2026-01-29, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nesrider81
Det verkar vara mer regel än undantag att socialtjänsten tar barn som dom inte borde ta, medan de vägrar ta barn som de faktiskt borde ta. Särskilt med hedersvåld fall har det ju framkommit mycket kritik.

Verkligen. Malins problem är att hon har en mild och snäll personlighet, när hon blir upprörd och gråter uppfattas det som svaghet. Har många vänner med olika rädslor för saker inom vård som om man inte är rädd framstår som absurda. Skillnaden är att de är inte är väna förskolefröknar utan mer karriärskvinnor och de får inte några journalanteckningar om sitt beteende. Den som är ansvarig för den felaktiga diagnosen i journalen skulle givetvis vara ansvarig för att kontakta andra myndigheter som fattat beslut på den. Man blir galen av att bara tänka på att det är så här idiotiskt.
Citera
2026-01-29, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Att förstå vad man själv skriver.

Personal på BB känner stor oro.

Malin skickas med bebisen till ett utredningshem. Som inte heller tycker att MAlin verkar vara kapabel.

Vi har nu två oberoende institutioner som tycker att barnet behöver bättre skydd (vad det nu innebär).

Det vore djävligt konstigt om inte soc lyssnade på yrkeskunnigt folk och avfärdade deras åsikter. Vi måste ju ändå utgå ifrån att murare kan mura, läkare operera osv.

Dessutom har förvaltningsrätten kommit fram till samma ståndpunkt. Det handlar inte om enbart soc.

Begås det fel. Ja, men med en oberoende förvaltningsrätt finns måttet av rättsäkerhet man kan kräva.

Sedan hukar alla nu sedan media blivit indragna:

Men när SVT läser den 17 år gamla utredningen som mödravården hänvisar till ser vi att vården då slog fast att Malin inte har någon ”utvecklingsstörning”. Alltså tvärtemot mot vad barnmorskan skrev in i Malins journal.

Men utvecklingsstörning är precis vad malin har. Autismspektra är nämligen en paraplydiagnos för diverse utvecklingsstörningar. Det visste ingen för 17 år sedan (när asperger blev autism ändrades det nämligen i dsm till just "utvecklingsstörning") och knappt någon vet idag.

Barnet är inte omhändertaget av myndigheterna. Barnet finns hos den biologiska fadern. Malin skall ingå i barnets vardag och loppet är inte på något sätt kört.

Detta är inte 70-talet då man tog hand om alla barn av princip. Föräldrar med aktivt missbruk skall idag ha rätt att vara föräldrar.

Hur kan man inte förstå hur komplexa sådana här ärenden är utan sitta här som en barnunge och tro att man kan bedöma sådana här ärenden utan djupare insikt?

Malin får många chanser att bevisa att hon är lämplig förälder.
Intellektuell funktionsnedsättning är en separat diagnos ej en paraplygrupp.
Autismdrabbade kan vara helt fria från IF, andra har både ASD och IF.
Citera
2026-01-29, 07:15
Medlem
  • Ja, svensk socialtjänst är den enda högre instans som har makt att fatta de mest råa beslut som finns, d.v.s. att separera barn och föräldrar åt.
  • Ja, 97 % av alla LVU-processer går på socialtjänstens linje. Man är i princip rättslös i den här världen.
  • Ja, du kan vara en fullt fungerande familj med total avsaknad av droger eller ens alkohol, vara akademiskt utbildad, bo på en fin adress, ha ett ansenligt kapital både socialt och ekonomiskt etc, alltså motsats till verkligt white trash, men ändå hamna i klorna på dessa. Det tål att upprepas eftersom "soc" gärna förknippas med socialgrupp 3, och att det då skulle vara bifogat att ta någons barn. Verkligheten är betydligt mer komplex än så.
  • IVO, Kammarrätt m.fl. är tyvärr mest spel för galleriet. Det är socialtjänsten som besitter all reell makt.

Att Malin inte kan få uppfostra barnet i sitt eget hem, med personal eller annan insats om man nu ändå bedömer att det behövs, är för mig en stor gåta. VARFÖR ska barn och föräldrar alls åtskiljas? Detta är så grymt, så grymt, orden räcker inte till.

En sak som inte är upprepning från tidigare är varför den biologiska pappan inte kan lämna över "Leo" i smyg? Pojken är ju trots allt inte kidnappad till ett HVB-, SiS- eller familjehem. Hade jag varit i hans skor skulle jag naturligtvis vilja att mitt barn ammade och knöt an till sin biologiska mor. Dessutom verkade han ju inte känna något agg till Malin, tvärtom. Lite försent med amningen men i övrigt borde det ju rimligen gå att få till.

Det är helt sinnessjukt att man slänger med detta tröttsamma "barnets bästa" men sedan fattar ett beslut där man spelar med barnet som just insats.

Jag är för extern och oberoende granskning av socialtjänsten från den sekund en orosanmälan dimper ner, transparens hela vägen, att skrota sekretessen i sin nuvarande form, att fatta beslut på fakta och inte känslor/tolkningar/antaganden. Och ja, givetvis även att stärka tjänstemannaansvaret nåt väsentligt. Så här får det inte gå till.

