man inte begränsar mobbningen som sker utanför lektionstid, där har skolan skitdåliga resurser att göra någonting alls faktiskt även med mina drastiska fungerande förslag.

Så tyvärr, en mobbare under 15 år mobbar helt fritt och har därför alla fördelar av det och går därför in i vuxenlivet med den starka uppfattningen att brott lönar sig.

Mitt resonemang ovan gäller framförallt de som inte går att påverka. De allra flesta barn som någon gång är dumma mot andra barn kan man prata med och så händer det inte igen.
Senast redigerad av SecretGarden352 2026-02-07 kl. 11:56.
Citera
2026-02-07, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
För offren finns väl inga fördelar, tänker att de offer som senare lyckas bra i livet klarade sig lindrigt undan och att de även utan att genomgå livet som mobbingoffer hade lyckats bra i livet. Alltså inte blivit bättre pga mobbning utan klarat sig lindrigt undan.

Annars är det mycket vanligare att offren helt enkelt får sina liv mer eller mindre förstörda.

För mobbaren kan det bli mer skiftande med fördelar eller nackdelar tänker jag. Fördelar eftersom många mobbare aldrig behöver ta konsekvenserna av sitt mobbande och därför åtnjuter fördelarna, vad de nu kan vara. En mobbare har alltid en anledning att mobba, även om de kanske inte har kontroll över den anledningen. Det kan vara allt från att få ut sin egen inre frustration och ilska genom att slå på andra människor (de skulle isåfall lika gärna kunna slå på en boxingboll).

Andra är mer manipulerande och skaffar sig fördelar genom att göra sig av med konkurrenter och därmed behålla en position de lyckats att uppnå.

Förlorare är de väl om de mobbade för att de faktiskt håller på att förlora något. Konkurrens innebär inte att mobbing alltid är ett vinnande verktyg, det kan slå tillbaka mot en och konsekvenserna blir att man själv blir utfrysen.

Begår man våld och brott medan man mobbar (mycket sannolikt) då är det ett brott som kan ge konsekvenser. Många klarar sig undan brottskonsekvensen för de anses vara barn, även om de allvarligt skadar andra barn så undslipper de straff. I värsta fall blir det saft och bulle hos socialtanten. Många sådana mobbare är destruktiva i sina egna liv så det är sällan man ser en framgångsrik i livet - mobbare som hållit på och fysiskt skadat andra människor.

Kan nämna tiotusen olika vinklar på det här med mobbing och deras offer, men i slutändan så landar man i att alla har rätt att leva ett tryggt liv, även när man är barn. Ett av de stora problemen är att man inte vågar ta itu med mobbare och då har det ofta blivit så att det är offren som får flytta på sig.

Den här fegheten som sitter i ryggraden på folk som ser och även delvis deltar i mobbingen är ett stort mänskligt problem, som gör att alltför många människor skadas redan som barn och det påverkar sedan hela deras liv och samhället i stort. Mycket av våldet även i vuxen ålder går att spåra tillbaka till att man redan som barn utövade eller utsattes för våld i olika former.

Jag vill att man tar bort mobbaren så tidigt som möjligt. En enda mobbare i en klass kan förstöra och skada hela klassen. I skolorna bör man begränsa detta och identifiera mobbaren så tidigt som det går och skapa speciella klasser där mobbarna tillsammans bildar en klass. Den klassen kommer att vara väldigt destruktiv, men då har man iallafall i stor utsträckning begränsat antalet skadade människor till de få mobbare som går i skolan tillsammans.

Problemet blir väl att man inte begränsar mobbningen som sker utanför lektionstid, där har skolan skitdåliga resurser att göra någonting alls faktiskt även med mina drastiska fungerande förslag.

Så tyvärr, en mobbare under 15 år mobbar helt fritt och har därför alla fördelar av det och går därför in i vuxenlivet med den starka uppfattningen att brott lönar sig.

Mitt resonemang ovan gäller framförallt de som inte går att påverka. De allra flesta barn som någon gång är dumma mot andra barn kan man prata med och så händer det inte igen.

Det är så synd, när vi istället kan lära oss stärka varandra istället.

