2026-01-27, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Är du dum?
Jag pratar ju inte om film, utan om verkligheten.

BJJ är visserligen en sport, men den är förankrad i verkligheten.

Och Krav Maga är en variant av självförsvar som tränas av både militär och Polis världen över. Den är nerskalad till hur det ser ut på gatan och inte kampsportslokalen.

Men du ”tror inte” på den idén?

All form av självförsvarstränibf utgår ju från att ”offret” tränat självförsvar medans förövaren inte gör det. Om båda tränar så kommer ju såklart den starkare att ha övertag, men det kvittar ju om det handlar om tjejer eller inte, det handlar om vikt såklart.

Ingen tränad vuxen man slår ju en tränad vuxen man som är mkt större och därmed starkare. Det är ju inte det scenariot man tränar för, utan det normala scenariot såklart.

Det du ”lär dig” av att bli knivhuggen är ju att du måste anpassa alla form av träning till verkligheten, för annars funkar det ju såklart inte. Alla fattar att du inte kan ge tillbaka kniven när du blir attackerad, men om du gör samma reflexmässiga upprepande övning tillräckligt många ggr så blir det en reflex. Därav så ”lär man sig” att man inte ska göra det, genom att ta bort den delen när man tränar.
Citera
2026-01-27, 01:56
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Är du dum?
Jag pratar ju inte om film, utan om verkligheten.

BJJ är visserligen en sport, men den är förankrad i verkligheten.

Och Krav Maga är en variant av självförsvar som tränas av både militär och Polis världen över. Den är nerskalad till hur det ser ut på gatan och inte kampsportslokalen.

Men du ”tror inte” på den idén?

All form av självförsvarstränibf utgår ju från att ”offret” tränat självförsvar medans förövaren inte gör det. Om båda tränar så kommer ju såklart den starkare att ha övertag, men det kvittar ju om det handlar om tjejer eller inte, det handlar om vikt såklart.

Ingen tränad vuxen man slår ju en tränad vuxen man som är mkt större och därmed starkare. Det är ju inte det scenariot man tränar för, utan det normala scenariot såklart.

Citat:
Om du tar nån som tränat självförsvar (t.e.x Krav Maga) i 3år, så kommer ju denne att klara sig långt, verkligen långt mkt bättre än någon som inte tränat alls.

Jag tycker polisen du skrev om var en idiot. Om det nu är sant. Vilket det antagligen inte är. En polis ger inte tillbaka en kniv han lyckats avväpna en person från. En polis gör inte så. Han är utbildad. Polis är ett yrke. När han är i uniform är han på jobbet. Och knivhugg är inget man lär sig speciellt ofta av. Man dör.

Jag känner eller kände en (man) som tränat Krav Maga i 15år (på den tiden). Han var fotbollshuligan. Och fanns, och finns riktigt bra slagskämpar som aldrig tränat kampsport/självförsvar. Det finns helt värdelösa inom kampsport precis som i andra sporter fast dom tränat i många, många år. Att slåss och försvara sig är något många har medfött, andra inte. Många som tränar kampsport är riktiga mesar när det kommer till slåss på riktigt.
Citera
2026-01-27, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Jag tycker polisen du skrev om var en idiot. Om det nu är sant. Vilket det antagligen inte är. En polis ger inte tillbaka en kniv han lyckats avväpna en person från. En polis gör inte så. Han är utbildad. Polis är ett yrke. När han är i uniform är han på jobbet. Och knivhugg är inget man lär sig speciellt ofta av. Man dör.

Jag känner eller kände en (man) som tränat Krav Maga i 15år (på den tiden). Han var fotbollshuligan. Och fanns, och finns riktigt bra slagskämpar som aldrig tränat kampsport/självförsvar. Det finns helt värdelösa inom kampsport precis som i andra sporter fast dom tränat i många, många år. Att slåss och försvara sig är något många har medfött, andra inte. Många som tränar kampsport är riktiga mesar när det kommer till slåss på riktigt.

Det med polisen hör ju till själva utvecklingen i Krav Maga. Det är ett av väldigt många exempel på vad som kan gå fel om man tränar in det ”fel”. Och det var en tid då enbart kampsportsintresserade (redan där pratar vi om en bråkdel av befolkningen) läste den sortens intervjuer, så varför skulle man ljuga om såna saker?

Sen är det lite sjukt om du tror att en polis är något annat än en vanlig människa med fel och brister?

Men du fattar väl ändå nånstans att någon som tränat i några år på att försvara sig, blir bättre på att försvara sig än någon som inte tränar på det?

