2026-01-21, 07:53
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/tredje-maklaren-sparkas-efter-p4s-granskning
Efter avslöjandet: Nu stängs tredje mäklaren av från jobbet

Bekräftat att den tredje mäklaren har blivit avstängd.
Citera
2026-01-21, 08:11
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbergarn
Har hänt förr..
Jag hoppas nån hungrig journalist eller nån här på Flashback kan kartlägga branschen eller just dessa lokalkontor. Förr i tiden var det stabila kända mäklare man kunde namnen på. Senaste åren en pyramid, enormt bred i basen där de går några dagars kurs och blir mäklare, sen inte får en månadslön - utan extrem stress av att få ihop till frukost. En massa såna unga kämpar och några lockas av att svindla till sig en lägenhet, då de är 20 plus allihopa, och det inte blivit så mycket in. Kan inte vara så svårt att gå igenom gamla listor över vilka som kort tid varit mäklare och bor eller bott i objekt de skulle förmedlat. De skadar också branschen. Mäklarsamfundet vet nog mer än de säger.
Senast redigerad av Jordgubbe 2026-01-21 kl. 08:13.
Citera
2026-01-21, 08:11
Medlem
Snart startar väl trion Alexander Schöllin , Hampus Schöllin och Sofia Kihlman en egen mäklarbyrå.

De har väl fortfarande kvar sina licenser och kan fortsatt vara verksamma i yrket.

Har själv gjort anmälan till FMI och hoppas fler gör det. De har inte i detta yrket att göra.

Detta försök till "bedrägeri" blev deras fall.
Citera
2026-01-21, 08:31
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floskelspruta
Helt enig! Och man blir ännu mer förbannad när man läser Hampus Scöllin's presentaion på www.hittamäklare.se: "För mig handlar mäkleriet inte bara om att sälja bostäder – det handlar om att skapa trygghet, bygga relationer och leverera resultat som överträffar förväntningarna."

Fyfan vilken fullständigt genomrutten jävla skithög till äcklig människa! Bara skitsnack & lögner rakt igenom! Precis som det tillgjorda & ansträngda flinet på hans presentationsbild vittnar om.
Det räcker med att se hans nylle med ett påklistrat jätteflin för att ana ugglor.
Citera
2026-01-21, 10:33
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.sverigesradio.se/artikel/tredje-maklaren-sparkas-efter-p4s-granskning
Efter avslöjandet: Nu stängs tredje mäklaren av från jobbet

Bekräftat att den tredje mäklaren har blivit avstängd.

Lika bra som väntat!

Men det är inte lätt att förstå exakt vad arbetsgivarna gjort.

Det står att han stängts av, och att dom två första sparkats.

Är avstängningen tillfällig, eller har han i praktiken "fått sparken"

LL
Citera
2026-01-21, 10:36
Medlem
Hjälten som stoppade allt

https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9137717

Och fröken fläskfia blev oxå avstängd nu
Underbart

https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9140866

Undra hur de justerar sina nästkommande cv:n
Fan skadeglädjen är enorm
Man lurar fanimej inte äldre människor som slitit och byggt upp samhället
Citera
2026-01-21, 10:39
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrskylight
Snart startar väl trion Alexander Schöllin , Hampus Schöllin och Sofia Kihlman en egen mäklarbyrå.

De har väl fortfarande kvar sina licenser och kan fortsatt vara verksamma i yrket.

Har själv gjort anmälan till FMI och hoppas fler gör det. De har inte i detta yrket att göra.

Detta försök till "bedrägeri" blev deras fall.

Kollat nu.

Alla tre har egna bolag, och de har förmodligen inte varit anställda utan bara varit knutna till mäklarkontoren (mycket vanligt)

När de nu blivit utkastade från respektive kontor, så kan dom fortsätra dom mäklare till deras "tillstånd" dras in.

Men då behöver dom kunder.

LL
Citera
2026-01-21, 11:55
Medlem
Brukar inte kommentera hör men bor i området Birkastan där Hampus bott på Tomtebogatan 41 i denna lägenhet bor nu två syrianer eller turkar. Min fråga är sålde han hyreskontraktet till dessa? Verkar vara en slug djävul denna.
Citera
2026-01-21, 12:03
Medlem
Skvistens avatar
Någon som vet hur många kvadratmeter lägenheten var och till vilket pris de försökte köpa den till?

Har den sedan sålts på riktigt sätt och vilket pris blev det då?
Citera
2026-01-21, 12:33
Medlem
Det är tyvärr väldigt vanligt med misstankar om falska budgivningar i branschen, och det gör att förtroendet för mäklare är lågt, även vid mindre belopp.
En annan firma i söderort, i direkt närhet till innerstaden och precis intill Kungsholmen, har också börjat granskas. Där sticker det ut hur många anmälningar flera av mäklarna har, och det rör sig till stor del om unga och oerfarna mäklare.
Enligt uppgifter som går att ta fram via tillsynsmyndigheten har även ledande personer på kontoret, inklusive vd, samlat på sig ett mycket stort antal anmälningar de senaste åren.
För den som vill kontrollera detta själv är det enkelt, man kan begära ut uppgifter om anmälningar genom att mejla Fastighetsmäklarinspektionen. Det ger ofta en helt annan bild än mäklarnas egen marknadsföring.
Citera
2026-01-21, 13:09
Medlem
Klart det ska fuskas lite! Man vill ju gärna ha den där Hermès väskan, dra till Thailand och bo på 5 star i några veckor. Varför inte några Rolex Land Dweller att visa upp vid julbordet?! Ska man vara fejk tycker jag man kan gasa på riktigt. Pedal to the metal!
Citera
2026-01-21, 14:08
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Hjälten som stoppade allt

https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9137717

Och fröken fläskfia blev oxå avstängd nu
Underbart

https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9140866

Undra hur de justerar sina nästkommande cv:n
Fan skadeglädjen är enorm
Man lurar fanimej inte äldre människor som slitit och byggt upp samhället
Det kommer att vara ett vitt tomt utrymme i deras CV 2026-2030.

Finns ingen människa jag har kontakt med som känns mer fifflande än mäklare. Exempel från senaste halvåret:

-"jag har visserligen lovat dig lägenheten men imorse kom ett dolt bud på 100.000 kr till så bara du ökar ditt bud med 100.000 till".

-"det här bruna extremt fula skåpet vet jag inte vad det gör på visningen" och därefter såldes lägenheten till en bekant till mäklaren

-"jag trodde någon annan skulle lägga ut en ny likadan lägenhet så jag väntade en vecka med din fast det är precis nu som studenter söker lägenheter".

-"den här markerade jag som såld 9.2Mkr men köparen ångrade sig så nu får du chans att bjuda igen".

-"ditt bud på 750k är näst högst men den högste budaren har helt hoppat av och dragit tillbaka sina bud vill du ändå bjuda 750k"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in