Vad är aktuell status för familjen? Någon som vet?
Senast redigerad av qnostalgi 2026-01-29 kl. 07:18.
Citera
2026-01-29, 07:16
Medlem
carlpetersen73s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=8AKuvNFg21g Allard tar ton i frågan.
Citera
2026-01-29, 07:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Sverige är så korrumperat. I USA finns privata fängelser- som driver på att ha fångarna inlåsta extra länge

Och vi har HVB och utredningshem. De tjänar alla på att fler barn dras i deras sjuka system. Miljardindustri detta, ofta till ingen som helst nytta för någon och leder till ännu värre sociala problem längre fram.
Citera
2026-01-29, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
https://www.youtube.com/watch?v=8AKuvNFg21g Allard tar ton i frågan.
Verkligen huvudet på spiken! Vem är det egentligen som skyddas av "sekretessen"?
Citera
2026-01-29, 07:31
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinoRex
Verkligen. Malins problem är att hon har en mild och snäll personlighet, när hon blir upprörd och gråter uppfattas det som svaghet. Har många vänner med olika rädslor för saker inom vård som om man inte är rädd framstår som absurda. Skillnaden är att de är inte är väna förskolefröknar utan mer karriärskvinnor och de får inte några journalanteckningar om sitt beteende. Den som är ansvarig för den felaktiga diagnosen i journalen skulle givetvis vara ansvarig för att kontakta andra myndigheter som fattat beslut på den. Man blir galen av att bara tänka på att det är så här idiotiskt.
Folk borde gå ut och demonstrera!
Blev skogstokig igår när jag såg hur hon behandlades!
Citera
2026-01-29, 07:46
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
NEj, störningen sker under fosterstadiet. Därav all samsjukhet.

Det är inte jag som snöat in på det. Det är psykiatrin som definierat om asperger till en paraplydiagnos.

Den blir 100ggr enklare att diagnosticera genom okulär besiktning, tecken på samsjukhet osv. än att hålla på med språkliga modeller.

Ja, "mixad begåvningsprofil" var tidigare ett diagnoskriterie för den äldre aspergerdiagnosen? Ett av kriterierna alltså. Som man kunde ha eller inte.

Det är väl ganska sannolikt att man upptäckt det hos "MAlin"?

Vi kanske skall låta lärare vara lärare, poliser vara poliser. Vad fan är detta för samhälle där någon pöbel på flashback skulle veta bättre än sakkunskapen i ärenden de inte kan bedöma?

Tacka fan för att socialchefer inte vill intervjuas med sådana här reaktioner.
Det är ju anledningen till att vårat samhälle är så splittrat.
Är det inte bättre att vi låter förvaltningsdomstolen styra dessa ärenden än någon pöbel på flashback?

Jag har inte uttalat mig om när det uppstår, och jag är väl medveten om att man föds med det. När det gäller mixad begåvningsprofil stämmer det att många med autism,också kan ha IF i olika grad som är en egen diagnos. Däremot innebär inte autism per automatik att man har IF, som det verkar som att du vill få det till?

I dag använder man ju inte begreppet längre i samma utsträckning, men när någon pratar om en person med utvecklingsstörning så gäller det personer med IF, inte autism i första hand.

Vad gäller Malins påstådda IF-diagnos är det precis så här det ska gå till, en professionell bedömning, inte godtyckliga antaganden från en barnmorska. När hon väl gjorde en utredning bedömdes hon varken ha autism eller IF. Även om jag trodde att att hon hade autism.
Senast redigerad av Knappast....... 2026-01-29 kl. 08:03.
Citera
2026-01-29, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qnostalgi
  • Ja, svensk socialtjänst är den enda högre instans som har makt att fatta de mest råa beslut som finns, d.v.s. att separera barn och föräldrar åt.
  • Ja, 97 % av alla LVU-processer går på socialtjänstens linje. Man är i princip rättslös i den här världen.
  • Ja, du kan vara en fullt fungerande familj med total avsaknad av droger eller ens alkohol, vara akademiskt utbildad, bo på en fin adress, ha ett ansenligt kapital både socialt och ekonomiskt etc, alltså motsats till verkligt white trash, men ändå hamna i klorna på dessa. Det tål att upprepas eftersom "soc" gärna förknippas med socialgrupp 3, och att det då skulle vara bifogat att ta någons barn. Verkligheten är betydligt mer komplex än så.
  • IVO, Kammarrätt m.fl. är tyvärr mest spel för galleriet. Det är socialtjänsten som besitter all reell makt.

Att Malin inte kan få uppfostra barnet i sitt eget hem, med personal eller annan insats om man nu ändå bedömer att det behövs, är för mig en stor gåta. VARFÖR ska barn och föräldrar alls åtskiljas? Detta är så grymt, så grymt, orden räcker inte till.

