2026-02-04, 18:52
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/maklaren-som-blaste-87-ariga-karin-hon-var-nojd-med-priset
Mäklaren som blåste 87-åriga Karin: Hon var nöjd med priset
Citera
2026-02-04, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldTuppen
Länk är bruten nu

Det var på tiden!
Lär inte vara lätt att få jobb/uppdrag när detta är vad de kommer bli ihågkomna för.
Citera
2026-02-04, 20:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.sverigesradio.se/artikel/maklaren-som-blaste-87-ariga-karin-hon-var-nojd-med-priset
Mäklaren som blåste 87-åriga Karin: Hon var nöjd med priset

Vad är det här för idioter? Finns nog inte en chans i helvetet att någon av de där skojarna kommer att kunna jobba som mäklare i sverige efter det där?

Det blir väl fortsättning på karriären i Marbella för dem i vanlig ordning..
Citera
2026-02-05, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad är det här för idioter? Finns nog inte en chans i helvetet att någon av de där skojarna kommer att kunna jobba som mäklare i sverige efter det där?

Det blir väl fortsättning på karriären i Marbella för dem i vanlig ordning..

Ja juste, utlandskortet kanske funkar..
Citera
2026-02-09, 14:52
Medlem
https://tradition.se/bostad/lagenhet/parkgatan-10-44tr-stockholm-obj5nlzpjt2shmv2mbgbf
Citera
2026-02-09, 20:21
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lambern
https://tradition.se/bostad/lagenhet/parkgatan-10-44tr-stockholm-obj5nlzpjt2shmv2mbgbf

Uppe i 7,1 miljoner.

LL
Citera
2026-02-09, 23:13
Medlem
Stört att de försökte blåsa kvinnan på över tre millar. Nån med mer info om ägaren av Mäklarehuset P O's förmedling av hyresrätter till anställda? Eller kokainkulturen på Kungsholmenkontoret?
Citera
2026-02-10, 09:39
Medlem
Jag som skriver detta är själv mäklare. Jag kan glädja alla här som inte tycker om fifflande mäklare (det gör inte jag heller) att det pågår tillsynsärenden mot dem alla tre i både Fastighetsmäklarinspektionen och Mäklarsamfundet.

Inspektionen är en myndighet och de har möjlighet att utdela tre disciplinära påföljder; erinanran, varning eller avregistrering. Det är dock ett beslut som går att överklaga i upp till tre instanser som alla andra myndighetsbeslut och kan ta åratal innan det är klart.

Samfundet är en branschorganisation som själva kan besluta om uteslutning av olämpliga mäklare. Det fina i kråksången är att en mäklare får sin ansvarsförsäkring genom medlemskapet i samfundet. Ansvarsförsäkringen är ett krav för att få vara fastighetsmäklare och förlorar man den uppfyller man inte längre de formella kraven för att få vara fastighetsmäklare. Då blir det automatisk avregistrering. Förhoppningsvis kommer samfundet att utesluta dem och då är det ajöss med mäkleriet för dem, till och med på Marbella. Ägnar man sig åt fastighetsförmedling för eller till svenska så måste man vara registrerad, även om man verkar utomlands.
Citera
2026-02-10, 12:46
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efraimfralla
Jag som skriver detta är själv mäklare. Jag kan glädja alla här som inte tycker om fifflande mäklare (det gör inte jag heller) att det pågår tillsynsärenden mot dem alla tre i både Fastighetsmäklarinspektionen och Mäklarsamfundet.

Inspektionen är en myndighet och de har möjlighet att utdela tre disciplinära påföljder; erinanran, varning eller avregistrering. Det är dock ett beslut som går att överklaga i upp till tre instanser som alla andra myndighetsbeslut och kan ta åratal innan det är klart.

Samfundet är en branschorganisation som själva kan besluta om uteslutning av olämpliga mäklare. Det fina i kråksången är att en mäklare får sin ansvarsförsäkring genom medlemskapet i samfundet. Ansvarsförsäkringen är ett krav för att få vara fastighetsmäklare och förlorar man den uppfyller man inte längre de formella kraven för att få vara fastighetsmäklare. Då blir det automatisk avregistrering. Förhoppningsvis kommer samfundet att utesluta dem och då är det ajöss med mäkleriet för dem, till och med på Marbella. Ägnar man sig åt fastighetsförmedling för eller till svenska så måste man vara registrerad, även om man verkar utomlands.

Tack! Trevligt med lite fakta från en insatt person.

Har du någon magkänsla hur det kommer att gå för de tre hos samfundet och inspektionen?

LL
Citera
2026-02-10, 15:31
Medlem
Citat:

Slutpriset blev 7,2M. Tror du det spelar någon avgörande roll för mäklarna om slutpriset istället hade blivit t e x 5,9M?
Citera
2026-02-11, 10:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Man är väl per definition olämplig som fastighetsmäklare om man ägnar sig åt jäv och försök till bedrägeri, inkl den mäklare som var med och skrev kontraktet som borde förstått att det var jäv underpris?

Har för mig att man inte behöver någon formell mäklarutbildning i Marbella och därför är det många låtsasmäklare som jobbar utan licens där.
Citera
2026-02-11, 20:58
Medlem
Samtidigt..
Om hon ville sälja till mäklaren varför inte?
Vad ska en 87 åring med 2 extra mille?
Det var bostadsrätts ordf som var girig och inte ville att hans egen lägenhet skulle sjunka i värde

Sånt här sker dagligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in