2026-01-29, 16:38
Medlem
Hej! Ska snart dra iväg till Thailand i 2-3 veckor för att skippa vinter deppen.

Jobbar som säljare och ringer en hel-del samtal inrikes.

Tänkte kolla om någon vet ett effektivt sätt att kunna ringa från utrikes in till Sverige samtidigt som jag behåller mitt nummer?

Vill helst inte att det ska vara "dålig kvalité" på samtalet som man ofta hör när man ringer någon utrikes.

Hur jobbar ni andra "digital nomads" när ni ringer samtal in till Sverige?
Citera
2026-01-29, 16:45
Medlem
Det år bara att ta med mobilen och ringa på.
Citera
2026-01-29, 16:46
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Brukar lyfta på luren och ringa jag vet inte vad problemet är
Citera
2026-01-29, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xShafty
Hej! Ska snart dra iväg till Thailand i 2-3 veckor för att skippa vinter deppen.

Tänkte kolla om någon vet ett effektivt sätt att kunna ringa från utrikes in till Sverige samtidigt som jag behåller mitt nummer?

Vill helst inte att det ska vara "dålig kvalité" på samtalet som man ofta hör när man ringer någon utrikes.

Tidigare gick det ju med Skype även att behålla ditt nummer. Så det ser ut som det är du som ringer.
Fast nu vet vi ju hur det gick med den saken. Kvalitén var riktigt bra. lite fördröjning men det lärde man sig kompensera med att vänta en sekund innan man börjar prata.
Citera
2026-01-29, 17:01
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Kan du inte använda messenger, whatsapp eller liknande får du gott använda din vanliga mobiltelefon!

Iphone har haft en inställning som heter wifi-samtal, som jag själv prövat utomlands, du ringer via wifi på något jäkla vänster med ditt vanliga nummer, vet inte om det finns kvar, fungerade väl till 80% om jag ska ge något slags betyg, vid denna metod kan det vara värt att köpa en lokal bredbandsdongel med snabbt och stabilt nät, ofta kan även hotellrum var knackicka, så det kan vara bra med hotell som har arbetsrum"konferensrum.

Har du ett abonnemang kan det vara värt att att ringa upp aktuell leverantör och stämma av ifall du kan slänga på ett land temporärt, annars kommer du få en mobilräkning på 25000 kr eller så stängs abonnemanget av för du nått ett ekonomiskt tak, och då måste du trassla med det 7 tidszoner längre bort.

Ha det så bra och ta en katoy i 2:an, man lever bara en gång!
Citera
2026-01-29, 17:23
Medlem
HBTKuks avatar
Kan inte ditt företag lösa det? Jag hade en färdig lösning via företaget jag var konsult på.
Citera
2026-01-29, 17:27
Medlem
Citat:

Ett samtal från Thailand till Sverige med ditt normala nummer fungerar utan minsta störning. Det är mobilt du ringer, inte från landline
Citera
2026-01-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Kan inte ditt företag lösa det? Jag hade en färdig lösning via företaget jag var konsult på.

Tycker det är oklart vilken anställningsform TS har och varför ska det vara företagets uppgift att lösa hur TS ska ringa samtal från Thailand, något han velat valt att åka till själv?

Om TS är anställd så kan AG ha synpunkter på att han jobbar från ett annat land då det påverkar diverse skatte och försäkringsmässiga detaljer.
Citera
2026-01-29, 19:53
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Tycker det är oklart vilken anställningsform TS har och varför ska det vara företagets uppgift att lösa hur TS ska ringa samtal från Thailand, något han velat valt att åka till själv?

Om TS är anställd så kan AG ha synpunkter på att han jobbar från ett annat land då det påverkar diverse skatte och försäkringsmässiga detaljer.
Eftersom han kallar sig digital nomad förutsätter jag att firman jobbar remote och således tillhandahåller distanslösningar.
Citera
2026-01-30, 15:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Telefoni, surfplattor och läsplattor
/Moderator
Citera
2026-02-03, 08:05
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Brukar lyfta på luren och ringa jag vet inte vad problemet är

Varför svarar du i tråden om du inte vet vad problemet är?

Jag kan tala om vad problemet är: Kostnaden. Att ringa med ett vanligt Tele2-abonnemang t.ex., till Sverige, kostar 10 kr per minut.
Citera
2026-02-03, 08:13
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:

Ja det finns. Du kanske måste byta operatör, för jag vet inte om alla erbjuder detta, men med en företagsväxel som t.ex. Dialect Flex så ringer du över internet genom ett program i datorn (eller en app i mobilen). Du ringer alltså till vanliga telefoner, från ett svenskt nummer, som om du vore i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in