2026-01-30, 11:10
Medlem
Sladdarens avatar
https://www.willys.se/produkt/Broccoli-Buketter-Fryst-101646312_ST el findus

Undvik märken med konstiga tillsatser, och frost iskristall- bildning i påsarna, samt förlita dig på märken som har snabb skörde tid till snabb infrysning. Se ochså på färgen på broccolin, inga skiftningar i färgerna, djupgrön helst, inga prickar eller svart prickar, ingen frostbränna, gärna större andel bukett än stjälk, Känn på påsen att så lite is som möjligt knastrar osv.

Beroende på skördetid och land så kan de smaka olika
Citera
2026-01-30, 11:18
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Har aldrig träffat på frusen broccoli som varit god, ätbar, visst, men inte god, och konsistensen blir mysko, oftast den där mosiga, överkokta, konsistensen.

Färskt är alltid godast oavsett, jobbigt springa till affären hela tiden ;-) Där vissa grönsaker går ifrån färskt till rutten ganska fort och till dess andel man inte använder direkt till en rätt, och vill inte frysa in heller men iofs.

Att köpa färskt och sen frysa måste nog va den bästa möjliga kvalitén istället för dessa fryspåsar och det gör jag och både och att köpa vissa frysgrönsaker

Man kan använda airfyern gärna en stor Airfyer att torka upp frysta grönsaker så de ångas av eller ugnen så de rostas snabbt men sen steks liksom i efterhand i en wok

Jag minns att du hatar, ratar frysta grönsaker i en annan tråd, så det finns nog inga sätt att ändra på det :-D ;-) och det är helt i sin ordning
Citera
2026-01-30, 12:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Färskt är alltid godast oavsett, jobbigt springa till affären hela tiden ;-) Där vissa grönsaker går ifrån färskt till rutten ganska fort och till dess andel man inte använder direkt till en rätt, och vill inte frysa in heller men iofs.

Att köpa färskt och sen frysa måste nog va den bästa möjliga kvalitén istället för dessa fryspåsar och det gör jag och både och att köpa vissa frysgrönsaker

Man kan använda airfyern gärna en stor Airfyer att torka upp frysta grönsaker så de ångas av eller ugnen så de rostas snabbt men sen steks liksom i efterhand i en wok

Jag minns att du hatar, ratar frysta grönsaker i en annan tråd, så det finns nog inga sätt att ändra på det :-D ;-) och det är helt i sin ordning

Jag äter ofta lätt-ångad broccoli (jag vill ha min al-dente) istället för potatis/ris/pasta så ett "träd" går åt ganska snabbt här i huset
Citera
2026-01-30, 12:16
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jag äter ofta lätt-ångad broccoli (jag vill ha min al-dente) istället för potatis/ris/pasta så ett "träd" går åt ganska snabbt här i huset

Ja då går det mycket broccoli. Ja för vissa är potatis tungt att äta ochså och vissa går tom upp i vikt av potatis har jag hört ?? För mig är det bara av godo och även som bränsle för intensiva kortare pass på gymmet. Äter mycket av allt och tänker inte på kalorier ;-)
Citera
2026-01-30, 12:56
Medlem
"Man har ju hört" om att det ibland finns E-coli-bakterier i frysta grönsaker. Isåfall kan ju smakskillnaden bero på kostvanorna hos de som skördar grönsakerna... Hint av sötsur-sås på grönsakerna från Thailand, touch av pasta bolognese på italienska grönsaker...

smaklig måltid
Citera
2026-01-30, 13:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ja då går det mycket broccoli. Ja för vissa är potatis tungt att äta ochså och vissa går tom upp i vikt av potatis har jag hört ?? För mig är det bara av godo och även som bränsle för intensiva kortare pass på gymmet. Äter mycket av allt och tänker inte på kalorier ;-)

Jag behöver äta så lite kolhydrater jag bara kan pga min typ 2 diabetes (jag tål inte metformin, och då jag inte kan ta metformin så funkar inte insulin som det ska heller).
Citera
2026-01-30, 16:59
Medlem
christer-ulfbaages avatar
De frysta, om man tinar dem försiktigt och sen ångkokar dem. Blir de fortfarande soggiga?
Färska äter jag som snacks, med lite salt på. Sjukt gott ju
Citera
2026-01-30, 17:11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
De frysta, om man tinar dem försiktigt och sen ångkokar dem. Blir de fortfarande soggiga?
Färska äter jag som snacks, med lite salt på. Sjukt gott ju

Dom flesta är soggiga bara du tinat dom.
Citera
2026-01-30, 20:16
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jag behöver äta så lite kolhydrater jag bara kan pga min typ 2 diabetes (jag tål inte metformin, och då jag inte kan ta metformin så funkar inte insulin som det ska heller).

Jag förstår, hoppas på all förbättring, absolut inget fel med grönsaker som kolhydrat heller och
det kan man leva med :-) plus annat som funkar istället
Citera
2026-01-30, 22:35
Medlem
Vem0ths avatar
Tina upp ett dygn, ta båda händerna för att pressa ut vatten från broccolin innan dessa förs över till en ugnsplåt. Dränk dessa i olja, krydda på med typ salladskrydda, aromat eller vegeta plus lite peppar.

Kör i ugnen från 250 grader och direkt sänk ned till 175 grader. 15 minuter senare har du underbara "grillad broccoli" och du kan äta dessa direkt alternativ kyla ned för att servera till andra maträtter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in