Citat:
Ursprungligen postat av
Cloudymeatballs
Samma gäller poliser, läkare, politiker :-) Ytterst dålig idé där också att de ska ha extra "bonus" för att de orkar infinna sig på jobbet, inte säger upp sig eller sjukskriver sig. Och minst lika dåligt att hyra in dyrare poliser, läkare, lärare, politiker via bemanningsföretag.
Grejen är ju att ssk är efterfrågade å de flyttar på sig för att höja lönen som människor gör i andra yrken. Är det för taskig arbetsmiljö eller något annat som skaver så drar de.
Ett vanligt problem jag själv upplevt är att jag haft en bra chef som slutar, går i pension eller t.om trillar av pinn och som då ersätts av något riktigt klappträ. Det är vanligare än man tror.
Chefen ifråga är helt olämplig för arbetet, ställer till med problem för de anställda, är fullständigt oempatisk, osympatisk in absurdum och allmänt slut i skallen. I vissa fall har tom Kommunal och Vårdförbundet protesterat mot tillsättandet av just den chefen men det lyssnar man inte på från ledningshåll.
Då väljer personal att säga upp sig. Ett fåtal kanske stannar mot en "muta" men söker hela tiden andra jobb och så fort de får chansen drar de all världens väg för att arbetsplatsen försämrats.
Det finns andra skäl till att anställda byter arbetsplats också. Jag tycker inte det är märkligt alls. Vårdpersonal är inte tjänstehjon som behöver finna sig i att bli hunsade med.
Gällande kommentaren om sjukskrivning. Alla som är sjuka eller skadade har rätt till eller ibland tom skyldighet att sjukanmäla sig även om såna som du anser att det är fel.