Populära människor i vuxenlivet brukar ju vara de som är självsäkra och får andra att må bra och växa. Eller, eftersom de bara är så trygga i sig själv mår folk bra bredvid dem. Helt naturligt.

I skolans värld kan det bli samma sak. En kille i min dotters klass gick exempelis runt med ett helt " hov" efter sig på orienteringen. " vill du hänga med"? De hade roligt.
Jag har alltid gillat den killen, han är glad, godhjärtad och har humor. Självsäker så klart också
Senast redigerad av Tissetiss 2026-02-07 kl. 12:34.
Citera
2026-02-07, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Det är så synd, när vi istället kan lära oss stärka varandra istället.

Populära människor i vuxenlivet brukar ju vara de som är självsäkra och får andra att må bra och växa.

I skolans värld kan det bli samma sak. En kille i min dotters klass gick exempelis runt med ett helt " hov" efter sig på orienteringen. " vill du hänga med"? De hade roligt.
Jag har alltid gillat den killen, han är glad, godhjärtad och har humor. Självsäker så klart också

Ja, de som alltid bemöter en positivt när man tar kontakt är guld värda och är de även inkluderande så blir det ännu bättre. Det är sagt att för varje ond handling i världen så behövs 1000 goda handlingar för att balansen ska bestå, annars går det åt helvete. Med det sagt, de allra flesta människor är schyssta, därför är det desto mer förvånande att samhället har så dålig förmåga att ta itu med den lilla klick som är destruktiva och förstör.
Citera
2026-02-07, 15:30
Medlem
Folk som mobbar folk är alltid folk som mår piss inombords. Alternativt har nån av empatistörning som gör att det får njutning av att göra det.

För vilka grunder det nu än må vara, störning eller att man mår piss själv och vill dra andra ner i sitt helvete så ska man göra allt för att undvika vuxna människor som sysslar med sånt här.

Livet är för kort för att fäktas med dessa människor.

Finns inga fördelar varken för offret eller mobbaren. För offret är det uppenbart, för mobbaren kommer verkligheten förr eller senare att ge tillbaka på ett eller annat sätt. Antingen att någon vill ge igen, eller ensamhet då folk flyr ens närhet. En mobbare har nästan alltid andra dåliga karaktärsdrag som konsekvens till ens ruttna inre.

Vissa kallar det för karma.
Senast redigerad av korvstofft 2026-02-07 kl. 15:33.
Citera
2026-02-07, 16:26
Medlem
GusFrings avatar
Mobbning är ett antropologiskt faktum som återkommer i vitt skilda kulturer världen över och har följt med oss genom mänsklighetens historia.

Onekligen fyller det en viktig funktion för gruppen att straffa avvikare.

Nackdelarna är uppenbara.

Så jag tror en seriös diskussion om ämnet erkänner både det oundvikliga och det destruktiva. Alla antimobbningskampanjer misslyckas eftersom de behandlar mobbning som en avvikelse, inte som ett antropologiskt faktum.

Om man accepterar att människor är onda och mobbar kan man hantera det mer konstruktivt förmodligen. Det är såklart bättre att människor som agerar destruktivt mobbas, än som idag där det bara är de som är lite avvikande. Vore mer konstruktivt att vara tydlig med vad reglerna är och vad som leder till social bestraffning. Idag tillåts unga människor etablera hierarkier själva genom social grymhet, vilket gör mobbning särskilt destruktivt.
Citera
2026-02-08, 14:55
Medlem
264s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosamig
Det roligaste är att jävlas och hämnas på "bossiga typer i en grupp". När de sedan ändras från elaka Bosse till snälla Sara, är det redan försent. Eller ännu roligare är det när man förstör deras liv. Finns inget bättre

"förstöra någons liv" det låter så enkelt på pappret men hur gör man det i praktiken? att ens "förstöra" någon är nåt som kräver minst ett par år av planering. iaf om du tänker grand och inte bara att jävlas lite med dom.

du ifrågasätter en auktoritet. gruppen klarar sig utan dig och kommer fortsätta ha samma hänsynslösa mekanik oavsett vilken sida du står på.

men det kan ju också bli att dom får det så roligt när dom börjar förnedra dig oxxå. du kanske är nån som gillar att bli förnedrad. eller så gillar du att sticka upp om det är nån som förtjänar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in