2026-01-30, 12:14
Medlem
Vi har för knappt två år sedan bytt bredbandsleverantör från Telia Open Fiber till Tele2. Jag tänker säga upp och avsluta anslutningen helt - vi behöver inget bredband för en tid. Jag måste då skicka tillbaka all hårdvara till Tele2, inklusive deras medieomvandlare. Kan jag demontera den om jag är försiktig med fiberändar mm eller måste jag be en fibermontör om hjälp?
Tacksam för tips eller rekommendationer.
Citera
2026-01-30, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naskovit
Vi har för knappt två år sedan bytt bredbandsleverantör från Telia Open Fiber till Tele2. Jag tänker säga upp och avsluta anslutningen helt - vi behöver inget bredband för en tid. Jag måste då skicka tillbaka all hårdvara till Tele2, inklusive deras medieomvandlare. Kan jag demontera den om jag är försiktig med fiberändar mm eller måste jag be en fibermontör om hjälp?

Skulle gissa att denna fiber-dosa ägs av fiber-installatören (eller din bostadsförening/uthyrare), inte Tele2.

Exakt vad säger Tele2 att de vill ha tillbaka?
Citera
2026-01-30, 12:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Skulle gissa att denna fiber-dosa ägs av fiber-installatören (eller din bostadsförening/uthyrare), inte Tele2.

Exakt vad säger Tele2 att de vill ha tillbaka?

Håller med, mediaomvandlaren från fiber till koppar ägs väl inte av abonnemangsleverantören utan av nätägaren men kan ha funnit en router som de ibland felaktigt kallar för mediaomvandlare och det är nog den Tele2 ska ha tillbaka.
Citera
2026-01-30, 17:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naskovit

Mediaomvandlaren tillhör inte bredbandsleverantören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in