Den som i tråden menade att vågor planar ut sig och blir mindre när det gör mot land, för det då blir grundare, har kass koll… Det är ju precis tvärt om, att vågor ökar i höjd när det blir grundare och de har mindre plats.
Det kan absolut bli rejält hög sjö även på våra stora insjöar.
Jag har själv aldrig varit ute på Vänern/Vättern men har skaplig erfarenhet av hyfsat hög sjö från 28 års arbete ute på oljeplattformarna i Nordsjön. Har varit ute på jobb många gånger under stormar och orkaner, med vindstyrkor på upp till 105 knop, och våghöjder på 25-30 m. Händer ju att vågorna slår upp under och i däcken på plattformarna och förstör struktur etc. T ex så kvaddades livbåtarna på gamla LQ av vågorna ute på Valhall när jag var där.
Normalt är det 25-30 m mellan vattenytan och undersidan på plattformarna, vid plan sjö, men ändå kan vågorna slå i undersidan vid orkan.
På plattformar som står på jacket på botten, så ruskar och skakar det rejält av vågorna. På flytande plattformar lever det om som bara fan, det rullar och gungar. Har en del filmklipp på det som jag tagit själv vid orkaner
Vi får många gånger rida ut stormarna under flera dygn.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-01-16 kl. 22:55.