2026-01-13, 08:44
Medlem
Det största problemet är att å,ä,ö blir � i åtminstone ett program som jag har. Det är ett program som beräknar isolering och energiåtgång för hus. Ett vanligt förekommande ord där är trä, som ju är ett vanligt byggnadsmaterial. Ni kan förstå att det är jobbigt. Ett annat ord är stål. Det finns några till.

Annars går å, ä, ö bra att skriva i vanlig text, vilket jag gör just nu. Om jag använder Alt tangenter för speciella tecken, så blir det bara � för Alt+128 och mer. Däremot går det bra för Alt+0nnn, så jag kan faktiskt skriva upphöjt till 2 och 3 och grader mm. med andra alternativ.

Jag har installerat om Windows 11 men problemet kvarstår. Systemåterställning har jag inte lyckats med. Någon som har tipps på vad det här är eller ännu hällre vad jag ska göra åt det?
Citera
2026-01-13, 11:11
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Det största problemet är att å,ä,ö blir � i åtminstone ett program som jag har. Det är ett program som beräknar isolering och energiåtgång för hus. Ett vanligt förekommande ord där är trä, som ju är ett vanligt byggnadsmaterial. Ni kan förstå att det är jobbigt. Ett annat ord är stål. Det finns några till.

Annars går å, ä, ö bra att skriva i vanlig text, vilket jag gör just nu. Om jag använder Alt tangenter för speciella tecken, så blir det bara � för Alt+128 och mer. Däremot går det bra för Alt+0nnn, så jag kan faktiskt skriva upphöjt till 2 och 3 och grader mm. med andra alternativ.

Jag har installerat om Windows 11 men problemet kvarstår. Systemåterställning har jag inte lyckats med. Någon som har tipps på vad det här är eller ännu hällre vad jag ska göra åt det?

När började det?

Det är troligen ett kompatibilitetsproblem program emellan. Prova köra i felsäkert läge och se hur det fungerar där.
Citera
2026-01-13, 11:35
Medlem
barbabushs avatar
Förmodligen teckenkoden som inte är inställd rätt, antingen i Windows eller programmet.

Har Windows 10 på engelska, så kanske skiljer sig lite i vad saker heter.

Testa:
1. Kör (Win+R)
2. "intl.cpl"
eller
1. Inställningar
2. Tid och Språk
3. Administrativa inställningar

Där finns en inställning "Språk i non-unicode program" (Language for non-Unicode programs), ändra den till Svenska.

Eller så kanske det finns en inställning för teckenkod i själva programmet.
Citera
2026-01-13, 19:32
Medlem
Har testat felsäkert läge och svenska i UNICODE läge var det redan. Efter omstart igen så behåller programmet sina svenska tecken. Jag förstår inte varför för jag har bara kollat inte ändrat men lite lättad är jag. Hoppas det håller i sig nu. Tack ska ni ha
Citera
2026-01-13, 20:27
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Har testat felsäkert läge och svenska i UNICODE läge var det redan. Efter omstart igen så behåller programmet sina svenska tecken. Jag förstår inte varför för jag har bara kollat inte ändrat men lite lättad är jag. Hoppas det håller i sig nu. Tack ska ni ha

Skulle bli förvånad om det gör det.
Citera
2026-01-13, 20:58
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag får arabisk undertext på en engelskspråkig Youtube-kanal, men ingen annan, trots att det ej finns några tecken på att jag talar arabiska. Jag måtte ha retat upp kanalinnehavaren på något vis, haha.

Ändå så tvättar jag bort alla kakor som jag ej explicit tillåter när jag stänger ned Webb-läsaren och startar den igen.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-01-13 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in