Citat:
Ursprungligen postat av
Lofiboy
Hej! Jag är i 40 års åldern och känner som du. Det enda jag gör är att jobba, äta , träna och sova. Dag in och ut. Jag har ingenting förutom mig själv. Livet har blivit monotont och tråkigt.
Människan behöver att utmana sig själv. Jag funderar på att skaffa en hund till hösten och försöka jobba 50%. Så jävla trött på att jobba utan någon anledning. Pengarna jag sparar har jag ändå ingen användning för. Lika bra att spendera det på ett djur som får ett bättre liv med mig. Hade varit nice att flytta utomlands också. Sitta på ett kafe i Italien, dricka en cappuccino och kolla på folk. Dom här småsakerna är inte riktigt samma sak i Sverige.
Du behöver hitta en ny mening i livet. Byt miljö. Bara du vet.
Det fungerar att gå ner i tid, jag hamna själv i en depression efter en händelse, livet kändes meningslöst, fick hjälp av vården, kom sedan fram att jag inte behöver jobba heltid mer, sa upp mig från en anställning o fortsatte som egen företagare, på så sätt jag enklare använda a-kassa/sjukpenning till att få lediga perioder i livet, dvs utan att det egentligen kosta mig något mer än lite tappat överflödespengar. På så sätt kan man resa med vänner, samt man träffar annat folk man inte annars skulle ha träffat men det är via friheten man lär o känna dessa.
Detta utgjorde att livet fick en mening utifrån att man annars ingick i ett 30årigt vane mönster med att kliva upp åkta till jobbet, träna, längta till semester.
Utmaning är även viktigt, ska själv bygga mitt sista lilla hus, då på a-kassa igen, men har byggt 6 st egna hus från jag var 23 år tills idag 54år, men det ger en välfylld mening, jag vet hur fint det blir via tidigare hus, vet om känslan när allt är nytt man trivs i flera år att bara komma hem, man kan grilla, sitta på en altan o sola, ha en bastu, elda i en kamin o känna värmen under vinter.
Bästa är som många berätta bryt det vane mönster du har idag, våga gå ner i tid, enligt dom flesta studier får dom flesta ett välbefinnande genom att enbart gå ner i arbetstid, visar alla studier där man testat 6 timmars arbetsdag, jag är en av dessa som kan bekräfta gå ner i arbete verkligen fungerar att återfå livsglädje.