2026-01-29, 12:47
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
L går till val på att inte sitta i regering tillsammans med SD.
Ja, men vill dom fortsatt regera ihop med M och KD blir det väl lite samma sak? Annars hamnar dom ju på vänstersidan, eller i en blå-röd röra.
Citera
2026-01-29, 18:21
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ja, men vill dom fortsatt regera ihop med M och KD blir det väl lite samma sak? Annars hamnar dom ju på vänstersidan, eller i en blå-röd röra.

Vid det här laget är inte L välkomnan på vänstersidan. Hjälper man fascister till makten är förtroendet förbrukat.
Citera
2026-01-29, 18:43
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Vid det här laget är inte L välkomnan på vänstersidan. Hjälper man fascister till makten är förtroendet förbrukat.
Och det tror du att du avgör, när Magda är kåt på att sitta vid grytorna igen?

Gillar din profilbild by the way, den speglar exakt hur jag föreställer mig en sosse.
Citera
2026-01-30, 21:15
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Redan romarna förstod ju vad bröd och skådespel för folket var värt.
Ja, på latin kallas det "Panem et Circensis" enligt någon gammal bok jag läst. Demokrati handlar om att även pöbeln har rösträtt, så på ren matematisk logik inses lätt att: Gå hem hos pöbeln!

Locka med sminkrabatter och kändisträffar till unga kvinnor, och lotta ut bilar och motorcyklar till unga män. Röj upp himmel och jord för att sticka ut från mängden och framför allt: Vinn Röster!

Demokrati = Att våga vara vulgär (folklig)!
Citera
2026-01-30, 21:39
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump

Nja, det blir nog inte riktigt samma sak.
Man motiverar ju med att SD är ett rasistiskt parti.

Men jag tror att det finns en annan sak som spelar in.
L har i dag 5 statsrådsposter.
Förutsatt att statsråden i en regering bestående av M, L, KD och SD, inte blir väsentligt fler till antalet (det finns nu 24 stk), så måste ju både L, KD och M minska sina och ge till SD.
Eftersom SD kommer att vara det största partiet i regeringen så bör man ha flest antal statsråd, men det är ingen formell regel. SD kommer självklart att kräva så många statsrådsposter som man bara kan.
L kommer alltså att tappa inflytande i en regering som innehåller SD. Låt säga att man förlorar 3 statsrådsposter. Partiet blir marginaliserat i regeringen och kommer att få svårt att driva sin politik. Samtidigt som SD, förutsatt att SD blir största parti, kommer att ha stora möjligheter att driva igenom sin politik.
L kommer i en sådan regering att få sådana statsrådsposter som SD (och M) inte vill ha; nämligen ansvaret för skolan och miljön.

Min personliga farhåga är att både L och KD kommer att bli en sorts marionetter i regeringen, sedan SD och M delat upp de tunga statsråden mellan sig.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in