Citat:
Ursprungligen postat av
Skarparattarn
För en gång skull håller jag med dig.
Jag tror också att det ligger något i det. De lag som du nämner känns väldigt stockholmsinfluerade. Det är som att de lockas utav Stockholm. Det skapas en ambivalens inom supportrarna, mellan att ha själen kvar och mellan att assimileras med stockholmare.
Min teori är att helsingborgare är mera internationella av sig. Vi har närmare till Köpenhamn än till Stockholm, men ännu viktigare: vi har närmare till Kastrup än till Arlanda och rent generellt är vi så pass välbärgade att vi har råd att flyga, så det spelar större roll för oss än malmöiter. Vi är uppvuxna med resor till länder som USA och Storbritannien. Det har liksom aldrig funnits som ett alternativ att ta några omvägar via Stockholm, som vi tycker är en avkrok. Vi har väldigt svårt att locka bra följen till matcherna mot Hammarby, DIF och AIK. Visst finns de de som åker på allt, men det känns liksom främmande att invadera just svenskarnas huvudstad, som om den skulle betyda något för oss. Då är det lättare att skapa hype kring resor som är ännu längre, typ som Umeå eller Sundsvall. Där gör vi en grej av det, övernattar och dominerar nattlivet, medans tid spenderad i Stockholm känns bortkastad på ett sätt. Ska man flytta så blir det ofta London, eller kanske Prag typ, men sällan Stockholm. Det dyker inte upp som ett alternativ i våra huvuden.