2026-02-04, 10:20
Medlem
Crime-boy2s avatar
Jag försöker hitta en text som min lärare läste högt för oss på 1970‑talet. Jag såg aldrig boken själv, och läraren sa aldrig titeln. Kanske någon här minns den?

Här är vad jag kommer ihåg:

Kapitlet hette ”I skolan” i läseboken.

Handlingen handlar om en pojke som bodde inackorderad hos en gammal dam, som jag minns hette Gamla Ulla.

Hon väckte honom på morgonen och påminde honom om att han måste gå och väcka magistern innan skolan.

Magistern bodde i en vindskupa, beskrivs som mycket sträng, och pojken måste uppge sitt namn på latin när han knackar på.

Under dagen får man följa skoldagen med lektioner och disciplin.

Jag minns även små detaljer: läraren hade trasiga skor, miljön är gammaldags och pojken är en typisk inackorderad elev i Stockholm.

Pojken kan ha hetat Nils‑Gabriel eller liknande.

Läraren frågade ibland klassen vilken berättelse hon skulle läsa och läste sedan för vårt nöje, inte som en uppgift.

Jag vet att det här inte är en bok som gavs ut som egen titel, utan det var troligen ett utdrag i en läsebok/antologi som användes i skolor på 1970‑talet.

Om någon känner igen texten, kapitlet eller boken den kom ifrån skulle jag bli väldigt glad!
Citera
2026-02-04, 11:28
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Jag försöker hitta en text som min lärare läste högt för oss på 1970‑talet. Jag såg aldrig boken själv, och läraren sa aldrig titeln. Kanske någon här minns den?

Här är vad jag kommer ihåg:

Kapitlet hette ”I skolan” i läseboken.

Handlingen handlar om en pojke som bodde inackorderad hos en gammal dam, som jag minns hette Gamla Ulla.

Hon väckte honom på morgonen och påminde honom om att han måste gå och väcka magistern innan skolan.

Magistern bodde i en vindskupa, beskrivs som mycket sträng, och pojken måste uppge sitt namn på latin när han knackar på.

Under dagen får man följa skoldagen med lektioner och disciplin.

Jag minns även små detaljer: läraren hade trasiga skor, miljön är gammaldags och pojken är en typisk inackorderad elev i Stockholm.

Pojken kan ha hetat Nils‑Gabriel eller liknande.

Läraren frågade ibland klassen vilken berättelse hon skulle läsa och läste sedan för vårt nöje, inte som en uppgift.

Jag vet att det här inte är en bok som gavs ut som egen titel, utan det var troligen ett utdrag i en läsebok/antologi som användes i skolor på 1970‑talet.

Om någon känner igen texten, kapitlet eller boken den kom ifrån skulle jag bli väldigt glad!

Det låter som att det skulle kunna vara en novell. Kanske Hjalmar Söderberg eller liknande samtida med honom? Du kommer att få adekvat hjälp av forumets litteraturvetare.
Citera
2026-02-04, 11:39
Medlem
Karmans avatar
Vilhelm Moberg? Jag vet att han skrev ett stycke som hette "skolan i skogen", så han var ju lite inne på skoltemat ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in