2026-02-02, 20:25
Medlem
Riksreptilens avatar
Det lär inte bli brist på billigaste frysta EUkycklingen men p g a ändrade inköp v g se "nötköttbristen" kombinerat med utbrott av fågelinfluensa kan det bli lite trögt en tid framöver.

https://www.sverigesradio.se/artikel/kycklingbrist-i-sverige-sa-far-du-istallet-i-dig-protein.

" Det ser ut att bli brist på svensk kyckling i butikerna framöver. Det kan skapa problem för de som tränar mycket och som ofta äter kyckling för att få i sig protein.

Enligt Svensk dagligvaruhandel är det delvis nötköttsbristen som har fått fler att välja kyckling. Samtidigt har utbrott av fågelinfluensa gjort att tusentals fåglar behövt avlivas.

Tyngdlyftaren Ida Hultin som äter mycket kyckling tipsar om andra proteinkällor som passar när kycklingbristen slå mot din butik. "

Vår beredskap är god?
(lite bättre om vi följer tynglyfterskans råd )
Citera
2026-02-02, 20:48
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Vår beredskap är god?
(lite bättre om vi följer tynglyfterskans råd )
Något annat kan man inte påstå, så länge affärerna och lagerna är fullproppade med mat.

Att man inte alltid kan få allt, till ett förmånligt pris, får man leva med.
Då får man välja mellan att vara utan eller att betala mer. En ren prioriteringsfråga.

Synd ändå. Kyckling är en av favoriterna så jag ser inte fram emot detta direkt.
Citera
2026-02-03, 12:15
Medlem
Klas-Vegass avatar
Willys hade extrapris på svensk salmonella-infekterad kyckling förra veckan för 69kr (jag gör bara curry eller sötsur ändå).

Så nu har jag 4 kg i frysen. Sluta köp utländs kyckling din fattiglapp så slapp vi dessa problem.
Citera
2026-02-03, 20:00
Medlem
Sladdarens avatar
Misstänker att det kvittar om du har flyttfåglar med fågelinfluensa
Sannolikheten att smittat importerat EU fryst kycklingfile smittar svenska hönsbesättningar är ju obefintlig. Och att de skulle mala ner influensa smittat kycklingfoder gjord av kyckling ifrån annat land
EU tex. Man ska köpa svenskt men det där håller inte med alla restriktioner och kontroller

Verkar som det är inte så mycket att göra åt skiten så länge hönsen får gå ute i solen för det behövs tydligen inte mycket avsmittning ifrån viltfågel influensa för att man måsta avliva enorma mängder höns. Hårda regler ang hygien, redskap och isolering av ytor foder vatten tom ventilation är utsatta bara för en microdutt smittad måsskit

Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Willys hade extrapris på svensk salmonella-infekterad kyckling förra veckan för 69kr (jag gör bara curry eller sötsur ändå).

Så nu har jag 4 kg i frysen. Sluta köp utländs kyckling din fattiglapp så slapp vi dessa problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in