2026-02-01, 19:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Då ska jag beskriva vad jag observerar:

Jag bor i en mindre ort i Skåne. Inte en av de sunkigaste, men inte heller någon finort vid havet. I byn (ca 5000 invånare) finns ett mindre antal pizzerior, jag tror det rör sig om 3, men kan också vara 4. Det hela handlar om en av dem.

Den aktuella pizzerian har aldrig en enda gång observerats med en kund. Jag kör förbi den aktuella pizzerian minst 3-4 gånger per dag, vid olika tidpunkter morgon som middag och kväll, väldigt ofta fler gånger än så. Detta har pågått sedan jag flyttade hit för ca 2 år sedan.

Jag har aldrig någonsin sett en kund i eller utanför pizzerian. Inte en enda gång, inte en enda person. Notera här att jag inte bara snackar om när man säger att "butik si eller så aldrig har några kunder" och så menar man att det bara är någon enstaka person eller två där när man besöker stället. Jag menar 0, nada, inga alls. Förutom gubben jag tror äger stället har jag aldrig observerat en annan människa där.

En kollega har testat att köpa en kebabtallrik där en gång, och det gick, inget särskilt gott, men det gick. Det betyder ju att de alltså har ett fungerande kök, de har med stor sannolikhet hyra att betala, o.s.v.

Det hela måste ju röra sig om något slags kriminell verksamhet, men hur fungerar det? Kan någon med insyn och kunskap kring detta förklara hur sådana här upplägg fungerar?
Känner igen det där. Jag har ett Sushi-hak nära där jag bor, är f-n knappt aldrig någon kund där. Ändå har de öppet nästan jämt. Fattar inte hur de ens har råd att betala hyran för sin lokal. Än mindre tänka på att ta ut någon lön. Tror inte det är någon fasad faktiskt. Men konstigt är det.
Citera
2026-02-01, 19:47
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag bor också på en mindre ort med en liknande situation.
Det finns en pizzeria som har väldigt få kunder, men som ändå finns kvar år efter år.
Jag frågade en bekant som hade lite koll på läget och han berättade att ägaren hade två pizzerior/restauranger i trakterna.
Ovan nämnda som gick med förlust, och en annan som går riktigt bra.

Genom att behålla den som inte går bra så betalar han mindre i skatt på den andra då de båda tillhör samma företag.
Han tjänar alltså mer netto, trots att den ena går med förlust.
Helt lagligt tydligen.

Visst man betalar mindre i skatt men hur kan man tjäna mer netto?

Exempel 1
200 vinst
-40 skatt
= 160 netto

Exempel 2
200 vinst (företag 1)
-100 förlust (företag 2)
-20 skatt
= 80 netto
Citera
2026-02-01, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är väl en front mer att anställa folk. Dvs även en pizzeria som ingen köper ifrån kan ha +10 anställda. Det är folk som betalat för att ha ett arbete dvs kunna stanna i Sverige. Utöver det är det ju en perfekt fasad att tvätta svarta pengar. Sälj 1000 pizzor som inte finns och direkt är kosingen vita.

Då blir ju staten och skatteverket svinaglada.

om nån slår in påhittade pizzor.

runt 50% in till staten i olika skatter i direkta och indirekta skatter och avgifter osv.
Citera
2026-02-01, 20:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Då blir ju staten och skatteverket svinaglada.

om nån slår in påhittade pizzor.

runt 50% in till staten i olika skatter i direkta och indirekta skatter och avgifter osv.

Inte direkt. Det är ju svarta pengar som blir vita. Sedan kommer de skiva av det mesta. Dvs inget bra för Skatteverket och samhället som stort.
Citera
2026-02-01, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Inte direkt. Det är ju svarta pengar som blir vita. Sedan kommer de skiva av det mesta. Dvs inget bra för Skatteverket och samhället som stort.

De där få pizzeriorna som håller på är småpengar.

svarta pengar skapar extra konsumtion jobb och välstånd hos vanligt arbetande folk och blir vita varenda dag både från kontokortsbetalning,swish och stålar när folk betalar och konsumerar varor .

De stora svarta pengarna ligger bara still på bankkonton hos eliten och storföretag och har tvättats genom bankmaffian och stora företag som ikea,ica,lidl,biltema,subway,mc donalds och andra med hjälp av anställda skattefuskare i bolagen + tvätt av skattepengar direkt från staten till krigsindustrin + korrupta byggprojekt till skanska och andra byggbolag och vägar+infrastruktur osv.

Där har staten nåt att bita i.

+4 banker som varenda dag snor cirka 500 miljoner kronor av våra pengar för att trycka fejkpengar in i systemet digitalt och sälja lufttjänster .
Där kan man skatta in pengar om man vill.
Och om man skulle skatta de stora företagen korrekt och bankerna istället för att terororisera småföretag på allt dom har så skulle man kunna ha lägre skatter som i polen i slutändan.

Du pratar om pizzerior och amatörer med småpengar som dessutom sen konsumerar tillbaks in de svarta pengarna i ekonomin och skapar jobb och välstånd och staten får tillbaks pengarna i olika skatter.
Senast redigerad av Blatteman 2026-02-01 kl. 21:52.
Citera
2026-02-02, 05:42
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Som påpekats är dessa ställen verksamheter inom klanstrukturerna. Svarta pengar "förvandlas" till intäkter, skattas och momsat och kommer ut i andra änden vita.

Många av dessa tomma ställen har säkert en hyffsad omsättning med luncher och catering osv. Skatteverket misstänker nog aldrig att de betalar för mycket i skatt.

