Citat:
Ursprungligen postat av
Benasque
Jonas Falk föredrog ju enligt egen utsago i kvällspressen att sitta i Spanien och bestred utlämningen så långt han kunde i sitt fall. Han ansåg vad jag minns svenska fängelser vara inhumana i jämförelse, så jag vet inte riktigt.
Tydligen har man fler rättigheter i spanien och man slipper sitta isolerad när man är häktad i väntan på åtal. Kan minnas fel.
Inte för jag vet, men tror inte det är saft och bullar där.
Tagit från google:
Att sitta i spanskt fängelse innebär ofta avtjänande av straff i relativt moderna anläggningar där celler delas med en annan fånge, men där överfulla fängelser förekommer. Spanska fängelser kännetecknas av strikt diciplin, långa häktningstider och en blandning av olika typer av brottslingar.
Här är en översikt av förhållandena:
Cellerna: De flesta celler är utrustade med dusch och delas oftast av två interner.
Överbeläggning: Vissa fängelser är överfulla, exempelvis i Málaga där antalet intagna har varit mer än dubbelt så högt som rekommenderat.
Klimat och rutin: Interner kan ibland få upp till två timmar om dagen utomhus. Det förekommer att fångar själva får tvätta sina kläder ("trasor").
Svenskar i Spanien: En betydande del av svenskar som sitter fängslade i Spanien är dömda för narkotikabrott, och det är stränga straff även för innehav.
Häktning: Vid gripande kan man hållas i arrest i upp till 72 timmar innan man ställs inför domare. Häktningstiderna kan vara mycket långa, ibland upp till två år.
Spanien är ett EU-land, men förhållandena skiljer sig från Sverige, bland annat genom en mer strikt hierarki och hårdare regler.
Det jag däremot vet är att spanska polisen är inte att leka med, inget knäböjande och halalkorv där inte, gör du motstånd får du kokstryk.