Sen kan man ju även tillägga att din polare som tränat Krav Maga, antagligen är bättre rustad för att slåss än 99% av befolkningen. Men det är fortfarande en avart av människor som får går ut på stan och slåss utan anledning. Tråden handlar ju om självförsvar, vilket är nåt helt annat såklart.
Citera
2026-01-27, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong

Jag känner eller kände en (man) som tränat Krav Maga i 15år (på den tiden). Han var fotbollshuligan. Och fanns, och finns riktigt bra slagskämpar som aldrig tränat kampsport/självförsvar. Det finns helt värdelösa inom kampsport precis som i andra sporter fast dom tränat i många, många år.
Att slåss och försvara sig är något många har medfött, andra inte. Många som tränar kampsport är riktiga mesar när det kommer till slåss på riktigt.

Poängen med att träna på att försvara dig mot knivhugg handlar ju om att du helst INTE ska dö.
Att du kommer klara dig undan från att bli skadad är ju ganska svårt, vilket såklart de som tränar för det här har med i beräkningen. Annars hade det inte varit realistiskt. (Och det är därför som prio1 inte är att skydda sig, utan att försöka fly)

Ett ännu värre exempel som du heller aldrig kommer klara av att ta in, handlar om hur du försvarar dig mot en pistol.
Redan här när din hjärna börjar spinna på högvarv så tror ju du att ”det går inte att träna bort ett pistolskott, eller en kniv”, men faktum är att du ju såklart kan träna på att maximera dina chanser att överleva om nån dra kniv eller pistol, men betyder ju inte att du kommer överleva varenda scenario eller verklig händelse, men det är inte heller realistiskt att tro att du ska göra det, så du angriper problemet från fel håll. Det handlar om att maximera sina chanser att klara sig undan från skador.
Citera
2026-01-27, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Med tanke på hur domstolarna har dömt i överfallsmål tidigare så värnar man om gärningsmannen. Till exempel den man som sköt ihjäl en inkräktare i sitt hem. En gärningsman som hade fått tag i gevärspipan. Rätten resonerade som så att offret skulle ha gett upp geväret och låst in sig på toaletten istället för att skjuta mannen.
Detta är bara ett exempel av många.

Vilket fall är det du tänker på? Har du en dom att länka till eller? Jag har en känsla av att ofta när det talas om sånt så är det av folk som missförstått nödrätten och tror att det är någon slags hämndrätt och blir besvikna när domstolen slår fast att man inte har en hämndrätt.

Citat:
Att då förespråka att man skall trycka en penna i ögat på någon som "bara" kommer bli dömd för våldtäkt av normalgraden är kanske inte helt bra.

Om du läste så nämnde jag att man för det första i ett nödläge inte sitter och funderar ut vad rättsliga konsekvenserna blir. Har man utrymme att ringa och rådfråga sin advokat innan man vidtar åtgärd så är det ju oavsett högst troligt att man rör sig utanför det nödrätten ger uttryck för.

Vad tycker du är en lämpligare rekomendation? Att offret skall dra ner byxorna och ta emot eller?
Citera
2026-01-27, 05:50
Medlem
Brottargalnings avatar
Har inte läst hela tråden.

Vill man bli bra på något, oavsett vad det är så gäller det att träna stenhårt. Att gå några enstaka kurser kommer inte att hjälpa. Visst kurserna kan lära ut helt rätt saker men du kommer inte träna det i en tillräcklig mängd för att det kommer vara användbart.

Nu är detta visserligen arrangerats av UV men annars har det blivit vanligt med folk som reser runt och säljer värdelösa självförsvarskurser där ett enskilt pass ofta är lika dyrt som en årsavgift på ett vanligt kampsportsgym.

Vill man ha självförsvar är det bästa alternativet att träna en seriös kampsport. Visst det är inte samma sak som gatan men tränar du t.ex. boxning lär du dig att ta en smäll och ge smälla tillbaka. Nuförtiden finns det oändligt med mängder av nyhetsartiklar och videoklipp på nätet med kampsportare av båda könen som försvarat sig mot angripare effektivt.
Citera
2026-01-27, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Vilket fall är det du tänker på? Har du en dom att länka till eller? Jag har en känsla av att ofta när det talas om sånt så är det av folk som missförstått nödrätten och tror att det är någon slags hämndrätt och blir besvikna när domstolen slår fast att man inte har en hämndrätt.

Om du läste så nämnde jag att man för det första i ett nödläge inte sitter och funderar ut vad rättsliga konsekvenserna blir. Har man utrymme att ringa och rådfråga sin advokat innan man vidtar åtgärd så är det ju oavsett högst troligt att man rör sig utanför det nödrätten ger uttryck för.

