2026-01-21, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Nej, givetvis behöver det inte vara psykisk sjukdom. Min poäng var att poängtera att vi inte har en jävla aning och att det blir rätt onödigt att spekulera.

Kan vara hundra olika orsaker. Det är en tragedi oavsett.

Förlåt mitt inlägg, men är inte detta ett forum där vi spekulerar?
Citera
2026-01-21, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Förlåt mitt inlägg, men är inte detta ett forum där vi spekulerar?

Absolut. Men det skadar inte att någon gång då och då faktiskt påminna oss om att det är precis det som vi gör. Särskilt i en situation där barn är inblandade.
Citera
2026-01-22, 11:21
Medlem
Någon som vet vart i Härnösand eller har någon mer info?
Citera
2026-01-22, 20:29
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sous_entendu
Gissar på arg snarare. Finns tyvärr många familjer där ett barn med extrema aggressionsproblem (psykiatriska och/eller neuropsykiatriska diagnoser i grunden) misshandlar både mamman och syskonen utan att de får någon ordentlig hjälp. Det är jättesvårt att få någon behandling för barn med extrema aggressioner och om både impulskontroll och brist på förståelse för proportioner och konsekvenser saknas så kan sånt hända. Har sett ett exempel i bekantskapen med ett barn med dubbeldiagnos adhd/autism som högg en sax i ett syskon, det blev mycket bättre efter ordentlig medicinering och behandling men det är som sagt inget BUP tar tag i trots upprepade rop på hjälp utan de är oerhört slappa och hänvisar till föräldrautbildningar som ex KOMET som förstås inte hjälper alls. Det behöver alltså inte ha något med uppfostran att göra mina bekanta är jättebra föräldrar och har andra barn som fungerat hur bra som helst och det gör även barnet i exemplet numer.

Kan bara instämma. Mycket vanligt och problematiskt.
Citera
2026-01-23, 05:59
Medlem
Streckkods avatar
"Hedersvåld" så klart!

12-årig blatte som styr mamma och syskon med hjälp av hunden Mohammed.

Händer precis varje dag i vårt nya sverje...

Kanske försökte han sig på lite charmig omskärelse av lillasystern, efter att
Mohammud the dog pratat till honom i mosken.

Blattar och knivskador har ett mycket högt kausalt samband.
Citera
2026-01-23, 11:35
Medlem
Citat:
Absolut. Men det skadar inte att någon gång då och då faktiskt påminna oss om att det är precis det som vi gör. Särskilt i en situation där barn är inblandade.

Förstår inte riktigt vad du menar, då du själv spekulerar i tråden.
Ingen vet vilka 'barn' det gäller. Bara att åtminstone ett av 'barnen' är tonåring.

Jag beskrev generellt att vissa ungdomar nu för tiden saknar verktyg för att lösa problem genom att diskutera. Tror inte det kan räknas som någon närmare spekulation angående de inblandade i just det här fallet.

Själv skriver du om "psykisk sjukdom, diagnoser i kombination med svårt nedsatt impulskontroll. Eller fysisk sjukdom som påverkar beteendet".

Det är väl spekulation om något? Men det är väl sådant som förekommer på detta forum?

(Redigerad text).
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-23 kl. 11:53.
Citera
2026-01-23, 11:43
Medlem
Citat:
Men du spekulerar ju ganska mycket själv i tråden? Vart vill du komma?

Nej, det är exakt det jag inte gör. Jag belyser det dumma i att spekulera.

Ser ingen fördel i att tråden utvecklas till en tävling i spekulation, det hade varit att föredra om någon kunde bidra med konkret information om det inträffade.
Citera
2026-01-23, 11:58
Medlem
Citat:
Nej, det är exakt det jag inte gör. Jag belyser det dumma i att spekulera.

Ser ingen fördel i att tråden utvecklas till en tävling i spekulation, det hade varit att föredra om någon kunde bidra med konkret information om det inträffade.

Som du ser redigerade jag min tidigare text med tillägg, men den första versionen publicerades medan ditt svar kom.

Naturligtvis är det bättre med fakta och konkret information. Men det finns ju inte mycket att gå på.

Har inget intresse av att delta i en "tävling" i spekulation och har aldrig haft det heller. Som jag skrev, så har jag inte spekulerat något närmare utan uttalade mig generellt om avsaknad av verktyg för problemlösning.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-23 kl. 12:00.
Citera
2026-02-03, 17:59
Medlem
Citat:
Som du ser redigerade jag min tidigare text med tillägg, men den första versionen publicerades medan ditt svar kom.

Naturligtvis är det bättre med fakta och konkret information. Men det finns ju inte mycket att gå på.

Har inget intresse av att delta i en "tävling" i spekulation och har aldrig haft det heller. Som jag skrev, så har jag inte spekulerat något närmare utan uttalade mig generellt om avsaknad av verktyg för problemlösning.

Nog om det. Något nytt kring detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in