Citat:
Ursprungligen postat av
Efraimfralla
Jag som skriver detta är själv mäklare. Jag kan glädja alla här som inte tycker om fifflande mäklare (det gör inte jag heller) att det pågår tillsynsärenden mot dem alla tre i både Fastighetsmäklarinspektionen och Mäklarsamfundet.
Inspektionen är en myndighet och de har möjlighet att utdela tre disciplinära påföljder; erinanran, varning eller avregistrering. Det är dock ett beslut som går att överklaga i upp till tre instanser som alla andra myndighetsbeslut och kan ta åratal innan det är klart.
Samfundet är en branschorganisation som själva kan besluta om uteslutning av olämpliga mäklare. Det fina i kråksången är att en mäklare får sin ansvarsförsäkring genom medlemskapet i samfundet. Ansvarsförsäkringen är ett krav för att få vara fastighetsmäklare och förlorar man den uppfyller man inte längre de formella kraven för att få vara fastighetsmäklare. Då blir det automatisk avregistrering. Förhoppningsvis kommer samfundet att utesluta dem och då är det ajöss med mäkleriet för dem, till och med på Marbella. Ägnar man sig åt fastighetsförmedling för eller till svenska så måste man vara registrerad, även om man verkar utomlands.
Man är väl per definition olämplig som fastighetsmäklare om man ägnar sig åt jäv och försök till bedrägeri, inkl den mäklare som var med och skrev kontraktet som borde förstått att det var jäv underpris?
Har för mig att man inte behöver någon formell mäklarutbildning i Marbella och därför är det många låtsasmäklare som jobbar utan licens där.