Vad tycker du är en lämpligare rekomendation? Att offret skall dra ner byxorna och ta emot eller?

Nej, jag har ingen dom men du kan säkert leta rätt på en med den information jag gav.

Rätten resonerar helt fel i mitt tycke.Självklart skall man ha rätt att försvara sig med alla till buds stående medel, men så fungerar inte riktigt lagen.
Sticker du en penna i ögat på någon så kommer man leta fram i din chattkonversation eller samtal med vänner om att du minsann har lastat pennan i din jacka just för detta syfte. Då blir den klassad som ett vapen och du blir dömd för övervåld och skadestånd. Så sjuk är lagen idag.

Vill du undvika att bli överfallen så får man börja använda huvudet innan. Gå inte ensam.
Ta bilen. Undvik att vara ute sent på nätterna och var inte berusad.
Det är sådana saker som kommer att rädda dig från brott. Det gör dig inte immun men du sänker riskerna.
Citera
2026-01-27, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Har inte läst hela tråden.

Vill man bli bra på något, oavsett vad det är så gäller det att träna stenhårt. Att gå några enstaka kurser kommer inte att hjälpa. Visst kurserna kan lära ut helt rätt saker men du kommer inte träna det i en tillräcklig mängd för att det kommer vara användbart.

Nu är detta visserligen arrangerats av UV men annars har det blivit vanligt med folk som reser runt och säljer värdelösa självförsvarskurser där ett enskilt pass ofta är lika dyrt som en årsavgift på ett vanligt kampsportsgym.

Vill man ha självförsvar är det bästa alternativet att träna en seriös kampsport. Visst det är inte samma sak som gatan men tränar du t.ex. boxning lär du dig att ta en smäll och ge smälla tillbaka. Nuförtiden finns det oändligt med mängder av nyhetsartiklar och videoklipp på nätet med kampsportare av båda könen som försvarat sig mot angripare effektivt.
Precis samma sak som jag skrev ungefär 🙂 Skick frun / sambon / flickvännen till det lokala MMA gymmet och få henne såpass hooked så att hon börjar köra typ 4 pass i veckan.

Fin fysik, fin kondis, tekniker som kommer att sitta i ryggmärgen och bli reflexmässiga och hon lär sig dessutom att ge och ta smällar och hantera adrenalin, smärta och utmattning under stress. Mycket bättre än dessa tramskurser på lång sikt.

Gäller det dottern så skicka henne på barn BJJ och boxning så kan hon gå övet till MMA som 16 åring med en finfin bas och är troligtvis hooked på sporterna också och kan spöa de flesta om de inte väger 50 kg mer, är fler mot en och alt beväpnade.
Citera
2026-01-28, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Nej, jag har ingen dom men du kan säkert leta rätt på en med den information jag gav.

Rätten resonerar helt fel i mitt tycke.Självklart skall man ha rätt att försvara sig med alla till buds stående medel, men så fungerar inte riktigt lagen.

Har du läst domen? Hur kan du annars veta hur rätten resonerade. Att hänvisa till andra att leta rätt på källorna du åberopar låter lite sisådär, lite oseriöst. Isht om du vill göra sken av att du själv tagit till dig källorna.

Citat:
Sticker du en penna i ögat på någon så kommer man leta fram i din chattkonversation eller samtal med vänner om att du minsann har lastat pennan i din jacka just för detta syfte. Då blir den klassad som ett vapen och du blir dömd för övervåld och skadestånd. Så sjuk är lagen idag.

Om det klassas som vapen så är det knivlagen som kommer in i bilden, men det har egentligen inte något med nödsituationen att göra. Det är två olika saker och de bedöms olika.

Citat:
Vill du undvika att bli överfallen så får man börja använda huvudet innan. Gå inte ensam.
Ta bilen. Undvik att vara ute sent på nätterna och var inte berusad.
Det är sådana saker som kommer att rädda dig från brott. Det gör dig inte immun men du sänker riskerna.

Om du hade läst så var det väl lite i de banorna jag resonerade i mina första inlägg i detta ämne? Men de inläggen kanske du inte läst?
Citera
2026-02-06, 21:06
Medlem
Piipiiis avatar
Nu vet jag att jag kanske är i fel tråd men jag har försökt letat efter aktuella trådar/ämnen där jag kan få svar.
Jag undrar vart man kan köpa taser, har kollat om de finns att beställa eller köpa men hittar inget, förmodligen för att de är olagligt, men jag tänker att någon måste veta vart man kan få tag på en. Känner mig inte trygg att gå runt utan något som jag kan försvara mig med i dagens samhälle som ungvuxen.
De lär ju finns nån skum butik någonstans som säljer de.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in