Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Det är helt befängt!
Är det särskilda omständigheter det gäller som pedofili, grov barnmisshandel eller heder/gängkriminalitet eller är det över alla LVU-mål?
Jag har inte tagit del av och satt mig in i hela förslaget bara läst här:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/12/ny-lagstiftning-ska-starka-barns-rattigheter-och-trygghet-vid-omhandertaganden/
Samt den länkade artikeln i inlägget.
Att barn ska ha mer bestämmande, kunna överklaga och få juridisk hjälp är bra men förutsätter att barnet uppnått viss ålder antar jag. Så jag undrar hur det fungerar med yngre barn om det är det juridiska ombudet som bestämmer över barnet till dess att barnet kan föra sin egen talan.
Verkar inte vara särskilda omständigheter eftersom att det uttrycks att oro över att funktionshindrade personer kan komma att omhändertas (se länkad artikel).
Uttalande från Stockholms universitet:
"Det är ett stort problem att en så omfattande reform som det här handlar om inte ges det utrymme som skulle krävas. Att flera statliga utredningar på senare tid har remitterats med förhållandevis korta beredningstider är ett principiellt problem som återkommande uppmärksammats under senare år och något som undergräver tanken med lagstiftningsprocessen som ett sätt att skapa förutsättningar för god och genomtänkt reglering".