Dessutom finns tillgång till organisationsnummer, fakturering, anställningsavtal för akassa och aktivitetstöd osv. Perfekta fasader och verktyg.

Lägg därtill familjernas biltvättar, barberare och orientlivs. Dessa ställen behöver inte bara gå runt med kundunderlag. I mina närmaste kvarter ligger inte mindre än fyra barberare. Två ligger tom vägg i vägg 😃.

Inte undra på att politikerna tycker att invandrare är så arbetsamma och driftiga till skillnad från de bortskämda blekfeta svennebananerna.

Hur får du in svarta pengar, när man handlar med kort. Idag är det bara någon enstaka kund som betalar med kontanter, skatteverket skull tycka det var konstigt med en stor del kontanter i verksamheten.
Citera
2026-02-02, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Tack för lästips om trådens ämne!
Denna bok?

Yes! Den är det. En verkligt gedigen reportagebok som borde analyserats och duskuterats i TV på bästa sändningstid.
Läs och förfasas.

Sen kan jag även tipsa om boken "Familjen" (vill jag minnas att den hette) där de beskriver Göteborgs kändaste klan och dess aktiviteter.

Vanligtvis heter det att kunskap är makt men när det kommer till invandringens påverkan av Sverige verkar det som att det är strutsmentaliteten som råder.
Citera
2026-02-02, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Hur får du in svarta pengar, när man handlar med kort. Idag är det bara någon enstaka kund som betalar med kontanter, skatteverket skull tycka det var konstigt med en stor del kontanter i verksamheten.

De stora svarta pengarna idag ligger på konton och betalas med kort och swish.

Det är genom mygel,korruption genom staten och mutavtal + nu tvättning av skattepengar till krigsindustrin också och anställda skattefuskare på de stora företagen som de stora svarta pengarna kommer in genom bankmaffian.

Fast det är inget folk tänker på när eliten och storföretagsägare och andra betalar digitalt.

Där har staten nåt att bita i i stället för att trakassera småföretagare och ta allt de har. (småföretagarna skulle dessutom konsumerat tillbaks pengarna in i ekonomin och skapar jobb och välstånd emdans storföretagen och eliten,bankmaffian osv låter pengarna stanna på kontot och de slutar skapa jobb i samhället tll största del.

Skulle skatteverket trakassera storföretag som ica,lidl,mc donalds,burger king,pressbyrån,seven eleven,ikea osv på samma sätt som de trakasserar småföretagare och ta in korrekt beskattning från de stora + från bankmaffian som tömmer svenska samhället på över 500miljoner kronor varenda dag genom luftlån och på att trycka digitala fejkpengar in i systemet genom kreditkort och lån så skulle vi kunna ha lägre beskattning för småföretagare och vanligt folk.
Citera
2026-02-04, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Då ska jag beskriva vad jag observerar:

Jag bor i en mindre ort i Skåne. Inte en av de sunkigaste, men inte heller någon finort vid havet. I byn (ca 5000 invånare) finns ett mindre antal pizzerior, jag tror det rör sig om 3, men kan också vara 4. Det hela handlar om en av dem.

Den aktuella pizzerian har aldrig en enda gång observerats med en kund. Jag kör förbi den aktuella pizzerian minst 3-4 gånger per dag, vid olika tidpunkter morgon som middag och kväll, väldigt ofta fler gånger än så. Detta har pågått sedan jag flyttade hit för ca 2 år sedan.

Jag har aldrig någonsin sett en kund i eller utanför pizzerian. Inte en enda gång, inte en enda person. Notera här att jag inte bara snackar om när man säger att "butik si eller så aldrig har några kunder" och så menar man att det bara är någon enstaka person eller två där när man besöker stället. Jag menar 0, nada, inga alls. Förutom gubben jag tror äger stället har jag aldrig observerat en annan människa där.

En kollega har testat att köpa en kebabtallrik där en gång, och det gick, inget särskilt gott, men det gick. Det betyder ju att de alltså har ett fungerande kök, de har med stor sannolikhet hyra att betala, o.s.v.

Det hela måste ju röra sig om något slags kriminell verksamhet, men hur fungerar det? Kan någon med insyn och kunskap kring detta förklara hur sådana här upplägg fungerar?

Varför frontar du inte ägarna direkt och frågar; "-Är ni kriminella?" "-Behöver ni folk?" "-Kan du skaffa ladd till mig?"
Citera
2026-02-04, 17:22
Medlem
Alternativt att du provar med en "bötning" - Du skall ha tusen lax för att kebaben var dålig. Om de svarar med att kontakta Polisen är de vita. Men om de bötar dig tillbaka, eller ger dig stryk direkt på plats - då vet du - de är kriminella
Citera
2026-02-04, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasket
När Skatteverket kollar inköp av mjöl och pizzakartonger brukar det vara åt andra hållet.
Att pizzerian säljer fler pizzor än de skattar för.
Här var det flera inlägg som gissade att det handlade om pengatvätt.
Om man ska tvätta svarta pengar med en pizzeria så skulle det betyda att man köper pizzor som inte finns. Om man tex vill tvätta 10 000 svarta kronor så köper man 100 pizzor som inte finns.
Då får man in 7500 vita kronor i pizzerian (momsen går bort).
Fast det går inte åt mjöl till de 100 pizzorna. Det skulle skatteverket se vid en revision.
Citera
2026-02-22, 22:52
Medlem
Veniconess avatar
De kan föda hela sin familj med mat till grossistpriser, en rejäl besparing på en utgift som kostar vanliga familjer multum varje månad.

Det är ytterligare en fördel med upplägget.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in