2026-01-27, 15:55
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Testa bredbandskollen på mobilen vid lite olika tillfällen så får du reda på vad för hastighet du kommer få ut. Du får aldrig ut 1000 Mb/s .

Jag fick ut 900 mb/s.
Ganska bra ändå?
Citera
2026-01-27, 15:56
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Jag skaffade precis exakt den dealen från Comviq. Deras 5g Bredband för 299 kr. Måste säga att det funkar smidigare än något wifi jag haft innan. Dock, som andra redan sagt, kommer du inte upp i 1000, snarare ca 300 för mig. Men det funkar hur bra som helst, vi är flera användare som streamar och spelar spel osv samtidigt. Det är inget problem alls. Jag kan absolut rekommendera. Krävs ingen installation heller bara plugga in routern i väggen och koppla upp sig.

Låter perfekt för mig.
Jag gör inte av med så mycket.
Tele2 kan kiss my ass.
Citera
2026-01-27, 16:00
Medlem
Citat:
Jag skaffade precis exakt den dealen från Comviq. Deras 5g Bredband för 299 kr. Måste säga att det funkar smidigare än något wifi jag haft innan. Dock, som andra redan sagt, kommer du inte upp i 1000, snarare ca 300 för mig. Men det funkar hur bra som helst, vi är flera användare som streamar och spelar spel osv samtidigt. Det är inget problem alls. Jag kan absolut rekommendera. Krävs ingen installation heller bara plugga in routern i väggen och koppla upp sig.

Streamar du musik utan störningar också, i så fall, hur länge har du gjort det, och som längst vid ett tillfällle?
Citera
2026-01-27, 16:11
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Har inte alla 5G-Wifi-routers för hemmabruk även IP-portar?

Verkar vara denna som Telenor tillhandahåller:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7207200&expand=offers&utm_campaign=S E_CSS_Electronics-Shops&gad_source=1&gad_campaignid=22152547564&gbra id=0AAAAA9laFV_KhnW9ctATU0cYaNtoSpi3o&gclid=Cj0KCQ iA4eHLBhCzARIsAJ2NZoJn_D4fVQ5JaoTyU-3v3zX5kYp0wkEbu1vzQye3batIsMizxjUNAc4aAkL4EALw_wcB #p roperties

Betyder det att min dator inte måste ha wifi för att det mobila bredbandet ska fungera?
Citera
2026-01-27, 16:13
Medlem
Det där med mobilt bredband är svårt.

Bara för att det fungerar bra för någon annan så betyder det inte att det fungerar lika bra för mig. Det beror ju mycket på var och hur man bor och hur många andra som konkurrerar med utrymmet i etern just när jag behöver min del av det hela.
Citera
2026-01-27, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Betyder det att min dator inte måste ha wifi för att det mobila bredbandet ska fungera?

Ja - om du har datorn så nära routern att din längsta IP-kabel når.

Jag skulle rekommendera att koppla det du använder mest med kabel - t ex datorn och tv-boxen och spara Wifi:t till det som inte går att köra med kabel.

Dels så är kabel stabilare (Wifi kan strula) och ju färre saker du kör på Wifi ju mindre risk för störningar.
Citera
2026-01-27, 16:56
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Ja - om du har datorn så nära routern att din längsta IP-kabel når.

Jag skulle rekommendera att koppla det du använder mest med kabel - t ex datorn och tv-boxen och spara Wifi:t till det som inte går att köra med kabel.

Dels så är kabel stabilare (Wifi kan strula) och ju färre saker du kör på Wifi ju mindre risk för störningar.

Det är två meter från datorn till där routern kommer stå.
Då slipper jag eventuell strålning från wifi:n också.
Citera
2026-01-27, 16:58
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvadrolupia
Det där med mobilt bredband är svårt.

Bara för att det fungerar bra för någon annan så betyder det inte att det fungerar lika bra för mig. Det beror ju mycket på var och hur man bor och hur många andra som konkurrerar med utrymmet i etern just när jag behöver min del av det hela.

Min mobil utan wifi använder ju det mobila bredbandet om jag fattar rätt.
Det har aldrig krånglat och jag får upp till 200 mb/s på bredbandskollen när jag är hemma.
Citera
2026-01-27, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Streamar du musik utan störningar också, i så fall, hur länge har du gjort det, och som längst vid ett tillfällle?

Ja jag streamar mycket musik. Flyter på hur bra som helst. Har inte märkt att det laggar någonting.
Citera
2026-01-27, 21:04
Medlem
Citat:
Ja jag streamar mycket musik. Flyter på hur bra som helst. Har inte märkt att det laggar någonting.

På mobil eller dator?
Citera
2026-01-28, 05:43
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag fick ut 900 mb/s.
Ganska bra ändå?
Din mätning på datorn går väl över fiber idag, det är inte relevant för mobilt bredband.
Utan det är de 200 Mb/s du fick ut på telefonen du kan förvänta dig om du mätte över mobilnätet och inte över dit wifi.

Försök hålla koll på dina enheter, där m är milli alltså en tusendel medans M betyder mega vilket är en miljon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in