2026-01-31, 11:06
Medlem
Jag har kollat lite på 3d skrivare och funderar på en Bambu Lab A1 då man verkar komma undan med plug and play för under 5000kr att starta med som första skrivare och eventuellt gå in på open source i framtiden om jag fortfarande är intresserad.

Jag har redan cnc svarv och cnc fräs och är egen lärt på CAD och CAM så gissar att jag bör kunna komma in i det ganska enkelt iaf.

Men jag stötte på ett litet problem som någon här inne kanske har koll på. När jag gick in och skulle lägga en beställning från BambuLabs oficiella hemsida så har dom enbart hemleverans. Då jag jobbar 12h om dagen och bor mitt i stan så har saker en tendens att få fötter och springa iväg till grannar och andra nyfikna individer runt om i stan när jag är borta och det hamnar vid dörren. Deras support verkade inte ha super koll på leveranser till Sverige och sa att dom erbjöd inte ett val av leverans till upphämtnings ställe. Någon här som beställt från dom och lyckats få till det på ett bra sätt?

Ledsen om jag är i fel tråd eller liknande men det kliar ju i fingrarna att beställa och en begagnad som jag enkelt kan hämta känns inte så lockande då man i princip sparar en rulle material på det och det kan komma med mycket problem känns det som.

Information och tips är supervälkommet! gärna i stil med "det här är bra saker att köpa när man endå köper skrivaren" osv
Citera
2026-01-31, 11:16
Medlem
Varför inte beställa från en firma i Sverige då? Utan att ha på fötter, så tror jag att priskillnaden inte är tusenlappar liksom... Om man nu vill vara mer säker.
Men annars, jag tror inte de skickar med Airmee liksom... Mina 2 skrivare har jag båda plockat upp hos Postutlämningen.

Att köpa mer?
PEI-platta (om skrivaren inte levereras med sådan).
Fönsterputs och mikrofiber-trasa för rengöring mellan utskrifter.
Diskmedel för rengöring var 10-15 utskrift.
Gradningsverktyg.
Flera små sidavbitare, för den man får med ligger alltid nånannanstans.
0,6mm nozzle, förslagsvis i härdat stål.
Filar, sandpapper.
Dremel.
Citera
2026-01-31, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felsatwad
Jag har kollat lite på 3d skrivare och funderar på en Bambu Lab A1 då man verkar komma undan med plug and play för under 5000kr att starta med som första skrivare och eventuellt gå in på open source i framtiden om jag fortfarande är intresserad.

Jag har redan cnc svarv och cnc fräs och är egen lärt på CAD och CAM så gissar att jag bör kunna komma in i det ganska enkelt iaf.

Men jag stötte på ett litet problem som någon här inne kanske har koll på. När jag gick in och skulle lägga en beställning från BambuLabs oficiella hemsida så har dom enbart hemleverans. Då jag jobbar 12h om dagen och bor mitt i stan så har saker en tendens att få fötter och springa iväg till grannar och andra nyfikna individer runt om i stan när jag är borta och det hamnar vid dörren. Deras support verkade inte ha super koll på leveranser till Sverige och sa att dom erbjöd inte ett val av leverans till upphämtnings ställe. Någon här som beställt från dom och lyckats få till det på ett bra sätt?

Ledsen om jag är i fel tråd eller liknande men det kliar ju i fingrarna att beställa och en begagnad som jag enkelt kan hämta känns inte så lockande då man i princip sparar en rulle material på det och det kan komma med mycket problem känns det som.

Information och tips är supervälkommet! gärna i stil med "det här är bra saker att köpa när man endå köper skrivaren" osv

Köp från en svensk återförsäljare som till exempel 3D Prima som också har bambu lab.
Citera
2026-01-31, 12:36
Medlem
Flaskhalsats avatar
Jag köpte en Bambu Lab A1 mini i julas och är mer än nöjd, rent plug n play, inget krångel alls och kan starkt rekommendera den.
Citera
2026-01-31, 17:14
Medlem
Vad har du för fräs o svarv, vilka kostnader för dessa?

Citat:

uot; osv
[/quote]

[/quote]
Citera
2026-01-31, 20:28
Medlem
Kör en yam och en mynx båda äldre fanuc maskiner under 300k i totalt värde och säkert otroligt svårsålda även för en billigare peng
Citat:
Ursprungligen postat av FinkelConnoisseur
Vad har du för fräs o svarv, vilka kostnader för dessa?

uot; osv

[/quote]
[/quote]
Citera
2026-01-31, 20:30
Medlem
Kul att höra! Hoppas jag får tag i en snart
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Jag köpte en Bambu Lab A1 mini i julas och är mer än nöjd, rent plug n play, inget krångel alls och kan starkt rekommendera den.
Citera
2026-01-31, 20:31
Medlem
Tack för tips,, kollat efter svenska återförsäljare nu
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Köp från en svensk återförsäljare som till exempel 3D Prima som också har bambu lab.

Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Varför inte beställa från en firma i Sverige då? Utan att ha på fötter, så tror jag att priskillnaden inte är tusenlappar liksom... Om man nu vill vara mer säker.
Men annars, jag tror inte de skickar med Airmee liksom... Mina 2 skrivare har jag båda plockat upp hos Postutlämningen.

Att köpa mer?
PEI-platta (om skrivaren inte levereras med sådan).
Fönsterputs och mikrofiber-trasa för rengöring mellan utskrifter.
Diskmedel för rengöring var 10-15 utskrift.
Gradningsverktyg.
Flera små sidavbitare, för den man får med ligger alltid nånannanstans.
0,6mm nozzle, förslagsvis i härdat stål.
Filar, sandpapper.
Dremel.
Citera
2026-02-06, 14:10
Medlem
Citat:
Kör en yam och en mynx båda äldre fanuc maskiner under 300k i totalt värde och säkert otroligt svårsålda även för en billigare peng

Åh fan, det var ju inga små maskiner. Du har dom i din verksamhet då, jag trodde att det var hobbyverksamhet. Aningen lite för dyrt för mig. Synd, hade varit jäkligt skoj med en liten svarv eller fräs, helst fräs.
Citera
2026-02-06, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat

Kan varmt rekomendera bambu a1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in