2026-02-03, 17:29
Medlem
Storsejs avatar
Hallå där!

Jag håller på och tar C-kort och undrar vilka företag som kör inom Europa. Typ Tyskland, Frankrike m.m.
Jag har funderat på detta ett antal år så nu jäklar är jag på g. Har panelen några erfarenheter inom sådana långkörningar?

Mod får flytta inlägget om det hamnade fel

/Z
Citera
2026-02-03, 17:36
Medlem
Inom Europa eller från Sverige till kontinenten?
Citera
2026-02-03, 18:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Nu vet jag inte säkert men är inte långkörningar något man måste jobba för att få och inget man kastar på de nya på jobbet direkt?
De som kör långa sträckor, har inte de ofta behov av CE för att få med så mycket som möjligt på samma resa?
Citera
2026-02-03, 19:23
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storsej
Hallå där!

Jag håller på och tar C-kort och undrar vilka företag som kör inom Europa. Typ Tyskland, Frankrike m.m.
Jag har funderat på detta ett antal år så nu jäklar är jag på g. Har panelen några erfarenheter inom sådana långkörningar?

/Z
C-kort kommer du inte långt med, utan du kommer möjligen få köra distributionsbil i stan och lite utanför. CE ska du ha för att få köra med släp.

Nästa trista nyhet är att de flesta långa transporter utförs av bulgarer, rumäner och ukrainare i polska bilar. Betydligt billigare än att använda nordisk arbetskraft. Givetvis finns det ju enstaka ekipage som går under svensk flagg med svenska förare. Men skulle säga att de inte är många. Sen kan ju även svenska bilar gå med utländska förare.

Sen är inte yrket direkt glamoröst, tidspressat så in i helvete.
Senast redigerad av godboy 2026-02-03 kl. 19:26.
Citera
2026-02-03, 20:35
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storsej
Hallå där!

/Z
Ska du vara aktuell för fjärrkörning lär du ta CE annars kan du glömma det. Du får nöja dig med distribution på hemmaplan.
Citera
2026-02-03, 21:47
Moderator
Trafik och körkortsfrågor --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in