2026-01-25, 13:59
Medlem
Il.Malizias avatar
Något jag alltid tyckt ser så märkligt ut är när man stöter på transformatorstationer, att de bara står där ute i det öppna. Känns jäkligt ömtåligt och risk för olycka, sabotage, mål (vid krig).

Kan sådana göras mindre, mer effektiva, inomhus eller underjord?
Eller måste de ha den öppna yta som de brukar ha?
Citera
2026-01-25, 14:52
Medlem
Läste för några veckor sedan att, i Ukraina byggs de numera in i betongskydd.
Även Sveriges elförsörjning/transformatorer till järnvägen skulle vara mobil, rälsburen om den skadades i krig.
Det fanns då räls som gick in i skydd av en bunkrar, i berg där den rälsburna transformatorn kunde stå i skydd under tiden den ordinarie utomhus reparerades, förmodar jag.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-01-25 kl. 14:59.
Citera
2026-01-25, 15:32
Medlem
BusigaMusens avatar
I storstäder byggs dom nog in i källare i andra byggnader, då det inte finns plats att bygga dom någon annan stans tror jag.

Annars borde det ju vara säkert att bygga dom under jord?
Fast då finns det väl risk att vatten rinner in i dom och skapar kortslutning.
Citera
2026-01-25, 17:41
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusigaMusen
I storstäder byggs dom nog in i källare i andra byggnader, då det inte finns plats att bygga dom någon annan stans tror jag.

Annars borde det ju vara säkert att bygga dom under jord?
Fast då finns det väl risk att vatten rinner in i dom och skapar kortslutning.
Hur är det med storleken; måste de vara lika stora som de byggdes förr?
Citera
2026-01-25, 17:43
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Läste för några veckor sedan att, i Ukraina byggs de numera in i betongskydd.
Även Sveriges elförsörjning/transformatorer till järnvägen skulle vara mobil, rälsburen om den skadades i krig.
Det fanns då räls som gick in i skydd av en bunkrar, i berg där den rälsburna transformatorn kunde stå i skydd under tiden den ordinarie utomhus reparerades, förmodar jag.

Det är nog omformare du åsyftar. Nätet är trefas 5oHz, högspänning. Tågen går på enfas 16 Hz 16 kV.
Dessa omformare brukar stå i bergrum.
Citera
2026-01-25, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Något jag alltid tyckt ser så märkligt ut är när man stöter på transformatorstationer, att de bara står där ute i det öppna. Känns jäkligt ömtåligt och risk för olycka, sabotage, mål (vid krig).

Kan sådana göras mindre, mer effektiva, inomhus eller underjord?
Eller måste de ha den öppna yta som de brukar ha?

Det beror väl också på vad det är för spänningsnivåer. Har svårt att se att man skulle bygga ner en transformatorstation för 400kV innomhus, än mindre under jord.

För övrigt att noja sig för sabotage skulle bli rätt mycket noja med tanke på att kraftlednigarna går utomhus för att inte tala om vattenkraftverken som sist jag kollade var belägna utomhus...
Citera
2026-01-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det beror väl också på vad det är för spänningsnivåer. Har svårt att se att man skulle bygga ner en transformatorstation för 400kV innomhus, än mindre under jord.

För övrigt att noja sig för sabotage skulle bli rätt mycket noja med tanke på att kraftlednigarna går utomhus för att inte tala om vattenkraftverken som sist jag kollade var belägna utomhus...
Finns vattenkraftverk insprängda i berg. Vet åtminstonde ett, Hojumstationen i Trollhättan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in