2026-01-24, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Min stake skulle både bli större och tyngre om jag gick runt med en av världens mest kapabla militära förmåga.

EU som gemensam militär nation har väl inte visat egentligen nånting än att lite övningar har gått samordna.

Om man nu måste välja en sida att smöra för så är det väl rätt givet.

Fast det var väl ingen som tvingade honom till det och inte särskilt diplomatiskt att bita en av de händer som föder dig.

Möjligen att han vill sätta ännu mer press på snälla Europa samtidigt som Trump får lite rosor.
Alla slutsatser i dessa frågor verkar till slut leda till samma punkt: vi i Europa måste sluta bajsa där vi äter.

Vi kan inte ensidigt skapa fred i en värld där konflikt är den smidigaste vägen framåt. Det önsketänkandet gagnar uppenbarligen bara alla andra, aldrig oss. Som att malligt underteckna fredsfördrag med hajar, gissa vem som drar nytta av det? Hajen kan inte ens läsa men det skiter den i för här guppar en blekfet middag mitt på ljusa dan. En middag som inte ens har vett att försvara sig eftersom ”avtal ska respekteras”… När motståndaren torkar röven med det heliga avtalspappret har vi bara moraliserande kvar som påtryckningsmedel men moral funkar ju inte mot någon som saknar moral, såååå att…Eeeh.
Senast redigerad av KrabKore 2026-01-24 kl. 15:49.
Citera
2026-01-24, 21:34
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrabKore
Alla slutsatser i dessa frågor verkar till slut leda till samma punkt: vi i Europa måste sluta bajsa där vi äter.

Vi kan inte ensidigt skapa fred i en värld där konflikt är den smidigaste vägen framåt. Det önsketänkandet gagnar uppenbarligen bara alla andra, aldrig oss. Som att malligt underteckna fredsfördrag med hajar, gissa vem som drar nytta av det? Hajen kan inte ens läsa men det skiter den i för här guppar en blekfet middag mitt på ljusa dan. En middag som inte ens har vett att försvara sig eftersom ”avtal ska respekteras”… När motståndaren torkar röven med det heliga avtalspappret har vi bara moraliserande kvar som påtryckningsmedel men moral funkar ju inte mot någon som saknar moral, såååå att…Eeeh.

Tror alla ser till sitt eget intresse i slutändan. Europa har ju aldrig behövt lita på varandra när det kommer till att samverka tillsammans i någon större militär ordning.

Där är ju det stora nationerna ljusår före, där det blir mer naturligt att dom tillhör samma lag.

Europa som tilltalsnamn har väl alltid levt på makten av att ha USA bakom sig.

Ekonomiska sanktionerna kan "vi" säkert orsaka skada men rent militärt är vi nog var land för oss själva.

Hela Nato grejen känns ju bara som ett begrepp utan större mening.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in