2026-01-21, 11:18
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag anser att den normala utbildningen inom samhällskunskap och mattematik borde vara tillräckligt för detta. Sen så borde ligga i varje förälders intresse att fylla på där de anser att det behövs.
Citera
2026-01-21, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanochhans
Har ni inte samhällskunskap i skolan längre sånt fick jag lära mig i skolan.

Jo absolut, men inte i den utsträckning som verkligen skulle behövas
Citera
2026-01-21, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag anser att den normala utbildningen inom samhällskunskap och mattematik borde vara tillräckligt för detta. Sen så borde ligga i varje förälders intresse att fylla på där de anser att det behövs.
Så du tror att föräldrarna till barn som tar sms-lån för att åka till Kreta, har någon vidare koll på privatekonomi?

Det var väl redan när mamma och pappa gick i skolan som det började gå åt helvete med alla dessa sjuka konsumtionslån.
Citera
2026-01-21, 14:53
Medlem
TS kanske bör kontrollera fakta innan en tråd startas?
Olika samhällsviktiga funktioner såsom olika myndighetsfunktioner tas upp i samhällskunskapen från förskoleklass och uppåt. Från år 6 och uppåt tar man upp de praktiska bitarna kring privatekonomi och hushåll i hemkunskapen.
Bara det att eleverna inte riktigt är närvarande mentalt när detta gås igenom.
Citera
2026-01-21, 14:54
Medlem
EnCartes avatar
Det bästa vore väl att man lärde barnen att räkna och läsa ordentligt så de kan tillgodogöra sig information själva. Det verkar vara den största bristen i dagen skola.
Sen kan man förstås ta upp hur företag genom reklam och annat försöker lura människor, rent generellt. Hade vi faktiskt lite om i gymnasiet när jag gick där. Men rent generellt tror jag inte det hjälper alla ändå, det måste regleras med lagar.

Sen bygger ekonomin på lån idag. Skulle folk sluta göra det, skulle ekonomin sjunka kraftigt. Man lånar av framtiden, men en dag lever man i det som sågs som framtiden tidigare. Det är då krascherna kommer.
Citera
2026-01-21, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så du tror att föräldrarna till barn som tar sms-lån för att åka till Kreta, har någon vidare koll på privatekonomi?

Tar barn sms-lån för att åka till Kreta? Eller innehåller din frågeställning ett enormt syftesfel?
Citera
2026-01-21, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Tar barn sms-lån för att åka till Kreta? Eller innehåller din frågeställning ett enormt syftesfel?
Barn till föräldrar som inte lär sina barn privatekonomi på grund av sin egen bristande kunskap tar sms-lån för att åka till Kreta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in