Igår, 16:37
Medlem
DenverAirports avatar
Kan vi enas on sidospåret att TS borde ta ut hela tjänstepensionen på kortaste möjliga utbetalningstiden (förmodligen fem år) om han slutar jobba när han är 55 bast? En relevant fråga i sammanhanget.
Citera
Igår, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Tanten jag tänker på är 90 år och har väl varit pensionär i 25 år nu. Hon har fått allt svårare att få pengarna att räcka till nu de senaste åren.

Och det förklarades i inlägget ovan mitt, samt att prisindex varit högre än löneindex de senaste åren.
Citera
Igår, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Ja verkligen märkligt system vi har.

Rätt logiskt om man tänker efter lite.
Citera
Igår, 17:34
Medlem
Det finns ingen speciell vinning i det. Om du börjar lyfta premiepension tidigare än riktålder (då du kan få garantipension) så kommer det inte på något sätt påverka din garantipension eftersom den beror på inkomstpension enbart, men samtidigt så har du ju påbörjat uttag tidigare och får således lägre månadsutbetalning, på precis samma sätt som du kan ta ut inkomstpension eller tjänstepension tidigare än riktålder och det enda som händer är att månadsutbetalning blir lägre, men total utbetalning över tid är samma.

Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Jag skrev fel , det är PPM man kan lyfta tidigare än garantipension och den avräknas mot garantipension men många vet inte det här trots att det är gratispengar
Citera
Igår, 20:38
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Inte med på vad du menar här. Storlek på garantipension är helt oberoende av när och hur du tar ut din tjänstepension då garantipensionen bara relaterad till totalt intjänad inkomstpension (dvs tidigare uttagsstart av inkomstpension leder till sänkt garantipension). Garantipension kan fås först vid riktålder, och när riktåldern har höjts så har sålunda möjlighet till garantipension senarelagts. Klarar man sig på sin tjänstepension under 60-67 så kan man naturligtvis välja att göra det, men det påverkar inte den totala utbetalningen av garantipension+inkomstpension. Man har liksom inte lurat systemet på något sätt, man har bara insett att man klarar sig på mindre än vad man skulle ha fått om man arbetat till 65 eller 67 som det är nu.

EDIT: Eller nu kanske jag förstår vad du menar. Folk som knappt arbetat och har så sopig allmän pension som t.o.m ligger under garantipension, samtidigt som de har ett pissjobb där de inte får någon ny tjänstepensionsavsättning. Ja de har noll incitament (utöver att ha en hygglig lön och på så sätt få ett bättre liv innan de pensionerar sig) att kravla sig över garantipensionsnivån.
Tycker det är fel att säga att de som har dålig allmän pension knappt har arbetat. Många har haft låglönejobb hela livet vilket ger usel pension.
Citera
Igår, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kanske jättesvår fråga att svara på, men ponera att jag slutar arbeta helt vid 55 år.

Hur påverkas min pension om jag väljer att börja plocka ut min pension vid 65?
De 10 åren däremellan lever jag på sparpengar.
Jag började jobba på allvar i 25-årsåldern.
Enkel fråga. Enkelt svar. Simulera de olika varianter du är intresserad av, på minpension.se.
Citera
Igår, 20:54
Medlem
Du förlorar 10 000–14 000 kr per månad livet ut = 3–4 miljoner kronor i totalt pensionsvärde (beroende på livslängd).
Citera
Igår, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men då har jag levt i 75 år, det är väl jättebra.
Vet du hur gammal du kommer bli?

Det finns en del som inte tänker på att skaffa sig bra ekonomi under hela livet.

Så är det men någonstans måste ett ungt år vara mer värt än ett gammalt. Alltså året 60-61 bättre än 85-86. Således borde att gå i pension så tidigt som möjligt vara målet då man inte vet hur länge man lever men man vet förhållandet ovan.
Citera
Idag, 00:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Så är det men någonstans måste ett ungt år vara mer värt än ett gammalt. Alltså året 60-61 bättre än 85-86. Således borde att gå i pension så tidigt som möjligt vara målet då man inte vet hur länge man lever men man vet förhållandet ovan.
Upplever ingen större skillnad men beror nog på att jag tränar och underhåller kroppen. Frugan också.
Nu efter 69 gäller det även mental träning så man håller sig bra där också.

Jag och frugan lever normalt som vi gjorde som 30-40 åringar.

Du, troligen kommer lägga dig ned död när du är 50-60.

Gilla läget, fixa en bra ekonomi hela livet och lev bra hela livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in