2026-01-23, 09:38
Medlem
Nån som har testat?

Så här säger AI:

Tekniken går ut på att markera de första bokstäverna i varje ord med fetstil för att leda ögat genom texten. Tanken är att hjärnan kan känna igen ordet genom att bara se början av det, vilket gör att ögat kan "hoppa" snabbare mellan orden och därmed öka läshastigheten utan att tappa förståelsen.
Citera
2026-01-23, 10:20
Medlem
Ökar eventuellt - eventuellt läshastigheten med 4%, men tappar med över 10% i samlad förståelse. Knappast funktionellt.
Citera
2026-01-23, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ökar eventuellt - eventuellt läshastigheten med 4%, men tappar med över 10% i samlad förståelse. Knappast funktionellt.
Det låter ju helt perfekt för Tiktok-skrollare. Konsumera ännu mer skit på kortare tid! Och att man förstår mindre är ju bara en fördel.
Citera
2026-01-23, 13:38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Utbildning och studier --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2026-01-23, 20:49
Medlem
Det där låter som tvärtemot en annan teknik jag läste om, där man ska läsa flera ord i taget. Enligt den skulle man också, när man blivit tillräckligt duktig, läsa en mening/rad från vänster till höger och sen på vägen tillbaka samtidigt läsa nästa. Och när man är riktigt, riktigt avancerad, ska man tydligen kunna läsa 2–3 rader samtidigt i stycken, och sen på tillbaka vägen på samma sätt. Hur fan någon kan lyckas med det vet jag inte.
Citera
2026-01-23, 20:57
Medlem
Det går även att “blockläsa”.
Om något är tillräckligt intressant läser jag inte från vänster till höger.
Läser upp och ner över hela stycken.
Därav tål jag inte texter som saknar styckeindelning.
Citera
2026-01-23, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Det går även att “blockläsa”.
Om något är tillräckligt intressant läser jag inte från vänster till höger.
Läser upp och ner över hela stycken.
Därav tål jag inte texter som saknar styckeindelning.
Hur kan du läsa uppifrån och ner och kan du även läsa baklänges? Hur lång tid tog det för dig att lära dig? Förstår du vad som står på riktigt, eller gör du bara en slags snabb sammanfattning?
Citera
2026-01-23, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissionImpossible2
Hur kan du läsa uppifrån och ner och kan du även läsa baklänges? Hur lång tid tog det för dig att lära dig? Förstår du vad som står på riktigt, eller gör du bara en slags snabb sammanfattning?

Delvist mönsterigenkänning.
Min inre röst hinner inte uttala alla orden men jag får antingen en snabb sammanfattning, eller så letar jag snabbt fram till ord/stycken där det blir mer intressant att sakta ner.

Läser jag populärvetenskap har jag ingen användning för att memorera ord/sifferdetaljer.
Men jag ser helheten, och om jag kan koppla det till praktiken. Då får jag istället upp bilder av olika scenarion typ.

Beroende på hur intressant ämnet/storyn är och hur klar i huvudet jag är för stunden kan jag även läsa romaner lika snabbt.
Är jag däremot helt ointresserad eller dödstrött läser jag ord för ord.
Men då brukar jag få läsa om flera gånger.

Har svårt att förklara det men mina ögon rör sig upp och ner längs texten, som en scanner?
Detta är inget jag har lärt mig. Det är bara så min hjärna fungerar.
I studie/jobbsammanhang där flera samtidigt ska läsa på en skärm, lång text eller Power Point-presentationer låtsas jag fortsätta läsa för att inte uppfattas som nonchalant eller oengagerad inför ämnet.

Vad menar du med att läsa baklänges?
I manga läser man “baklänges”, höger till vänster.
Eller menar du att läsa upp och ner som en del dyslektiker gör?
Citera
2026-01-23, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Delvist mönsterigenkänning.
Min inre röst hinner inte uttala alla orden men jag får antingen en snabb sammanfattning, eller så letar jag snabbt fram till ord/stycken där det blir mer intressant att sakta ner.

Läser jag populärvetenskap har jag ingen användning för att memorera ord/sifferdetaljer.
Men jag ser helheten, och om jag kan koppla det till praktiken. Då får jag istället upp bilder av olika scenarion typ.

Beroende på hur intressant ämnet/storyn är och hur klar i huvudet jag är för stunden kan jag även läsa romaner lika snabbt.
Är jag däremot helt ointresserad eller dödstrött läser jag ord för ord.
Men då brukar jag få läsa om flera gånger.

Intressant! Ja, ibland behöver man läsa om en text flera gånger. Bland de tekniker jag nämnde stod det också att man faktiskt ska läsa snabbare. Och tvärtom mot vad man kanske tror blir det enklare då (enligt det jag läste i alla fall, jag har inte tränat så mycket på det själv).

Citat:
Har svårt att förklara det men mina ögon rör sig upp och ner längs texten, som en scanner?
Detta är inget jag har lärt mig. Det är bara så min hjärna fungerar.
Du får gärna utveckla det lite mer om du kan.

Citat:
I studie/jobbsammanhang där flera samtidigt ska läsa på en skärm, lång text eller Power Point-presentationer låtsas jag fortsätta läsa för att inte uppfattas som nonchalant eller oengagerad inför ämnet.
Hahaha

Citat:
Vad menar du med att läsa baklänges?
I manga läser man “baklänges”, höger till vänster.
Eller menar du att läsa upp och ner som en del dyslektiker gör?

Med “baklänges” menar jag faktiskt bokstavligen(hehe) baklänges. Om jag minns rätt stod det att man kan läsa genom att använda fasta blickpunkter mellan raderna, men att man inte bara läser från vänster till höger. Istället läser man vänster till höger på en rad, och nästa rad från höger till vänster, och så fortsätter man så.

Jag förstår fortfarande inte riktigt hur man läser uppifrån och ner. Får du med alla orden på raden då? Menar du att du tar in hela meningen på en gång istället för att läsa ord för ord?
Citera
2026-01-23, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissionImpossible2
Intressant! Ja, ibland behöver man läsa om en text flera gånger. Bland de tekniker jag nämnde stod det också att man faktiskt ska läsa snabbare. Och tvärtom mot vad man kanske tror blir det enklare då (enligt det jag läste i alla fall, jag har inte tränat så mycket på det själv).

Du får gärna utveckla det lite mer om du kan.

Hahaha

Med “baklänges” menar jag faktiskt bokstavligen(hehe) baklänges. Om jag minns rätt stod det att man kan läsa genom att använda fasta blickpunkter mellan raderna, men att man inte bara läser från vänster till höger. Istället läser man vänster till höger på en rad, och nästa rad från höger till vänster, och så fortsätter man så.

Jag förstår fortfarande inte riktigt hur man läser uppifrån och ner. Får du med alla orden på raden då? Menar du att du tar in hela meningen på en gång istället för att läsa ord för ord?

Jag önskar att jag unde förklara det på ett bättre sätt.
Men en scanner är väl det som rent bildligt känns enklast att förankra det till.

För mig hade det varit en långsam metod eftersom jag inte läser en mening i taget.
Det blir lite som att läsa ord för ord, fast mening för mening.
Jag läser stycket.
Som när man tar ett foto och ser bilden.
Och är det korta stycken läser jag flera stycken samtidigt.

Men det är ju förutsatt att det jag läser faktiskt är intressant (för mig).
Citera
2026-01-24, 06:24
Medlem
Jag har inte mätt, men jag läser eventuellt lite snabbare med detta, men jag blir samtidigt stressad av hur det ser jut, så det är nog inte nåt för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in