2026-02-05, 19:30
Medlem
Om adressen stämmer så äger de inga fordon men kan ju vara en leasad eller troligare lånad/ev friare som inte längre har någon bil.
Citera
2026-02-05, 19:37
Medlem
Har de vatten att släcka elden med?
Citera
2026-02-05, 21:55
Medlem
Brantforss avatar
Katten befaras tyvärr ha omkommit.

https://www.sverigesradio.se/artikel/fullt-utvecklad-brand-i-villa-i-garpenberg-borjade-i-bil
https://www.avestatidning.com/2026-02-05/hus-totalforstort-i-brand-kan-spridas-till-grannvilla/
Senast redigerad av Brantfors 2026-02-05 kl. 22:00.
Citera
2026-02-06, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Har de vatten att släcka elden med?

En hastigt inlånad vattendumper från Boliden var mycket behjälplig med ca 75 kubik vatten innan brandposten på gruvan frös igen senare under dagen.
Citera
2026-02-06, 09:17
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
En hastigt inlånad vattendumper från Boliden var mycket behjälplig med ca 75 kubik vatten innan brandposten på gruvan frös igen senare under dagen.
Varför frös den om den användes, så kallt är det inte
Citera
2026-02-06, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Varför frös den om den användes, så kallt är det inte

Jag vet inte var du bor, men här var det ca 15 minusgrader under gårdagen. Dumpern hämtade vatten i brandposten vid gruvan cirka fem kilometer bort och tömde 25 kubik tre gånger. På fjärde försöket gick det inte mer. Även ett par brandbilar använde samma brandpost, men jag har inte koll på hur frekvent. Hur en brandpost kan förfrysa får du fråga någon tekniker om. Jag är bara en privatperson på samma gata som är mycket god vän med den drabbade familjen. Sambandscentralen var i mitt hus. Tyvärr hade den lokala och regionala Räddningstjänsten tre allvarliga bränder att ta hänsyn till under gårdagen.

Det finns för övrigt inte en möjlighet att katten kan bekräftas avliden, men sannolikheten är mycket stor.
Citera
2026-02-06, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Min granne hade en gammal bensinbil, VW eller kanske Saab, som stod ute med motorvärmare, och det brann. Men visst hoppas man på en elbil i detta fall.

Varför hoppas på att det skulle vara en elbil….? Är du inte frisk…?

Det är en tragisk händelse för folk, och det spelar i grunden ingen roll vad det var för märke på bilen, eller typ av bil, händelsen är lika allvarlig oavsett.

Det är dessutom högst sannolikt så att liknande bränder har extremt mycket oftare orsakats av vanliga bilar med vanliga motorvärmare/kupévärmare och alla de fel dessa helt normalt kan drabbas av, eller av folks oförsiktighet hur värmare etc ska placeras.
Citera
2026-02-06, 11:54
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
Jag vet inte var du bor, men här var det ca 15 minusgrader under gårdagen. Dumpern hämtade vatten i brandposten vid gruvan cirka fem kilometer bort och tömde 25 kubik tre gånger. På fjärde försöket gick det inte mer. Även ett par brandbilar använde samma brandpost, men jag har inte koll på hur frekvent. Hur en brandpost kan förfrysa får du fråga någon tekniker om. Jag är bara en privatperson på samma gata som är mycket god vän med den drabbade familjen. Sambandscentralen var i mitt hus. Tyvärr hade den lokala och regionala Räddningstjänsten tre allvarliga bränder att ta hänsyn till under gårdagen.

Det finns för övrigt inte en möjlighet att katten kan bekräftas avliden, men sannolikheten är mycket stor.
Knappast kallare än 9-10 grader, och det är kallt men inte ohanterligt kallt. Hade varit begripligare om det varit fruset från början och inte mitt i användningen
Citera
2026-02-06, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det är väl som vanligt en laddning av elbil som gått snett. En styggelse.
Kan bara berätta att det var inte någon elbil denna gång. Branden har startat i motorvärmaren till en inte allt för gammal bil och sladden till den var inkopplad till uttaget i huset. Ägaren sprang i huset och försökte få tag i katten, men tyvärr så misslyckades det. Hen var tvungen att lämna p.g.a. den våldsamma branden som var vid ytterdörren, spred sig snabbt och slukade allt i dess väg. Den lilla katten tros tyvärr ha omkommit i branden och ägarna är helt förkrossade av det.R.I.P.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in