2026-02-02, 15:39
Medlem
Asystolis avatar
Tjena!

Jag eftersöker ett specifikt hjälpmedel. Ingen aning om någon har idéer på hur det skulle kunna lösas eller om det redan finns befintliga sätt.

Jag skulle vilja ladda upp en eller ett antal bilder på "mönster" i naturen (Google Maps eller annan karttjänst med satellit/flygfoto) och sedan få hjälp att pinpointa ut alla platser där det mönstret/liknande mönster hittats.

Jag Sitter nu menuellt och scrollar igenom satellitbilder och flygfoton efter specifika platser jag letar efter, men det hade sparat ENORMT mycket tid om någon automatisk lösning sökte igenom ett område på en karta efter det geologiska mönster jag letar efter.

Någon som känner till något liknande? Stor fördel eller snarare ett måste att det är ett gratis verktyg.
Citera
2026-02-02, 15:48
Medlem
Väntar vi spänt på.
Ta fram spyhinken sen.
Citera
2026-02-02, 16:13
Medlem
Vad för mönster är det du letar efter?
Citera
2026-02-02, 16:17
Medlem
Intressant att du ställer frågan i forumdelen ai, men inte verkar ha testat att ställa frågan direkt till en ai, vilket jag precis testade att göra och jag fick ett mycket bra svar med flera förslag till tjänster/metoder att använda.
Citera
2026-02-02, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Intressant att du ställer frågan i forumdelen ai, men inte verkar ha testat att ställa frågan direkt till en ai, vilket jag precis testade att göra och jag fick ett mycket bra svar med flera förslag till tjänster/metoder att använda.

Ja AI är bättre än oss på att svara.

Du låter hemlig, men du kan få bättre svar både av AI och här om du ger info om följande:

- Vad är tillämpningen? Arkeologi? Upptäckt av massgravar? Mineralprospektering? Spår av liv på Mars? Knarkodlingar? Fientliga trupper? Våtmarker som behöver bevaras?
- Har du träningsdata bestående av tiotals, hundratals eller tusentals exempel på bilder som har och inte har mönstret?
- Går mönstret att beskriva regelbaserat med ord, t.ex. cirkulärt, förgrenat, stenigt, regelbunden upprepning, förkastning, anomali, viss vegation, viss bebyggelse, gammal flodbädd?
- Kan du programmera t.ex. i Python eller söker du en färdig programvara eller tjänst?
Citera
2026-02-02, 18:27
Medlem
Tjena!

Det du beskriver är fullt möjligt i teorin, men i praktiken finns det i dagsläget ingen färdig gratis tjänst som automatiskt söker igenom satellitbilder globalt efter ett specifikt geologiskt mönster baserat på en godtycklig bild.

Det du letar efter tillhör området datorsyn plus geospatial analys, där man tränar modeller på att känna igen visuella mönster i satellit- och/eller flygbilder.

För att göra detta helt automatiskt krävs normalt fölkande:

- En tränad AI-modell (t.ex. CNN/vision transformer).
- Ett stort antal exempelbilder på det mönster du söker.
- Tillgång till satellitdata över stora geografiska områden.
- Infrastruktur för att analysera enorma mängder bilder.

Det gör att en helt egen lösning snabbt blir avancerad och exceptionellt resurskrävande. Däremot finns delvisa eller halvautomatiska alternativ:

- Google Earth Engine (gratis för forskning/privat bruk).
- QGIS + bildklassificering (t.ex. Orfeo Toolbox eller liknande).
- Färdiga ML-modeller som kan finjusteras på egna mönster.

Dessa kan minska det manuella arbetet kraftigt, men kräver viss teknisk kunskap. Det kommer du inte ifrån.
Senast redigerad av Avalancheking 2026-02-02 kl. 18:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in