2026-01-22, 13:44
Moderator
evilhoneys avatar
Jag har ett problem med blåtanden på min mobil som jag inte riktigt förstår.

Det är inga problem att koppla blåtanden till en högtalare eller hörlurar men när jag skulle hämta ut något från en PostNord-box så gick det absolut inte och samma problem uppstod när jag hade köpt strömbrytare jag ville styra med telefonen. En sån här, om det är till någon hjälp.
https://www.clasohlson.com/se/Nexa-WPR-01-fjarrstrombrytare,-smart-plug/p/36-249

Det är som att telefonen inte hittade skåpet eller strömbrytarna alls, vilket är konstigt då den kan hitta högtalare.
Finns det olika sorters Bluetooth i en telefon? Är det olika i olika modeller och skulle detta fungera bättre om jag skaffade tex en ny telefon?

Jag provade att connecta till strömbrytarna med en iphone och det gick, så det var inte dem det var fel på.
Citera
2026-01-22, 14:03
Medlem
Vanligaste felet brukar vara att appen som ska man använder för att koppla upp bluetooth enheter inte har fått behörighet till "location access". Ett skit som Google hittat på för "din säkerhets" skull..
Citera
2026-01-22, 14:20
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Vanligaste felet brukar vara att appen som ska man använder för att koppla upp bluetooth enheter inte har fått behörighet till "location access". Ett skit som Google hittat på för "din säkerhets" skull..
Ja, det kom fram som förslag när jag sökte på problemet men det gjorde ingen skillnad.
Utöver detta provade jag alla de gamla vanliga knepen som att starta om, ta bort alla gamla bluetoothkopplingar etc. Jag är högst förbryllad av det här.
Känns ju segt att köpa ny telefon bara av den anledningen.
Citera
2026-01-22, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Ja, det kom fram som förslag när jag sökte på problemet men det gjorde ingen skillnad.
Utöver detta provade jag alla de gamla vanliga knepen som att starta om, ta bort alla gamla bluetoothkopplingar etc. Jag är högst förbryllad av det här.
Känns ju segt att köpa ny telefon bara av den anledningen.
Med 99,9% säkerhet inget som helst problem med nallen, antagligvis fel på mjukvaran hos den pryl du köpt, om appen du försöker hitta den via har fått rätt behörigheter av dig, funkar den med Apple-skräp, skulle jag, reklamera prylen och be de instruera hur den installeras i butiken.

P.S. kolla också så du har rätt version av https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nexahem /uppdaterades 14/1 ?
Senast redigerad av slipperyslope 2026-01-22 kl. 14:34.
Citera
2026-01-22, 14:41
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Med 99,9% säkerhet inget som helst problem med nallen, antagligvis fel på mjukvaran hos den pryl du köpt, om appen du försöker hitta den via har fått rätt behörigheter av dig, funkar den med Apple-skräp, skulle jag, reklamera prylen och be de instruera hur den installeras i butiken.

P.S. kolla också så du har rätt version av https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nexahem /uppdaterades 14/1 ?
Du tänker att det kunde varit fel på själva appen alltså, varken min mobil eller uttaget i sig?
Det skulle vara en möjlighet då personen som med iPhonen hade en äldre version av appen men det förklarar ju inte varför det inte gick att koppla ihop sig med PostNords paketboxar, dock kan jag inte svära på att jag hade tillåtit location i appen den gången.
Det borde ju inte vara prylen iom att den fungerade med en annan telefon.
Jag köpte uttagen i början av december så det var inte den versionen du länkade till isf, och jag blev så klart dit och gav bort uttagen då de ändå inte funkade.
Din teori skulle fasen kunna hålla!
Citera
2026-01-22, 14:42
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:

Du tänker att det kunde varit fel på själva appen alltså, varken min mobil eller uttaget i sig?
Det skulle vara en möjlighet då personen som med iPhonen hade en äldre version av appen men det förklarar ju inte varför det inte gick att koppla ihop sig med PostNords paketboxar, dock kan jag inte svära på att jag hade tillåtit location i appen den gången.
Jag köpte uttagen i början av december så det var inte den versionen du länkade till isf, och jag blev så klart sur och gav bort uttagen då de ändå inte funkade.
Citera
2026-01-22, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag köpte uttagen i början av december så det var inte den versionen du länkade till isf, och jag blev så klart dit och gav bort uttagen då de ändå inte funkade.
"dock kan jag inte svära på att jag hade tillåtit location i appen den gången." det är viktigt att Precis location är enablati behörigheter för just den appen som ska para med blåtand
Citera
2026-01-22, 15:23
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
"dock kan jag inte svära på att jag hade tillåtit location i appen den gången." det är viktigt att Precis location är enablati behörigheter för just den appen som ska para med blåtand
Ja, det är jag inte säker på att jag hade gjort det med postnord men hundra procent att jag hade tillåtit uttagen.
Men om det kan vara själva appen som var fel skulle ju det kunna förklara saken.
Citera
2026-01-22, 16:50
Medlem
Fantens avatar
Postnords paketskåp är ökänt problematiska.
Citera
2026-01-22, 18:08
Medlem
swebarbs avatar
Det kan vara en klen mottagare i telefonen, det skiljer sig mellan olika märke och modeller. Just postnords skåp har jag inte haft strul men tycker det är så dumt att den ska behöva satans bluetooth för att öppna det.
Citera
2026-01-22, 18:53
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Det kan vara en klen mottagare i telefonen, det skiljer sig mellan olika märke och modeller. Just postnords skåp har jag inte haft strul men tycker det är så dumt att den ska behöva satans bluetooth för att öppna det.
Inte jag heller, men min morsa har haft det, och vi har samma modell på telefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in