2026-04-06, 11:54
Medlem
116-Sofias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
Vilka är de fem stora eftersom du utesluter Malmö?

Är det inte förresten massa supportrar till 08-klubbarna i Uppsala?

AIK, Djurgården, Hammarby, IFK Göteborg och Malmö uppenbarligen.
Citera
2026-04-06, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Det ryktas att Aftonbladet har gjort sin årliga spelarenkät och att våra supportrar får högst betyg, som vanligt. Jag vet dock inte hur vi placerar oss i andra frågor. Vi brukar ju i alla fall vara den klubb som flest vill spela för. Så även i år?
Vad menar du? Du pratar lägre divisioner nu gissar jag?
Citera
2026-04-07, 10:47
Medlem
Allt var inte bättre förr. När man började gå på fotboll var bortaföljen som högst 3000-4000… och då i avgörande guldmatcher. Idag skickar storlagen lätt 5000-6000 till en bortapremiär, och ingen höjer ens på ögonbrynen… att vara under 1000 på valfri serielunkmatch i Knäckebröhult ses som ett misslyckande. Det är verkligen en fanatisk utveckling och något att värna om, bortaresandet är bland det vackraste vi har i läktarkulturen.

För övrigt noterar jag att malmø sålt knappa 18 000 biljetter till sin hemmapremiär. Fem dagar kvar och det kanske tar sig, men med tanke på hur pigga folk är att påvisa sambandet mellan våra fluktuerande publiksiffror och sportslig framgång så är det inte mer än rätt att belysa. De presterade anmärkningsvärt svagt på den fronten redan ifjol.
Senast redigerad av vermoden 2026-04-07 kl. 10:55.
Citera
2026-04-07, 11:42
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vermoden
Allt var inte bättre förr. När man började gå på fotboll var bortaföljen som högst 3000-4000… och då i avgörande guldmatcher. Idag skickar storlagen lätt 5000-6000 till en bortapremiär, och ingen höjer ens på ögonbrynen… att vara under 1000 på valfri serielunkmatch i Knäckebröhult ses som ett misslyckande. Det är verkligen en fanatisk utveckling och något att värna om, bortaresandet är bland det vackraste vi har i läktarkulturen.

För övrigt noterar jag att malmø sålt knappa 18 000 biljetter till sin hemmapremiär. Fem dagar kvar och det kanske tar sig, men med tanke på hur pigga folk är att påvisa sambandet mellan våra fluktuerande publiksiffror och sportslig framgång så är det inte mer än rätt att belysa. De presterade anmärkningsvärt svagt på den fronten redan ifjol.

Vi snittade 18 663 förra säsongen. Ingen dålig siffra trots svag säsong.
Citera
2026-04-08, 22:19
Medlem
Ziccco3s avatar
Har ingen nämnt det här?
AIK-Tifo gjorde det mycket bra i söndags.
Första Tifot på Nationalarenan med högtalare.
Fotbollsmagistren blev till fotbollsmagi.

Give me hope Yohanna.

Hata alla, älska A.I.K.
Citera
2026-04-09, 01:06
Medlem
Mikaelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziccco3
Har ingen nämnt det här?
AIK-Tifo gjorde det mycket bra i söndags.
Första Tifot på Nationalarenan med högtalare.
Fotbollsmagistren blev till fotbollsmagi.

Give me hope Yohanna.

Hata alla, älska A.I.K.

Helt ok tifo men ni har gjort bättre. Högtalare?
Ni har gjort ett av Sveriges bästa tifon genom tiderna tidigare, anti-var tifot, det får jag fan ge er trots att jag är blå och vit. Det tror jag att varenda supporter oavsett lagtillhörighet tycker.

Vi kommer att få till ett riktigt bra tifo på lördag i vår hemmapremiär.

Men om man vill njuta av tifon är mffs tifo mot Öis i första omgången en klassiker redan nu.
Citera
2026-04-09, 10:34
Medlem
Irmschers avatar
Citat:

Särskilt stockholmslagen har ju en fördel av att de har en massa supportrar från bygden när de är på bortamatch.
Citera
2026-04-09, 12:51
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmscher
Särskilt stockholmslagen har ju en fördel av att de har en massa supportrar från bygden när de är på bortamatch.
Tror lag som Malmö, Göteborg, Norrköping och övriga har mer supportrar som flyttat in till Stockholm än vad Stockholmslagen har supportrar på bygden.
Citera
2026-04-09, 13:27
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmscher
Nej. Det är inte så mycket. Den typen av supportrar finns främst i områden där det råder eller traditionell rått brist på framgångsrik elitfotboll. Typ Norrland, delar av Mellansverige och Småland. Där är det nästan aldrig sådana matcher ändå. Blåvitt har många också sådana i typ hela Västsverige där bra lokala lag saknas och även i hela landet av äldre supportrar sedan storhetstiderna.

Som sagt innan så finns det fler supportrar i Stockholm till alla lagen i princip än motsvarande.
Senast redigerad av Steff83 2026-04-09 kl. 13:45.
Citera
2026-04-09, 22:12
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:

Mff hade den tredje bästa publiksiffran de senaste 20 åren trots en bedrövlig säsong. Är det anmärkningsvärt svagt?

19749 sålda till premiären enligt hemsidan. Vad jag kan se så finns det några få biljetter kvar på 2 av 47 sektioner. De närmast bortaklacken.
Citera
2026-04-09, 23:48
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Tror lag som Malmö, Göteborg, Norrköping och övriga har mer supportrar som flyttat in till Stockholm än vad Stockholmslagen har supportrar på bygden.

För en gång skull håller jag med dig.
Citera
2026-04-10, 02:17
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
För en gång skull håller jag med dig.
Jag tror också att det ligger något i det. De lag som du nämner känns väldigt stockholmsinfluerade. Det är som att de lockas utav Stockholm. Det skapas en ambivalens inom supportrarna, mellan att ha själen kvar och mellan att assimileras med stockholmare.

Min teori är att helsingborgare är mera internationella av sig. Vi har närmare till Köpenhamn än till Stockholm, men ännu viktigare: vi har närmare till Kastrup än till Arlanda och rent generellt är vi så pass välbärgade att vi har råd att flyga, så det spelar större roll för oss än malmöiter. Vi är uppvuxna med resor till länder som USA och Storbritannien. Det har liksom aldrig funnits som ett alternativ att ta några omvägar via Stockholm, som vi tycker är en avkrok. Vi har väldigt svårt att locka bra följen till matcherna mot Hammarby, DIF och AIK. Visst finns de de som åker på allt, men det känns liksom främmande att invadera just svenskarnas huvudstad, som om den skulle betyda något för oss. Då är det lättare att skapa hype kring resor som är ännu längre, typ som Umeå eller Sundsvall. Där gör vi en grej av det, övernattar och dominerar nattlivet, medans tid spenderad i Stockholm känns bortkastad på ett sätt. Ska man flytta så blir det ofta London, eller kanske Prag typ, men sällan Stockholm. Det dyker inte upp som ett alternativ i våra huvuden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in