2026-01-15, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Jo, man kan ju kalla ersättning för lite olika saker. Men kungen är ju statschef. Mer offentliganställd är det svårt att bli. Att tjänsten ärvs är dessutom en ren formalitet.

Han skall ju sköta drift och underhåll på alla kungliga slott och egendomar med de slantarna också.
Citera
2026-01-15, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Apanaget från staten är väl ett ekonomiskt stöd, inte en lön. Dessutom skattefritt.

Nej det är en återbetalning på de pengar som lånades ut till Svenska staten.
Kungen bär ingen lön alls.

Riksdagspolitiker är inte anställda utan man gömmer sig bakom ord som "folkvald/förtroendevald" och det är inte en lön utan "ersättning".
Citera
2026-01-15, 16:43
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Nej det är en återbetalning på de pengar som lånades ut till Svenska staten.
Kungen bär ingen lön alls.

Riksdagspolitiker är inte anställda utan man gömmer sig bakom ord som "folkvald/förtroendevald" och det är inte en lön utan "ersättning".
Pensionsgrundande är den i alla fall. Men det är naturligtvis inte fråga om någon anställning. Hur skulle det fungera vart fjärde år?
Citera
2026-01-15, 16:56
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Jo, man kan ju kalla ersättning för lite olika saker. Men kungen är ju statschef. Mer offentliganställd är det svårt att bli. Att tjänsten ärvs är dessutom en ren formalitet.

Riksdagen beskriver apanaget som ett anslag till statschefen för att täcka kostnader för representation, officiella uppdrag och hovets verksamhet. Det är alltså en budgetpost, inte en ersättning för utfört arbete.
Citera
2026-01-15, 17:04
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Riksdagen beskriver apanaget som ett anslag till statschefen för att täcka kostnader för representation, officiella uppdrag och hovets verksamhet. Det är alltså en budgetpost, inte en ersättning för utfört arbete.
Tomato tomato. En VD-lön förväntas också täcka viss representation och diverse uppdrag. Och alla offentliga löner är väl poster i budgeten. De ligger knappast utanför som extraordinära kostnader.
Citera
2026-01-15, 17:06
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Tomato tomato. En VD-lön förväntas också täcka viss representation och diverse uppdrag. Och alla offentliga löner är väl poster i budgeten. De ligger knappast utanför som extraordinära kostnader.

Nej. Ett budgetanslag är inte samma som inkomst av tjänst. Dessutom är anslaget inte skattepliktigt, vilket lön är. Det ÄR en skillnad mellan apanage och lön.
Citera
2026-01-15, 17:12
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Nej. Ett budgetanslag är inte samma som inkomst av tjänst. Dessutom är anslaget inte skattepliktigt, vilket lön är. Det ÄR en skillnad mellan apanage och lön.
Definitivt en skillnad i flera avseenden. Jag har aldrig kallat hans apanage för lön. Det går dock inte att förneka att apanaget utgör en ersättning för kungens jobb som statschef.
Citera
2026-01-15, 17:37
Medlem
Citat:
Pensionsgrundande är den i alla fall. Men det är naturligtvis inte fråga om någon anställning. Hur skulle det fungera vart fjärde år?

Klart man har alla förmåner man kan inbakad i denna ersättning.
En speciell A-kassa har man också, med helt andra regler än vanliga dödliga.
Hur det fungerar med ett tidsbegränsat kontrakt? Ja du, man sätter ett slutdatum.
Men man vill inte det som en anställning och därför är det inte en anställning.
Citera
2026-01-15, 17:42
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Definitivt en skillnad i flera avseenden. Jag har aldrig kallat hans apanage för lön. Det går dock inte att förneka att apanaget utgör en ersättning för kungens jobb som statschef.

Egentligen behöver vi kanske inte fastna i detta men det är ju ett faktum att apanaget inte är relaterat till kungens personliga insats utan enligt budgetanslaget avser att täcka kostnader för representation, officiella uppdrag och hovets verksamhet. Jag tror att man kan säga att kungens arbete formellt sett är oavlönat.

Man kan jämföra med Finlands president som har ett skattefritt årsarvode på 1,8 miljoner kronor.

Staten betalar den officiell bostaden som inkluderar drift, underhåll, uppvärmning, belysning och inredning. Samma gäller nödvändig personal (Jfr svenska Hovstaten).

Kanske vår kung skulle gilla att få två miljoner i skattefri lön och allt annat all inclusive som i Finland?
Citera
2026-01-15, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Är det Anna Borg från Vattenfall med hennes 16 miljoner i årslön? Måste väl finnas någon som har tjänat mer från staten?
Hon har dessutom en ganska random ekonom utbildning och halkade in på Vattenfall i tidiga år
Aldrig nån är värd så mkt
Som konstverk vissa priser ska bara vara så
Jag hade gått i pension om jag var A Borg
Citera
2026-01-15, 18:42
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
https://arbetet.se/2025/04/10/statliga-vd-loner-hon-toppar-listan-med-15-miljoner-i-manaden/

Världen är en mycket sjuk plats.

Förstår inte riktigt vad du menar? Löner baseras mycket på omställning, antal anställda, förväntningar etc.

Det är ju ett stort ansvar att drifta stora bolag. Jag tycker lönerna är motiverande även om jag tycker visa av dom är värdelösa. Men lönen för positionen är lätt att motivera.
Citera
2026-01-15, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Förstår inte riktigt vad du menar? Löner baseras mycket på omställning, antal anställda, förväntningar etc.

Det är ju ett stort ansvar att drifta stora bolag. Jag tycker lönerna är motiverande även om jag tycker visa av dom är värdelösa. Men lönen för positionen är lätt att motivera.
Jag menar att det inte är rimligt att de som utför arbete får 1/30-del av chefen (som inte utför något arbete).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in