En sak som inte är upprepning från tidigare är varför den biologiska pappan inte kan lämna över "Leo" i smyg? Pojken är ju trots allt inte kidnappad till ett HVB-, SiS- eller familjehem. Hade jag varit i hans skor skulle jag naturligtvis vilja att mitt barn ammade och knöt an till sin biologiska mor. Dessutom verkade han ju inte känna något agg till Malin, tvärtom. Lite försent med amningen men i övrigt borde det ju rimligen gå att få till.

Det är helt sinnessjukt att man slänger med detta tröttsamma "barnets bästa" men sedan fattar ett beslut där man spelar med barnet som just insats.

Jag är för extern och oberoende granskning av socialtjänsten från den sekund en orosanmälan dimper ner, transparens hela vägen, att skrota sekretessen i sin nuvarande form, att fatta beslut på fakta och inte känslor/tolkningar/antaganden. Och ja, givetvis även att stärka tjänstemannaansvaret nåt väsentligt. Så här får det inte gå till.

Vad är aktuell status för familjen? Någon som vet?

Enligt UG har Pappan uppgett att han inte håller med om den beskrivning av Malin som finns i utredningen. Det sade han tätt inpå förlossning.
Då förklarade soc att han inte var kapabel att se hennes brister.

Efter det håller han sig säkert långt ifrån att hamna i trubbel med soc. Han har ju trots allt ungen och det är ett högt spel att äventyra både det och umgänget Malin har varannan vecka.
Citera
2026-01-29, 07:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och vi har HVB och utredningshem. De tjänar alla på att fler barn dras i deras sjuka system. Miljardindustri detta, ofta till ingen som helst nytta för någon och leder till ännu värre sociala problem längre fram.

Ja, sådana hem borde inte få vara privata. Att inget händer, någon gång! Så fort ett vinstintresse kommer med i bilden, börjar ju människor att agera på ett annat sätt. Ägarna tar in vilka människor som helst på hemmet, även sådana som redan har begått hemska våldsbrott och kan bli farliga för de andra boende och deras barn, om det är låg beläggningsgrad. Platserna måste alltid vara fyllda.

Och NÄR något händer så är man till och med då ytterst ovillig att släppa guldkalven, det bagatelliseras, slätas över, brottsoffret övertalas att inte polisanmäla misshandeln. Ägaren har ju alltid det påtryckningsmedlet, att om de boende inte gör som hon säger (det är vanligen en kvinna), så kommer hon att prata skit om dem till soc och då kan de bli av med sina barn. Så folk lyder.

På samma sätt håller man kvar familjer som egentligen inte skulle behöva vara kvar där längre (eller ens från början), genom att ljuga för socialtjänsten att familjen inte är färdigbehandlad ännu och inte kan klara sig själva. Hemmet måste alltid vara fullbelagt för att generera maximal vinst. Familjerna ses som penningsäckar.

Alla kommunala HVB-hem och utredningshem är inte heller bra, men då finns i alla fall inte det här allt annat ovanställda vinstintresset.
Citera
2026-01-29, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jussi1066
Enligt UG har Pappan uppgett att han inte håller med om den beskrivning av Malin som finns i utredningen. Det sade han tätt inpå förlossning.
Då förklarade soc att han inte var kapabel att se hennes brister.

Efter det håller han sig säkert långt ifrån att hamna i trubbel med soc. Han har ju trots allt ungen och det är ett högt spel att äventyra både det och umgänget Malin har varannan vecka.
Sant, en högst rimlig förklaring!
Citera
2026-01-29, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knappast.......
Jag har inte uttalat mig om när det uppstår, och jag är väl medveten om att man föds med det. När det gäller mixad begåvningsprofil stämmer det att många med IF, som är en egen diagnos också kan ha autism. Däremot innebär inte autism per automatik att man har IF, vilket du vill få det till.

Vad gäller Malins påstådda IF-diagnos är det precis så här det ska gå till, en professionell bedömning, inte godtyckliga antaganden från en barnmorska. När hon väl gjorde en utredning bedömdes hon varken ha autism eller IF.
Vet vi med säkerhet att diagnoser av den här typen är medfödda (och som det ofta heter: obotliga)? Det finns för övrigt, iaf inte i dagsläget, några professionella bedömningsinstrument utöver frågeformulär och observationer. Om du syftar på IQ-tester med motsvarigheter bör det inte avgöra huruvida någon brister i sin föräldraförmåga eller inte, då det snarare handlar om att kunna dra logiska och matematiska slutsatser utifrån mönster. Existerar det ett EQ-test, däremot, som med säkerhet kan påvisa om någon lämpar sig för sitt föräldraskap eller inte, då kanske det är en annan femma. Jag är dock skeptisk till hela det här diagnosnarrativet överlag.

Vi lever i en tid där närmare en femtedel av befolkningen dras med diverse bokstavskombinationer som inte ens går att verifiera, utan endast bygger på symptom i form av olika personlighetsdrag. Det saknas helt objektiva bedömningsmodeller för att avgöra en sån sak (jämför med t.ex. diabetes eller annan somatisk sjukdom). Diagnosnarrativet; ett kapitel för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in