Citat:
Ursprungligen postat av
Fojos
Efterbliven. Trodde moderatorer skulle hålla sig till reglerna, varför kör du en motte and bailey för att skydda din nazism? Om du på allvar anser att sionism är en våldsförhärligande herrefolkdsideologi, då tycker du givetvis INTE det är löjligt att bojkotta israeliska filmer och produkter.
Om du inte anser dig vara en nazist, sluta använda exakt samma retorik, kräk.
Hedern sätter en gräns för whataboutism. Hedern kan skilja på verklighetens väderkvarnar och minnets drakar och behandlar dem inte lika. Hedern förnekar inte lidande men sätter stopp för draksådden.
Hedern konstaterar faktum och tar inte hänsyn till ideologiers behov av att rättfärdiga sina handlingar genom att påstå sig tala för "alla xxxx:S sak". Ideologier syftande till våldsam erövring som sionismen har ett behov av att säga sig tala för alla, i detta fall, alla judars sak. Annars blir det svårt att göra vad de gör. När sionister hävdar att det är antisemitism att ifrågasätta Israels rätt att existera och, om det är judar som gör det, ta till "no real scotsman"-argumentet, är det för att de annars måste konfronteras med sin egen heder. Som Solzhenitsyn konstaterade, för att göra vissa saker krävs en ideologi. Annars blir det svårt, bara störda personligheter kan genomföra det.
Jo, jag är motståndare till kulturella och idrottsliga bojkotter, därför att jag hävdar min rätt att få ta del av andras åsikter även om jag inte delar dem. Men det är egentligen underordnat i detta fall, det är Flams i ond avsikt (
för att kunna agera ohindrad av moralens och hederns krav) likhetstecken mellan ifrågasättande av Israels existens med antisemitism som är det väsentliga för mig att avvisa.
HMF som sådan är väldigt ointressant för övrigt.