2026-01-23, 13:25
Medlem
Absolut en vettig idé. Jag gjorde precis det för några år sen, alltså tog CSN lån utan att jag behövde det och investerade dom under studietiden. Efter avklarade utbildning ett antal år senare, så hade pengarna växt tillräckligt för att jag skulle ha till insatsen till en lägenhet.
Citera
2026-01-23, 15:24
Medlem
Räntan på CSN -lån har blivit för hög nu 2026 anser jag själv, bättre att ex ta en värdepapperskredit om man har den möjligheten
Citera
2026-01-24, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Över tid har det varit betydligt bättre att investera sina pengar på börsen än på ett sparkonto.
Jag kommer ihåg 70-talet och då var det definitivt inte så.

Men det var ju när folkhemstokarna skulle göra Sverige till en öststat.

CSN-räntan nu verkar vara 2.13%. Och 3 år fasträntekonto går upp till 3%. Så nog verkar man kunna göra en liten hacka på att låna och spara till en framtida kontantinsats.
Senast redigerad av ekbo251 2026-01-24 kl. 12:17.
Citera
2026-01-24, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jag kommer ihåg 70-talet och då var det definitivt inte så.
Jag skrev "över tid".
Citat:
CSN-räntan nu verkar vara 2.13%. Och 3 år fasträntekonto går upp till 3%. Så nog verkar man kunna göra en liten hacka på att låna och spara till en framtida kontantinsats.
Var hittar du ett säkert fasträntekonto som ger 3%? Sedan får du inte glömma skatten. Så att man gör sig en hacka med ett sparkonto stämmer inte, det blir tvärt om.

3% minus 30% i skatt=2.1, alltså mindre än vad man betalar i ränta på CSN-lånet.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-24 kl. 13:09.
Citera
2026-01-24, 21:37
Medlem
Citat:
Jag skrev "över tid".
70-talet är en lång tid. Men givet att vänstergänget V+SD+S har majoritet så skulle jag inte utgå från att dom orsakar betydande skador som göra att man går back.

Citat:
Var hittar du ett säkert fasträntekonto som ger 3%? Sedan får du inte glömma skatten. Så att man gör sig en hacka med ett sparkonto stämmer inte, det blir tvärt om.

3% minus 30% i skatt=2.1, alltså mindre än vad man betalar i ränta på CSN-lånet.
Jag kollade på Compricer.

Blir det inte 3.0-2.13 = 0.87 och så 0.7*0.87 = 0.61 kvar.

Inte är det ju mycket, men det är plus. Och så ackumulerar man studielånet och kan använda till kontantinsats.
Citera
2026-01-25, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tredjestatsmakten
Jag ska börja plugga och behöver egentligen inte ta CSN lån, utan kan nöja mig med bidragsdelen. Men massa personer säger att det är väldigt bra villkor för CSN, så jag tänkte kanske ta lånet och investera de pengarna. Frågan är om jag kommer lyckas få större avkastning än vad ränta på lånet är.

Jag undrar alltså om det är värt att göra så? Är CSN-lån fortfarande väldigt förmånliga?

Ja det är det.
Citera
2026-01-25, 00:28
Medlem
Citat:
Jag kollade på Compricer.

Blir det inte 3.0-2.13 = 0.87 och så 0.7*0.87 = 0.61 kvar.

Inte är det ju mycket, men det är plus. Och så ackumulerar man studielånet och kan använda till kontantinsats.
Du får 3% ränta på något konto, och på det betalar du 30% i skatt. Det blir 3 minus 30%, =2.1% som du får behålla.

Räntan på CSN-lånet är för närvarande 2.135%, alltså något högre än vad du får in på ditt sparkonto med 3% ränta minus skatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in