2026-01-12, 15:47
Medlem
är mellan 25-35 och vill ta ut min pension. bor utomlands sen många år och kommer ej flytta tillbaka. hur ska jag gå tillväga? är det ett 100%igt nej på att ta ut i förtid. eller finns det undantag?
Citera
2026-01-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2
är mellan 25-35 och vill ta ut min pension. bor utomlands sen många år och kommer ej flytta tillbaka. hur ska jag gå tillväga? är det ett 100%igt nej på att ta ut i förtid. eller finns det undantag?

Noll chans innan du fyllt 67 med dagens regler.
Citera
2026-01-12, 16:04
Medlem
Vilket belopp tänkte du skulle finnas på det kontot, som skulle räcka till en pension?

Och nej, det går inte.
Citera
2026-01-12, 16:05
Medlem
Pershagen76s avatar
Som Felix sa - Det är helt omöjligt, såvida det inte är tjänstepension, den kan du ta från att du är 55 år.
Citera
2026-01-13, 02:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Exakt vilken ålder du kan ta ut pensionen förändras hela tiden. Åldern kommer förmodligen ligga runt 70 när du är äldre. Så du får hitta på nått annat att försörja dig på under tiden.

Om man har haft låg lön eller ingen alls, har man rätt till garantipension, dvs skälig levnadsnivå. Men det gäller bara när man bor i Sverige. Bor man i ett annat land eller flyttar utomlands får man inte ta med sig garantipensionen.

De svenska pensioner man kan leva på utomlands är inkomstpensionen som baseras på det du tjänat ihop i Sverige, tjänstepensionen som också har att göra med hur mycket du arbetat samt premiepensionen (om du sparat i en pensionsförsäkring).

Eftersom du är ung, inte jobbat så många år i Sverige och inte kommer jobba mer här, så kommer du att ha en mycket låg inkomstpension och tjänstepension som pensionär. Det finns nog inte många länder, om ens nåt, där du kan leva på den summan på äldre dar.

Det går ju alltid att flytta hem när du blir gammal om du inte får pension av nån anledning från ditt nya land. Men full garantipension får du bara om du bott i Sverige i 40 år efter 16 år. Om du bott kortare tid än så beräknas garantipensionen utifrån det du har tjänat ihop i Sverige. Och det är ju inte mycket. Så förmodligen blir det soc du måste få hjälp av då.

Vill du inte bo i Sverige mer, måste du kolla upp det nya landets pensionsregler inför ålderdomen. Länder i Europa har som regel vettiga system. Länder utanför Europa har inte allt det. Så ta reda på vad som gäller i ditt land angående pensionen, så du inte står utan försörjning då du blir gammal.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2026-01-13 kl. 02:06.
Citera
2026-01-13, 02:56
Medlem
Om du har tjänstepension hos ett företag under ett prisbasbelopp (59 200) så kan det gå. Kräver dock att förvaltaren och arbetsgivaren godkänner det, tror också du inte får jobba kvar hos arbetsgivaren. Sen får du skatta också så inga stora summor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in