2026-01-25, 17:15
Medlem
SoulOfSophias avatar
Fascinerande

Skeptiker kommer säga att det bara är hallucinationer. Men dom lägger krokben för sig själva, då hallucinationer inte är så "bara". Det är egentligen inte relevant om dessa små tomtar är hallucination eller verklighet. När vi äter svampen så finns dom där, som all annan verklighet. Vår vanliga verklighet kan likaväl den också vara en hallucination. Det skulle inte göra den mindre viktig för det. Det är alltså viktigt att studera detta på allvar, oavsett om det kommer inifrån våra hjärnor eller om det kommer utifrån nånstans...

Jag är mycket intresserad av sånt här och jag har gedigen personlig erfarenhet. Min teori utifrån det jag vet idag är följande:

Alla som äter svampen ser små tomtar pga att svampen tar av samma "glasögon" på alla. "Glasögon" som annars filtrerar bort just dessa små tomtar så att dom inte märks. Psykedeliska svampar öppnar alltså upp för vanligt folk att få sig en titt över till ”andra sidan”. Medium (riktiga sådana, inte dom som låssas) kan kommunicera med denna ”andra sida” när dom vill utan att behöva ta till svamp eller andra verktyg....

Jag tror du har rätt TS, att vi lever bland små tomtar och annat sagoväsen. Och då är jag nog den mest rationella och skeptiska person jag själv känner till =)
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-01-25 kl. 17:21.
Citera
2026-01-25, 17:21
Medlem
angelamerkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Fascinerande

Skeptiker kommer säga att det bara är hallucinationer. Men dom lägger krokben för sig själva, då hallucinationer inte är så "bara". Det är egentligen inte relevant om dessa små tomtar är hallucination eller verklighet. När vi äter svampen så finns dom där, som all annan verklighet. Vår vanliga verklighet kan likaväl den också vara en hallucination. Det skulle inte göra den mindre viktig för det. Det är alltså viktigt att studera detta på allvar, oavsett om det kommer inifrån våra hjärnor eller om det kommer utifrån nånstans...

Jag är mycket intresserad av sånt här och jag har gedigen personlig erfarenhet. Min teori utifrån det jag vet idag är följande:

Alla som äter svampen ser små tomtar pga att svampen tar av samma "glasögon" på alla. "Glasögon" som annars filtrerar bort dessa små tomtar så att dom inte märks. Psykedeliska svampar öppnar alltså upp för vanligt folk att få sig en titt över till ”andra sidan”. Medium (riktiga sådana, inte dom som låssas) kan kommunicera med denna ”andra sida” när dom vill utan att behöva ta till svamp eller andra verktyg....

Jag tror du har rätt TS, att vi lever bland små tomtar och annat sagoväsen. Och då är jag nog den mest rationella och skeptiska person jag själv känner till =)

De senaste decennierna har alla pratat om "varelser" som påträffas under påverkan av hallucinogena ämnen. Det är inget annat än en undermedveten, självuppfyllande profetia. Man ser det man vill.

De flesta flumtomtar vill att det ska vara relaterat till något externt spirituellt väsen, därför blir det så.
Citera
2026-01-25, 17:26
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel
De senaste decennierna har alla pratat om "varelser" som påträffas under påverkan av hallucinogena ämnen. Det är inget annat än en undermedveten, självuppfyllande profetia. Man ser det man vill.

De flesta flumtomtar vill att det ska vara relaterat till något externt spirituellt väsen, därför blir det så.

Nej, men bra försök till gaslighting Varelser och andra figurer som man ser är inget man ser för att man "gör något". Det är någonting som händer en, inget man själv gör.

Varför säger du att folk sagt detta "de senaste decennierna?" Du menar rättare sagt sedan urminnes tider?
Citera
2026-01-25, 17:49
Medlem
Symptms avatar
Hört om denna svampen förut verkar intressant och man vill gärna testa ^^
Citera
2026-01-25, 17:57
Medlem
angelamerkels avatar
Citat:
Nej, men bra försök till gaslighting Varelser och andra figurer som man ser är inget man ser för att man "gör något". Det är någonting som händer en, inget man själv gör.

Varför säger du att folk sagt detta "de senaste decennierna?" Du menar rättare sagt sedan urminnes tider?

Du menar förutom att inta en hallucinogen drog? Källa på att folk träffat "lilliputtar" sen urminnes tider?
Citera
2026-01-25, 17:59
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Du menar förutom att inta en hallucinogen drog? Källa på att folk träffat "lilliputtar" sen urminnes tider?

Shamanism och eller Animism kan du läsa om.
Citera
2026-01-25, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det där stämmer inte, givetvis används hela hjärnan hela tiden.
Den har så fullt upp att du måste sova och drömma, för att hinna processa allt!

Utifrån hur människor beter sig så har jag svårt att tro att folk använder hjärnan mer än till att klara av att torka sig i röven!
Visst kan ha fel men har hört och läst att hela hjärnan är inte i bruk, för att visa delar är inte i nivå med det modern samhället vi befinner oss i nu!
Vi behöver inte dom primitiva egenskaperna längre i den moderna världen, typ lite enkelt förklarat.
Citera
2026-01-25, 18:08
Medlem
Citat:
Människan har sedan urminnes tider berusat sig själva. Har du hört talas om stoned ape theory?

”The theory holds that cognitive revolution was caused by the addition of psilocybin mushrooms, specifically the mushroom Psilocybe cubensis, into the human diet[3] around 100,000 years ago.”
https://en.wikipedia.org/wiki/Stoned_ape_theory
Citera
2026-01-25, 18:09
Medlem
angelamerkels avatar
Citat:
Shamanism och eller Animism kan du läsa om.

Precis, på den tiden var det djursjälar och annat som var på tapeten. Idag är det lilliputtar. Min poäng kvarstår och jag tackar dig för att du förstärker den.

För tio år sen blev DMT hypat och helt plötsligt såg alla samma "DMT-varelser".

Jag sysslar själv med resor inåt men att föreslå det är något annat jag upplever än annorlunda aspekter av mig själv är något som det inte finns belägg för.
Citera
2026-01-25, 18:09
Medlem
angelamerkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandalan
Människan har sedan urminnes tider berusat sig själva. Har du hört talas om stoned ape theory?

”The theory holds that cognitive revolution was caused by the addition of psilocybin mushrooms, specifically the mushroom Psilocybe cubensis, into the human diet[3] around 100,000 years ago.”
https://en.wikipedia.org/wiki/Stoned_ape_theory

Absolut, men att påstå det är något annat än dig själv du upplever finns det inga belägg för.
Citera
2026-01-25, 18:13
Medlem
Manginazs avatar
Med DMT så verkar ju en hel del folk få precis samma upplevelse.
Är svampen narkotikaklassad här? går den att få tag på?
Citera
2026-01-25, 18:15
Medlem
Vore ju intressant om man kunde testa flera deltagare och om dessa såg samma typ av naturväsen, då borde man ju iaf kunna bortförklara att det bara handlade om hallucinationer. Förmodligen möjliggör svampen att folk blir mottagliga för andra dimensioner som bara ett fåtal av människor kan uppfatta utan att konsumera svampen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in