2026-02-06, 18:20
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
2:an finns i flera revisioner där de senaste har en Cortex-A53 CPU vilken har stöd för 64-bits os.
Med tanke på att minnet bara är på 1GB är det dock meningslöst, 64-bits os är bara meningsfullt om man har över ca 4GB RAM.

Eller så kan man vända på det, den första revisionen var armv7 (Cortex-A7) och resterande aarch64 (Cortex-A53).

64-bit os och 64-bit kod handlar om långt mer än address utrymme... det är för bövelen mer än dubbelt så många register i aarch64 mot armv7... De är dubbelt så breda (vilket kan vara fördelaktigt i bland), du får SIMD förbättringarna som gjorts till NEON i aarch64, du får tillgång till platformsfinesser som ARMv7 bara kan drömma om i form av isolering/virtualisering osv.

Sen finns det nackdelar i vissa sammanhang, fler och större register = större transaktioner vid kontext switch, pekare är dubbelt så stora osv... Men knappast något som de flesta bryr sig om i sammanhanget mot vinsterna.

Så argumentet att 64 bit os enbart är meningsfullt över 4GB är inte sant alls...
Citera
2026-02-06, 21:22
Medlem
Jag har denna

Citat:
The Model B (2012) features a 700 MHz single-core 32-bit ARM11 CPU, a VideoCore IV GPU, 512 MB RAM and a 26-pin GPIO header.

Har den på i långa perioder emellanåt för irc. Tiden laggar på den ibland.
Haft olika grejer på den upp genom åren-asterisk,motion cameraprogram med 50 spänns usb kamera för bevakning av väg, pi fm

kanske dags att den är vuxen nog att lämna hemmet och skickas iväg under en heliumballong om jag hittar lämpligt batteri och modem för bildöverförning.
Citera
2026-02-06, 22:30
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Eller så kan man vända på det, den första revisionen var armv7 (Cortex-A7) och resterande aarch64 (Cortex-A53).

64-bit os och 64-bit kod handlar om långt mer än address utrymme... det är för bövelen mer än dubbelt så många register i aarch64 mot armv7... De är dubbelt så breda (vilket kan vara fördelaktigt i bland), du får SIMD förbättringarna som gjorts till NEON i aarch64, du får tillgång till platformsfinesser som ARMv7 bara kan drömma om i form av isolering/virtualisering osv.

Sen finns det nackdelar i vissa sammanhang, fler och större register = större transaktioner vid kontext switch, pekare är dubbelt så stora osv... Men knappast något som de flesta bryr sig om i sammanhanget mot vinsterna.

Så argumentet att 64 bit os enbart är meningsfullt över 4GB är inte sant alls...

Det du säger stämmer förstås, jag avsåg mer 32-bitars kontra 64-bitars operativsystem i allmänhet, inte om de arkitekturella skillnaderna mellan olika arm-generationer.

Sedan är det nog inte många som skulle försöka sig på att använda en Raspberry Pi 2B som en hypervisor. Har dock själv testat esxi-arm Fling på en RPi 4B.
Citera
2026-02-06, 23:46
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Det du säger stämmer förstås, jag avsåg mer 32-bitars kontra 64-bitars operativsystem i allmänhet, inte om de arkitekturella skillnaderna mellan olika arm-generationer.

Sedan är det nog inte många som skulle försöka sig på att använda en Raspberry Pi 2B som en hypervisor. Har dock själv testat esxi-arm Fling på en RPi 4B.

Min poäng är att 64 bitars läget är vad som ger tillgång till dessa "finesser", ARMv8 (alltså 64 bit ISA:n) är mycket effektivare än ARMv7 var/är.
Nej men isolering osv används av saker som LXC... docker osv...

Dessutom så är det flera Aarch64 processorer som inte är kompatibla med Aarch32, så det senare lär ryka förr eller senare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in